Terug naar het overzicht

MAN ook aanwezig op Technische Kontakt Dagen

Gepubliceerd op 16-05-2023 13:35 uur

Het portfolio van MAN’s competentiecentrum voor ombouw en maatwerk is uitgebreid met de inbouw van de Hendrickson elastomeervering voor de achterassen. Met het voor zware lasten geschikte alternatief voor de klassieke bladveerophanging behoren compromissen tussen rijcomfort en robuustheid bij het gebruik met zware belading tot het verleden. De Hendrickson Ultimaax elastomeervering was tijdens de Technische Kontakt Dagen op 8, 9 en 10 juni in Almere te bewonderen op de stand van MAN.

 

"De trucks van tegenwoordig zijn steeds beter afgestemd op hun transporttaken vooral in het geval van bouw- en offroadwerkzaamheden. Goede montagemogelijkheden qua opbouw en componenten zijn essentieel voor de prestaties van deze trucks tijdens het gebruik en daarmee voor de TCO van het transportbedrijf", aldus Johannes Thalmann, hoofd MAN Individual bij MAN Truck & Bus S.E. "We zien MAN Individual als een enabler om speciale oplossingen op onze voertuigen te implementeren. Zo bieden we toegevoegde waarde voor onze klanten. Samen met onze partner Hendrickson hebben we nu de gelegenheid aangegrepen om een innovatie op onze achterasunit te implementeren. Hiermee creëren we nog een mogelijkheid voor onze klanten om hun truck specifiek naar hun individuele wensen te configureren."
Helfried Jelinek, Hendrickson Europe: "Ultimaax heeft de lat qua duurzaamheid echt hoger gelegd, terwijl de vering tot 250 kg lichter is dan vergelijkbare mechanische veringen. Daardoor is het de ultieme elastomeer veringtechnologie voor zwaar gebruik. Bovendien is naast het gewicht ook de CO2-voetafdruk verminderd. Door het lagere staalverbruik en het vermijden van warmtebehandeling in vergelijking tot de paraboolveer bedraagt de totale besparing ongeveer een ton CO2 per achterasunit. We werken al lange tijd samen met MAN en zijn blij dat we met Ultimaax een extra innovatieve veeroplossing voor hun producten kunnen bieden."

 

Zware toepassingen

Ultimaax past voor individuele, zware vrachtwagentoepassingen perfect in het brede portfolio van MAN Individual. Ultimaax is verkrijgbaar met een draagvermogen van 26 ton en is goedgekeurd voor bouw- en zware toepassingen. Hendrickson heeft de vering speciaal ontwikkeld voor vrachtwagentoepassingen als betonmixers, kiepwagens, mijnbouw- en vuilniswagens met hoge laadgewichten. Waarbij een standaard bladveervering minder comfortabel reageert bij rijden in onbeladen toestand en de rolneiging minder sterk aanwezig is bij zware ladingen met een hoog zwaartepunt.
Ultimaax is niet alleen duurzaam en daardoor gemakkelijk te onderhouden, het systeem biedt ook een betere stabiliteit, handling en rijkwaliteit. Dit geldt zelfs voor de meest uitdagende omstandigheden waarin voertuigen rijden op een uitdagende en zeer uiteenlopende ondergrond.