Terug naar het overzicht

Kipper Event 2024 liet indrukwekkende techniek zien

Gepubliceerd op 16-06-2024 10:55 uur

In september 2022 werd het eerste Kipper Event gehouden in Markelo. Een tweejaarlijkse én tweedaagse evenement. Aanleiding was het annuleren van de Technische Kontakt Dagen (TKD). Een groep bedrijven wilden toch een Event organiseren. En, het bleek een groot succes te zijn. Afgelopen 7 en 8 juni kwam er een vervolg. Het tweede Kipper Event werd gehouden op het SOMA terrein (Bouw en Infrapark) in Harderwijk, een 10 hectare ‘grote zandbak’. 

 

De organisatoren vonden al snel een dertigtal enthousiaste bedrijven bereidt om aan de tweede versie mee te doen, en te laten zien waar men met de hedendaagse techniek toe in staat is. Naast de diverse stands waarbij geïnteresseerden nadere informatie konden krijgen en vragen konden stellen, waren demonstraties van bouwvoertuigen zoals zandkippers, asfaltkippers, kipperopleggers, kranen, containersystemen en stenencontainers.

 

Veldhuizen Trucks

De firma uit Groenekan, Veldhuizen Trucks, pakte flink uit in Harderwijk. Veldhuizen liet een diversiteit aan trucks en uitvoeringen zien. Vanzelfsprekend kon ook de wereldprimeur, de eerste elektrische 5-asser niet ontbreken. Auto- en Transportwereld maakte in april jl. al melding van de praktijktest. De volledig elektrische VT 10x2 kipper is gebouwd op basis van een 6x2 truck, die door Veldhuizen Trucks is voorzien van twee extra assen en een geïsoleerde, 21 kuub grote Hyva-asfaltkipper met asfaltsnip. Ook stond er een mooie Mercedes-Benz eActros 400, 8x2, 41,5 ton van firma AH Vrij uit Wateringen, waaraan Veldhuizen Trucks as-modificaties heeft toegepast en een Hyva-haakarmsysteem en HMF-autolaadkraan geplaatst.  

 

Diverse primeurs 

Ook werden er een aantal primeurs getoond van onder andere truckfabrikanten MAN, Scania, Renault Trucks en Iveco, maar ook van kipperbouwer Tibeg. Renault Trucks liet een C-Range 4-asser zien waarbij de tandem bij Terberg Techniek naar 8x4 widespread werd gezet om een wettelijk GVW van 43 ton te realiseren, met een leeggewicht van nog geen 15 ton waardoor er ruim 28 ton aan netto laadvermogen over is. Een as-afstand van 1820 mm en met dubbelwerkende hydraulische veercilinders, wat zorgdraagt voor een hogere stabiliteit. Verder is het voertuig voorzien van een stuurbare laatste as, waterpasregeling, dwarsstabilisatie.
MAN Trucks liet de aanwezigen kennismaken met de onlangs gepresenteerde MAN hTGX met zijn waterstofverbandingsmotor. Daarachter stond een mixer van ‘Mixer2Rent’ op een Floor chassis en een mixer van Schwing-Stetter, voorzien van een ePTO. Wielton toonde de Weight Master kipper en Van der Peet uit Nieuwkoop een robuuste kipper met dekzeil. Vele fabrikanten/leveranciers gaven ‘acte de préséance’ en/of waren er producten te zien, zoals Pacton, Schwarzmüller, Vlarotech, HSW, De Jong hydraulische systemen, HTS, Hydromade, Kempf, Vogelzang, GS-Meppel, Carnehl, D-TEC en kranen van Palfinger, HIAB, Hyva en VDL.
Daarnaast waren er demonstraties in de zandbaan met zuinige en schone dieseltrucks, al was de baan op het eerste Kipper Event voor de toeschouwers wat ‘spectaculairder’ om te aanschouwen.

 

Voor het complete verslag en uitgebreide fotorepportage verwijzen wij u naar de gedrukte Auto- en Transportwereld. Nog geen abonnee ? klik hier