Terug naar het overzicht

Eerste speciale Scania-truck voor bovenleiding

Gepubliceerd op 30-07-2019 11:32 uur

 

De Duitse transporteur Hans Adam Schanz is de eerste die een speciale Scania e-road truck inzet. Meerdere keren per dag vervoert het bedrijf Spedition Schanz goederen van Odenwald naar Frankfurt met de hybride Scania R 450. Dan gaat het om 100 tot 150 ton verf. De Scania truck maakt bij het transport gebruik van 5 kilometer aan bovenleidingen op de snelweg A5, tussen Odenwald en Frankfurt, in beide richtingen.

 


De hybride Scania-trucks rijden deels elektrisch, waarbij de accu’s opgeladen worden wanneer de pantograaf van de truck – als bij een trein – verbonden is met de bovenleiding van het weggedeelte. De trucks rijden dan ook volledig elektrisch, tot 90 km per uur. De energie van de (deels) opgeladen accu’s kan vervolgens worden ingezet buiten de gebieden met bovenleiding. 
Scania is de exclusieve leverancier voor de proeven, gefinancierd door het Duitse ministerie voor milieu, natuurbehoud en nucleaire veiligheid. Na deze eerste truck volgen er nog vier hybride vrachtwagens voor het pilotproject in Hessen. Vorig jaar werd reeds afgesproken dat Scania in totaal vijftien van dit type trucks levert, voor in totaal drie pilotprojecten. Zo wordt deze zomer ook een deel van de A1 richting de haven van Lübeck voorzien van bovenleiding. Begin volgend jaar start de pilot op de B462 Bundesstrasse in Baden-Württemberg.
De directeuren van Spedition Schanz, Christine Hemmel en Kerstin Seibert, zijn verheugd dat zij de eerste in Duitsland zijn die Scania's e-road truck ontvangen. "Toen ons werd gevraagd of we wilden deelnemen aan het project, hebben we niet lang nagedacht", zegt Hemmel. "Wij geven om het milieu."
Seibert voegt eraan toe dat het familiebedrijf van Schanz altijd iets nieuws wil proberen. "De e-road-technologie ziet er veelbelovend uit en we zijn erg enthousiast om meer te weten te komen over hoe het in de praktijk werkt."

 

Thomas Schmieder zit achter het stuur van de Scania hybride truck, gedoopt EL-LEON. Hij is een van de drie chauffeurs bij Spedition Schanz die zijn getraind op de nieuwe vrachtwagen. Het is geen toeval dat hij de EL-LEON bestuurt; hij solliciteerde specifiek naar een baan bij Schanz om deze vrachtwagen te besturen. “Ik had gelezen dat Spedition Schanz zou deelnemen aan het pilotproject. Elektromobiliteit is een opwindende ontwikkeling - dat is de toekomst."
De e-road pilot in Hessen wordt aangevuld met twee aanvullende proeven in Sleeswijk-Holstein en Baden-Württemberg. "Deze tests zullen bepalen of de e-road technologie levensvatbaar is in werkelijke operaties en kan worden geïmplementeerd voor goederenvervoer met verminderde CO2-uitstoot en lawaai," zegt productmanager Stefan Ziegert, Sustainable Transport Solutions, Scania Deutschland Österreich. “Hoeveel CO2 kan worden bespaard? Hoe werken de vrachtwagens onder wisselende omstandigheden? Hoeveel stroom moet er worden geleverd, niet alleen om te rijden, maar ook om batterijen op te laden? De uitkomst van deze vragen is bepalend voor het vervolg van het project."