Terug naar het overzicht

DAF LF Electric voor ‘zero emission’ stadsdistributie

Gepubliceerd op 27-01-2021 09:27 uur

DAF Trucks introduceert de LF Electric; een volledig elektrische distributietruck van 19 ton voor stedelijke toepassingen. Het state-of-the-art voertuig heeft een actieradius van tot wel 280 kilometer. De e-motor van de LF Electric levert een nominaal vermogen van 250 kW (370 kW piek) en een nominaal koppel van 1.200 Nm (3.700 Nm piek). De elektriciteit wordt geleverd door een lithium-ijzer-fosfaat-batterij (LFP) met een bruto vermogen van 282 kWh (254 kWh effectief). Dat geeft de LF Electric een actieradius van tot maar liefst 280 ultrastille en emissievrije kilometers; ruim voldoende voor de inzet op de gebruikelijke routes in stedelijke distributie. 

 

Nieuwste generatie batterijen  

DAF past in al zijn volledig elektrische trucks zogeheten LFP-batterijen (Lithium Ferro Phosphate) toe. Dit zijn batterijen van de nieuwste generatie die vanuit het oogpunt van duurzaamheid geen kobalt of magnesium bevatten. Bovendien zijn ze beter stapelbaar, wat resulteert in een hogere energiedichtheid per liter. Ook garandeert de chemische samenstelling van de batterij maximale thermische veiligheid. DAF's vertrouwen in de prestaties, betrouwbaarheid en levensduur van de LFP-batterijen wordt geïllustreerd door de 6 jaar lange garantie op de batterijen. 

 

Slow en fast charging 

Bijzonder aan de nieuwe DAF LF Electric is het ‘Combined Charging System’. Hierdoor kan de truck worden opgeladen via het reguliere elektriciteitsnet; ideaal wanneer het voertuig aan het eind van de dag terugkeert naar de thuisbasis. Door deze slow charging (400V AC, 22 kW, 3 fasen) kan de batterij in 6,5 uur van 20% naar 80% worden opgeladen. Een volledige lading (0% tot 100%) duurt tot 12 uur. 
Als speciale apparatuur voor handen is, is fast charging (650V DC, 150 kW) ook mogelijk. In slechts 60 minuten wordt de batterij van 20% tot 80% opgeladen - of in 2 uur van helemaal leeg naar helemaal vol. 

 

e-PTO beschikbaar

Optioneel voorziet DAF de nieuwe LF Electric van een 400V e-PTO, waarmee onder meer een elektrische koelinstallatie of elektro-hydraulische kraan kan worden aangedreven. Daardoor is het niet nodig om een aparte generator te installeren en ontstaat een volledig emissievrije distributietruck. 
De LF Electric komt in eerste instantie op de markt als een 19-tons bakwagen, met een wielbasis van 5,3 of 5,85 meter. Het voertuig biedt een laadvermogen van 11.700 kilo – de opbouw meegerekend; ruim voldoende voor verreweg de meeste toepassingen in de stadsdistributie.  
Vanzelfsprekend profiteert de LF Electric van hetzelfde, onderscheidende DNA als de uitvoeringen met een verbrandingsmotor. Net als elke LF staat hij namelijk synoniem voor een lage, eenvoudige instap, geweldig zicht rondom, uitstekend chauffeurscomfort en de kleinste draaicirkel - en dus de beste manoeuvreerbaarheid - in zijn segment. Daarmee is de LF de perfecte truck voor elke chauffeur in de stadsdistributie. 

De DAF LF Electric, die in nauwe samenwerking met Dana Inc. werd ontwikkeld, wordt vanaf mei gebouwd door Leyland Trucks in het Verenigd Koninkrijk. 

DAF LF Electric | bakwagen — Technische specificaties 
Chassis: 19 ton, 4x2 
Wielbasis: 5.300 millimeter én 5.850 millimeter  
Gewicht chassis: 7.300 kg 
Laadvermogen: 11.700 kg 
Electrische motor: Dana, Permanent Magneet  
Vermogen: 250 kW (nominaal) / 370 kW (piek) 
Koppel: 1.200 Nm (nominaal) / 3.700 Nm (piek) 
Batterij capaciteit 282 kWh (254 kWh effectief) 
Rijbereik volledig opgeladen: tot 280 km / 175 mijl  
Fast charge bij 150 kW: 20%-> 80% 1 uur / 0%-> 100% 2 uur  
Overnight slow charge bij 22 kW: 20%-> 80% 6,5 uur / 0%-> 100% 12 uur