Terug naar het overzicht

Met Schmitz Cargobull 'cool' onderweg

Gepubliceerd op 25-04-2019 10:05 uur

Sinds de oprichting in 1983 van het in Duisburg gevestigde STI Freight Management GmbH, is het bedrijf continu gegroeid. Het telt vandaag de dag 221 medewerkers verdeeld over twaalf vestigingen die verantwoordelijk zijn voor een snelle afwikkeling van internationale transportzendingen, of het nu over land, water of door de lucht moet. Voor temperatuurgevoelige transporten over de weg zet STI een moderne vloot in aan S.KO Cool trailers van Schmitz Cargobull.

Onder het motto 'Taking Quality the Extra Mile' bieden de logistieke experts van STI niet alleen maar transportoplossingen voor welk logistiek vraagstuk dan ook aan, het bedrijf gaat nog een stap verder in service en het leveren van kwaliteit. Hierbij horen snelheid, efficiëntie en betrouwbaarheid als ook een optimale 'handling' in het logistieke proces tot de filosofie van de onderneming. Voor het koelvervoer zet STI moderne koel- en vriestechnieken in, zoals trailers met verschillende temperatuurzones om de bederfelijke waar onder de juiste condities bij de klant af te leveren. Een transportopgave waarvoor STI over een vloot van zo'n 150 koel/vriestrailers beschikt. Dertig hiervan zijn vriestrailers S.KO Cool Executive van Schmitz-Cargobull. Voorzien van het innovatieve 'Smart Trailer Telematics' biedt deze trailer de transportondernemer de mogelijkheid flexibel de vol- en deelladingen gekoeld of diepgevroren te vervoeren onder temperaturen van min 35 graden Celsius tot plus 25 graden.
 

66 europallets
De huidige generatie van de S.KO Cool diepvriestrailer, zoals die bij STI worden ingezet, heeft Schmitz-Cargobull verder verbeterd voor een nog beter rendement. De isolatiewaarde van de zelfdragende gesloten opbouw van dampdiffusiedichte Ferroplast-panelen is verder verhoogd met als bijkomend effect dat de wanden beter tegen beschadigingen zijn bestand. Geoptimaliseerde luchtgeleiding zorgt voor een hoge isolerende werking en energie-efficiënte koeling. Het optionele aerodynamische pakket vermindert het brandstofverbruik met tot vier procent. Ook een optie is de extra tussenvloer in de trailer om er twee verdiepingen in te maken en zo tot 66 europallets in te kunnen vervoeren.
De S.KO Cool trailer met het Executive pakket voldoet aan alle gangbare criteria van transportcertificaten, zoals HACCP, ATP-classificatie en Cemafroid. In combinatie met de SCB-koelunit levert de fabrikant een totaaloplossing. Eigenzinnig als Schmitz Cargobull is biedt het een krachtige in eigen huis gebouwde SCB-koelunits aan in combinatie met het S.KO Cool Executive pakket. Uiteraard kan de koeltrailer ook geheel naar eigen wens geconfigureerd worden met 'vreemde' merken koelunits. Een 'Full service' contract van Schmitz Cargobull Parts & Services is in het Executive pakket inbegrepen. Het pakket komt inclusief de telematica-oplossing met temperatuurregistratie en een pro-actieve monitoring van de omstandigheden in de trailer. Het voordeel voor de transportondernemer is dat hij alles in één hand heeft met één aanspreekpunt bij Schmitz Cargobull, handig ingeval van storingen. Het is kostenefficiënt en transparant.

CB koelunits
De Schmitz-Cargobull koelunit is een van de krachtigste aggregaten in de markt. De verdamper is speciaal ontwikkeld om de ontdooicycli met de helft terug te brengen waarbij het hoge verwarmingsvermogen ook nog zorgt voor een kortere ontdooitijd. De robuuste motor met een intelligente deellastregeling via een elektronisch geregeld toerental en een uitschakelbare koudecompressor reduceert het brandstofverbruik. Door de slijtagegevoelige onderdelen ruim over te dimensioneren, realiseert Schmitz Cargobull lange onderhoudsintervals tot om de ongeveer 3000 bedrijfsuren. De goede toegankelijkheid van de technische componenten in de trailer en de modulaire bouw helpen hierin mee. 

Geïntegreerde Trailer-telematics
Standaard is de S.KO Cool Executive uitgerust met Trailer Connect en de digitale gecertificeerde temperatuurbewakingseenheid TCI (Trailer Connect Interface). Trailer Connect registreert de data die weer nodig is om pro-actief service in te plannen. De controle-unit is voorzien van een  waarschuwingssignaal voor de chauffeur én de thuisbasis waarmee onnodige uitval en stilstand van de trailer kan worden voorkomen. Met de geïntegreerde TCI – gecertificeerd volgens DIN EN12830 en Cemafroid – heeft de gebruiker van de trailer snel, eenvoudig en overzichtelijk alle noodzakelijke temperatuurdata tot zijn beschikking. Met deze functie heeft de gebruiker onder andere een volledige bewijslast over het temperatuurverloop in de keten. Daarbij heeft hij permanent online toegang tot de temperatuurgegevens van de trailer en koelunit.

Service
De succesvolle inzet van een koeltrailer staat of valt met de betrouwbaarheid ervan. Schmitz Cargobull beschikt in Europa over en uitgebreid servicenetwerk met speciaal opgeleide monteurs. De telematic-functie helpt de monteurs weer bij het snel vinden van de oorzaak van een mogelijke storing van de koelunit, maar ook om het noodzakelijk onderhoud efficiënt uit te voeren. Slijtagegevoelige onderdelen zijn altijd bij de servicecentra voorradig. Schmitz Cargobull heeft een speciaal onderdelenprogramma lopen, EPOS geheten. Het zorgt voor een eenvoudige identificatie van de onderdelen die een monteur nodig heeft die hij dan ook weer dankzij EPSO zeer snel geleverd krijgt.

Smart Trailer 
Met de innovatieve Smart-Trailer techniek van Schmitz Cargobull,  is STI Freight Management altijd in staat om haar waardevolle ladingen waar dan ook in Europa te volgen en onder controle te houden. De kracht van de Smart Trailer techniek is dat het als een spin in het web alle sensoren, componenten en instrumenten met elkaar laat communiceren en samenbalt in één digitale machine. De temperaturen worden in Smart Trailer computer geregistreerd en zijn uit te lezen via het scherm, maar optioneel is ook een printer verkrijgbaar voor die situaties waar een papieren bewijs nodig is. Ook wordt de kilometrage geregistreerd waarvoor het systeem gebruik maakt van signalen uit de ABS-sensor. En via een bewegingssensor worden voertuigbewegingen geregistreerd. De bandenspanning én de temperatuur van de banden worden aan de chauffeur doorgegeven via de Smart Trailer display. Van de remmen wordt nog per wiel de slijtage gemonitord. Allemaal belangrijke informatie waarmee de ondernemer pech onderweg kan vermijden en dus ook de nodige stilstand én extra werkplaatskosten. Dan kan ook nog via 'Smart Trailer' een automatisch deurvergrendelingssysteem worden aangestuurd, eigenlijk een 'must' voor STI dat ook nog eens waardevolle pharma-producten vervoert. De bediening ervan gebeurt via de display van de koelaggregaat of de 'Be-Smart-App' van Schmitz Cargobull op de smartphone van de chauffeur. Alleen via een pincode is het mogelijk de deuren te openen of te sluiten, waarbij alle handelingen in het systeem worden opgeslagen.