Terug naar het overzicht

Holthausen toont bestellers op waterstof tijdens RDD

Gepubliceerd op 06-06-2019 12:45 uur

Holthausen heeft tijdens de ReinigingsDemoDagen een aantal voertuigen met waterstof-aandrijving tentoongesteld. Deze technologie is reeds beschikbaar en steeds meer automerken zien de voordelen in van waterstof. Men toonde in Soest o.a. een Volkswagen Crafter en Transporter op waterstof die inmiddels in dienst is bij de Gemeente Noordenveld. Deze E-Crafter – Hydrogen met enkele cabine, heeft een totale range van 350 km inclusief waterstof.

 

De 36 kWh accu en de 85 Kw elektromotor is uitermate geschikt voor het trekken van een trailer met behoud van een aanzienlijk actieradius. Het voertuig heeft Zero emission; wat overblijft qua uitstoot is water en zuurstof. Het is mogelijk om het voertuig te stekkeren (220v en snelladen max. 50kW) en te vullen met waterstof. Het voertuig beschikt over een 4.22 kg waterstoftank van 700 Bar. De snelle vultijd van 3 minuten maakt het voertuig extra interessant. Tevens stond er een Volkswagen Transporter T6 opgesteld met een aandrijving op waterstof. Hiervan is de totale range inclusief waterstof 250 km. De 15 kW waterstof brandstofcel en 85 kW elektromotor is met een B-rijbewijs te besturen. Deze auto is in dienst van de Gemeente Groningen.     

 

Productie van Waterstof

Het aanbod van voertuigen met een brandstofcel de komende jaren alleen maar groter. Bij Holthausen Clean Technology beschikt men bovendien over expertise om voertuigen met brandstof motor om te bouwen naar volledig of hybride waterstof oplossingen. Wanneer waterstof meer een gemeengoed wordt en er een grotere afname ontstaat voor brandstofcel aangedreven voertuigen, zal het aanbod gaan groeien en de prijs voor de technologie dalen. Waterstof kan 100% duurzaam worden geproduceerd met behulp van electrolyse. Tijdens dit electrolyse-proces wordt water omgezet in waterstof en zuurstof met behulp van duurzame elektriciteit. De opgewekte waterstof wordt door middel van een chemische reactie in een brandstofcel weer terug omgezet naar elektriciteit. Dit alles gebeurt op een efficiënte en milieuvriendelijke wijze. Na dit proces wordt de elektriciteit gebruikt om elektromotoren aan te drijven. De toepassing van deze zogenoemde brandstofcel kan dus worden vergeleken met accu’s voor elektrische auto’s waarbij waterstof drager is van de energie.