Terug naar het overzicht

Stap in goede richting voor c-rijbewijs dossier

Gepubliceerd op 07-12-2023 15:42 uur

Het Europees Parlement heeft de wil uitgesproken om via de nieuwe 4e Rijbewijs richtlijn zwaardere elektrische bestelauto’s te laten besturen door chauffeurs met een B-rijbewijs. Volgens de door het Parlement aangenomen positie mag een bestuurder twee jaar na het halen van het B-rijbewijs een elektrisch aangedreven voertuig tot 4.250 kg besturen.

 

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kondigde eerder aan de huidige vrijstellingsregeling C-rijbewijs voor zwaardere elektrische bestelauto’s per 1 juli 2024 te beëindigen. Na een intensieve lobby vanuit TLN, met andere mobiliteitspartijen en ondernemersorganisaties, stelden de PVV en D66 schriftelijke vragen aan de minister over dit, in hun ogen, onbegrijpelijke besluit. Daarnaast is een motie van de partijen BBB, VVD, SGP en ChristenUnie met 142 stemmen voor en acht stemmen tegen aangenomen. Deze motie verzocht de minister zich in te spannen om op Europees niveau mogelijkheden te verkrijgen waarmee de huidige Nederlandse gedoogsituatie voortgezet kan worden in aanloop naar de 4e Rijbewijs richtlijn. Het Europees Parlement nam plenair de positie aan over de richtlijn, welke in lijn was met de wensen vanuit het bedrijfsleven.

 

Europese situatie

Het Europese standpunt is goed nieuws voor alle vervoerders die hebben geïnvesteerd in zware ZE-bestelauto’s. Het Europees Parlement en eerder al de Raad van de EU laten met dit besluit zien dat zij het voorstel van de Commissie om de bestaande EU-vrijstellingsregeling C-rijbewijs te verduidelijken en te verruimen, steunen. Een cruciaal punt hierbij is dat het maximumgewicht voor ZE-bestelauto’s naar 4.250 kg gaat zonder aanvullende voorwaarden voor het extra gewicht. Dit maakt het makkelijker om de huidige gedoogregeling in Nederland om te zetten naar wetgeving. 
TLN: "De gewenste duidelijkheid waar het ministerie altijd om gevraagd heeft is er. Voor de verduurzaming is het van groot belang dat Nederlandse ondernemers, net als in andere landen, gebruik kunnen maken van de mogelijkheden die Europa hiervoor biedt. Deze regeling is er een van. Het ministerie heeft nu als taak te zorgen dat de gedoogregeling verlengd wordt en dat deze ook weer opengesteld wordt voor nieuwe voertuigen. Een volgende stap is dat er wetgeving komt."

 

Verdere stappen

Nu zowel het Parlement als de Raad hun positie hebben ingenomen, kunnen onderhandelingen over het dossier beginnen. Dat gebeurt na de Europese verkiezingen, dus een akkoord en definitieve wettekst zullen nog even op zich laten wachten. Het ministerie van I&W moet aan de slag met het (tot die tijd) verlengen van de huidige gedoogregeling. Hiermee wordt voorkomen dat voertuigen tijdelijk teruggekeurd moeten worden, ingewisseld worden voor dieselvoertuigen en bestellingen van ZE-voertuigen worden uitgesteld.