Hoekstra Idskenhuizen BV heeft een Volvo FM electric in gebruik genomen. Daarmee zet het bedrijf een belangrijke stap naar duurzaam transport. De nieuwe, elektrische Volvo truck wordt niet op vaste routes ingezet, maar het bedrijf wil er mee pionieren om de grenzen te verkennen van elektrisch transport.
“Wij hebben nog geen vaste klanten voor deze truck maar wij willen vooral laten zien dat het kan, ook nu al” aldus Jacco Hoekstra. Hij runt het bedrijf met zijn neef Rouke en zijn vader Anne Hoekstra. Jacco: “Wij rijden bijvoorbeeld met bouwmaterialen en dakbedekkingsmaterialen, waarbij we ook regelmatig woonwijken in moeten. Met deze elektrische truck zou dat ideaal zijn, vooral in combinatie met de elektrische Terberg King Lifter meeneemheftruck. Onze vaste klanten hebben wel belangstelling voor elektrisch transport, maar die willen eerst zien wat er mogelijk is. Dat is nou precies wat wij willen doen met deze eerste elektrische Volvo in onze vloot”.
Kwestie van goed plannen
De inzet van de Volvo FM electric mag dan ook gezien worden als een avontuur, waarbij het bedrijf gaat pionieren met de inzetmogelijkheden. Om die reden gaat Jacco zelf eerst rijden met de truck. “Volgens mij zijn de mogelijkheden echt wel breed als het gaat om binnenlandse ritten. Er komen steeds meer oplaadpunten onderweg. Het is gewoon een kwestie van goed je route inplannen aan de hand van de actieradius van de truck en de mogelijkheden om bij te laden onderweg. Zelf zie ik dat helemaal zitten, en ik onderzoek ook of we buitenlandse ritten kunnen gaan doen met deze truck”. Het doel is om uiteindelijk de klanten te helpen bij het verlagen van hun CO2 uitstoot, en het bereikbaar houden van bestemmingen binnen de zero- emissie zones.
Mobiele oplader
De Volvo FM electric werd geleverd door Volvo Trucks dealer LVS in Heerenveen. De truck is voorzien van zes accu’s met een totale inhoud van 540 kWh. Dat zou voldoende moeten zijn voor een afstand van rond de 300 kilometer, afhankelijk van het weer, het gewicht van de lading en uiteraard rijstijl van de chauffeur. Voor dat laatste krijgt Jacco ondersteuning vanuit LVS met een chauffeurscoach. De truck onderweg opladen kan tot maximaal 250 kWh. Om thuis op te kunnen laden heeft Hoekstra Idskenhuizen BV een lader die aangesloten wordt op krachtstroom. Daarmee kan er tot 43 kWh geladen worden, wat gedurende de nachtrust voldoende is. “Het voordeel van deze lader is dat hij ook eenvoudig bij een klant opgesteld kan worden. De compacte unit kan eenvoudig meegenomen worden, wat de mogelijkheden om te laden vereenvoudigt. De lader werkt zowel op 32 als op 64 ampère” aldus Siebren Zijlstra van Heycharging.com, de leverancier van de lader.