Terug naar het overzicht

Bosch wil verder groeien met klimaatneutrale aandrijflijnen

Gepubliceerd op 23-09-2022 09:21 uur

“Klimaatactie beweegt het goederenvervoer in meerdere verschillende richtingen. We verwachten dat alternatieve aandrijflijnen in de loop van dit decennium een belangrijke groei van onze actitiviteiten zullen stimuleren,” zei Dr. Markus Heyn, lid van de raad van bestuur van Bosch en voorzitter van de bedrijfssector Mobility Solutions, op de IAA Transport in Hannover. In een wereld vol onzekerheden is de omzet in de bedrijfssector Mobility Solutions dit jaar tot nu toe met 6 procent gestegen, na correctie voor wisselkoerseffecten. Bosch haalt een vierde van zijn omzet uit technologie voor bedrijfsvoertuigen, variërend van bestelwagens tot vrachtwagens van 40 ton. Naast aandrijflijnen zijn rijhulpsystemen en connectiviteit de andere pijlers van de bedrijfsvoertuigentak van Bosch.

 

Bosch brengt nieuwe energie naar de aandrijflijnen van bedrijfsvoertuigen

Volgens voorspellingen van Bosch zal in 2025 nog steeds meer dan 80 percent van alle vrachtwagens met een gewicht van zes ton of meer op diesel rijden. Pas daarna zal diversiteit van de aandrijflijnen toenemen en tegen 2035 zal de helft van alle nieuwe bedrijfsvoertuigen elektrisch zijn, aangedreven door batterijen of waterstof. “Een technologieneutrale aanpak is bijzonder nuttig voor bedrijfsvoertuigen. Afhankelijk van de toepassing zal er meer dan één klimaatneutrale optie zijn voor de aandrijflijn van de vrachtwagen”, aldus Heyn. Bij Bosch werken alleen al 3.400 ingenieurs aan de vrachtwagenaandrijflijn van van de toekomst. Geen enkel ander bedrijf biedt zoveel elektromobiliteitsopties als Bosch: van e-bikes tot bouwmachines en van siliciumcarbidechips tot complete aandrijfmodules. Deze strategie werpt zijn vruchten af: Bosch heeft al 30 grote orders van fabrikanten voor batterij-elektrische aandrijflijnen. Het bedrijf heeft ook grote plannen voor de brandstofcel. Tegen 2025 wil het meer dan 40.000 Bosch-brandstofcelsystemen op de weg hebben. Om dit doel te bereiken, produceert Bosch ook zelf de stacks en creëert het wereldwijde productiecapaciteit dicht bij zijn klanten, met name in zijn fabrieken in Anderson (VS), Wuxi (China) en Bamberg (Duitsland). Brandstofcellen zijn niet de enige manier om vrachtwagens met waterstof aan te drijven; er zijn ook H2-motoren. Bosch ontwikkelt de regeleenheden en injectietechnologie voor deze motoren en heeft al een serieproject in India binnengehaald.

 

Bosch leert vrachtwagens rijden

Bosch is echter niet alleen thuis in hardware, maar ook in software. De helft van de R&D-medewerkers in de bedrijfssector Mobility Solutions zijn software-ingenieurs. Dit bevordert onder meer de ontwikkeling van geautomatiseerd rijden. Bosch heeft 1.100 ingenieurs die in dit vakgebied werken en levert software, sensoren, voertuigcomputers en actuatoren uit één hand. “Geautomatiseerd rijden komt eraan, mede door het acute chauffeurstekort. En nergens is geautomatiseerd rijden economisch zinvoller dan in bedrijfsvoertuigen”, aldus Heyn. In heel Europa is er al een tekort van 400.000 chauffeurs. Bosch streeft ernaar om tegen het einde van het decennium bestuurderloos rijden op de snelwegen mogelijk te maken. In 2025 gaat bij een Europese vrachtwagenfabrikant een voertuigcomputer waarmee in realtime sensorgegevens kunnen worden verwerkt, op grote schaal in productie. De technologie van Bosch zal de elektronica-architectuur in toekomstige bedrijfsvoertuigen aanzienlijk krachtiger maken en zo de basis leggen voor de softwaregedefinieerde vrachtwagen. Op weg naar geautomatiseerd rijden doet het bedrijf goede zaken met rijhulpsystemen. De markt zal de komende jaren met 40 procent groeien, Bosch met bijna 60 procent. De inspanningen van het bedrijf worden hier gedreven door verschillende factoren, waaronder de wettelijke vereisten om verkeersongevallen met bedrijfsvoertuigen te voorkomen. Zo wordt de afslagassistentfunctie vanaf 2024 verplicht in Europa.

 

Bosch bereidt de lancering van een logistiek platform voor

In zijn werk aan de toekomst van het goederenvervoer kijkt Bosch ook verder dan de motorkap. Bosch heeft de krachten gebundeld met de in de VS gevestigde cloudprovider Amazon Web Services (AWS) om een softwareplatform te exploiteren dat niet alleen de eigen logistieke diensten, maar ook diensten van derden bundelt. De integratie van deze oplossingen zorgt voor meer efficiëntie. In plaats van de veelheid aan onafhankelijke oplossingen die momenteel worden aangeboden, krijgen logistieke bedrijven en expediteurs over de hele wereld snel en eenvoudig toegang tot digitale diensten uit één enkele bron. “We lanceren ons logistieke platform de komende weken in India en begin volgend jaar in Europa en de VS”, aldus Heyn. Een voorbeeld van Bosch-diensten voor de transport- en logistieke sector is logistieke monitoring. Bosch-servicecentra bewaken de toestand van kritieke of zelfs medisch vitale goederen – goed voor jaarlijks tussen de 30.000 en en 40.000 vrachtwagenladingen. Tijdens de coronaviruspandemie nam Bosch ook het toezicht op de vaccintransporten op zich. Er is ook veel vraag naar beveiligde vrachtwagenparkeerplaatsen, een dienst waarmee parkeerplaatsen voor vrachtwagens kunnen worden gereserveerd. Bosch biedt al 100 geschikte plaatsen aan langs snelwegen in elf Europese landen. Alleen al in 2021 verdrievoudigde het aantal boekingen. Bosch breidt zijn dienstenportfolio ook uit met een retrofitoplossing voor het sleutelloze toegangssysteem voor bedrijfsvoertuigen, dat in 2023 wordt gelanceerd.