Terug naar het overzicht
De nieuwe PHEV hybride Ford Transit. De nieuwe PHEV hybride Ford Transit.
De nieuweling heeft  een modern interieur. De nieuweling heeft een modern interieur.
Het chassis met de batterijen (oranje) en het 3-cilinder 1-liter motortje op de kop. Het chassis met de batterijen (oranje) en het 3-cilinder 1-liter motortje op de kop.
Groot touchscreen in het midden van het dashboard. Groot touchscreen in het midden van het dashboard.
Traditiegetrouw Transit in sportuitvoering met 185 pk en Mild-Hybrid. Traditiegetrouw Transit in sportuitvoering met 185 pk en Mild-Hybrid.

Nieuwe Ford Transit MHEV en PHEV gepresenteerd

Gepubliceerd op 08-10-2019 07:33 uur

Verschillende bestelautofabrikanten gingen Ford al voor, maar nu heeft het de Transit ook elektrisch gemaakt. Althans, er komen een 'mild hybrid', MHEV, en een plug-in hybride uitvoering, PHEV, op de markt. Auto- en Transportwereld mocht mee naar Stockholm om de nieuwelingen te leren kennen. En dat bleek een prettige kennismaking. Er werd en passant ook nog een nieuwe 2-liter EcoBlue diesel gepresenteerd, waarvan de sterkste variant nu 185 pk levert met 415 Nm aan koppel.

 

Met het oog op de milieuzones die in verschillende steden worden ingesteld, is de Transit Custom PHEV wellicht de meest voor de hand liggende keuze voor bedrijven die dagelijks de stad in moeten. De PHEV is een Plug In Hybrid Electric Vehicle, met andere woorden: hij krijgt zijn stroom in hoofdzaak uit de stekker. In hoofdzaak, want deze Transit heeft een keuzemogelijkheid om de elektrische aandrijving automatisch in te laten schakelen, hem direct zijn werk laten doen, de e-aandrijving pas later in te schakelen of de 1-liter 3-cilinder benzinemotor tevens als generator te laten werken om de batterijen weer op te laden. Overigens wordt onderweg ook de remenergie via recuperatie (instelbaar) bijgeladen. De Transit PHEV heeft namelijk maar een batterij van 13,6 kWh die een actieradius van tussen de 35 en 56 kilometer biedt, afhankelijk van hoe gereden wordt. Het lijk weinig, maar dat valt mee. Er is bij Ford echt wel over nagedacht. Om optimaal gebruik te make van de elektrische aandrijving, biedt Ford namelijk een app aan waarmee gebieden tot op straatniveau kunnen worden ingegeven waarin de Transit vanzelf overschakelt naar elektrisch, geofencing. Het wordt nog beter omdat de software er voor zorgt dat de batterij voldoende op kracht is als het zero-emissie gebied in wordt gereden en schakelt de auto geheel automatisch de 1-liter benzinemotor in om bij te laden. Daarmee wordt het eigenlijk wel een vernuftig systeem. Uitproberen konden we het bij het proefrijden helaas niet, want bij de introductie van de nieuwe Transit in Stockholm had men bij Ford besloten om ons over een route te sturen van in hoofdzaak snel- en tweebaanswegen. Dan blijkt de opgegeven actieradius van 56 kilometer (NEDC) ook bij lange na niet haalbaar. Zo rond de 35 à 40 kilometer was het gemiddelde. Nog altijd voldoende voor een aantal rondjes in de stad.

 

1130 kilogram

Het systeem heeft daarnaast nog wel wat andere voordelen. Dankzij de benzinemotor, het bekende pittige EcoBoost Ford-driecilindertje, en met de vele benzinestations overal kan je altijd vooruit komen. Met 54 liter en een verbruik van, opgegeven, 3,08 liter per 100 km (WLTP) voor de Transit Custom kom je samen met de elektrische capaciteit toch een heel eind (CO2-uitstoot WLTP 70 g/km). De boordcomputer in onze Transit Custom en die van verschillende collega's, gaf echter een behoorlijk hogere waarde maar dat zal te wijten zijn aan de vele kilometers snelweg en daar is dit systeem niet voor bedoeld, dan moet je overstappen naar de 2-liter nieuwe EcoBlue diesel. Elektrisch laden duurt bij deze Transit PHEV met een type-2 AC vehicle charger nog altijd 2,7 uur of meer dan vier uur aan een gewoon stopcontact. Maar wie slim rijdt en veel recupereert beleeft veel plezier aan het elektrische gedeelte van dit hybride systeem, niet in het minst vanwege de 92,9 kW sterke motor. Daarnaast zal de prijs van deze hybride Transit vanwege de kleine batterij – dat is bij een elektrische auto zo ongeveer het duurste onderdeel – alleszins mee kunnen vallen, al wilde Ford hier nog niets over kwijt. De batterij is in de laadvoer opgeborgen. Het laadvermogen van de Transit PHEV is een keurige 1130 kilogram.

 

Nieuwe 2-liter EcoBlue diesel

Wel heeft Ford al een prijs vrijgegeven voor de Transit MHEV, de Mild Hybrid Electric Vehicle. Die begint in de prijslijst voor de L2H2-uitvoering bij 29.625 euro (ex BTW/BPM). Deze MHEV rijdt geen meter elektrisch. Dat klinkt wellicht vreemd, maar het 48V systeem ondersteunt de motor bij het optrekken en neemt de elektriciteitsvoorziening van de randapparatuur voor zijn rekening. Deze Transit heeft dan ook geen dynamo meer. De batterij heeft overigens een plekje gevonden onder de tweezits bijrijdersbank. Een brandstofbesparing van zeker drie procent is volgens Ford mogelijk, terwijl men aangeeft dat bij maximale recuperatie acht procent haalbaar zou moeten zijn. Dit EcoBlue Hybride systeem bestaat verder uit de nieuwe EcoBlue 2-liter diesel motor, die bij een handgeschakelde bak volgens opgave 7,6 liter per 100 kilometer verbruikt met een CO2-uitstoot van 200 g/km. Ford claimt dat deze nieuwe motor zeven procent minder brandstof blieft dan zijn voorganger, onder andere door nieuwe stalen zuigers en een nieuwe mantel waardoor minder wrijving optreedt, en een verhoogde inspuitdruk die nu op 2200 bar ligt.  Behalve de handgeschakelde bak is er een zestraps automaat en komt er begin volgend jaar nog een tientraps automaat.

 

Plezierige auto's

Ford bood de mogelijkheid om met zowel een Transit Custom PHEV als een Tourneo PHEV te rijden, de personenversie. En beide voldeden aan de verwachting. Het zijn gewoon plezierige auto's, zoals we van de Transit gewend zijn. Het dashboard is onder handen genomen en heeft een moderne uitstraling gekregen inclusief een touchscreen voor het infotainmentsysteem. Toch zijn er nog wel een aantal punten van kritiek. De beenruimte is nog altijd wat beperkt, vooral voor langere mensen zitten de wielkasten in de weg en ook het middenconsole. Daarbij heeft de bijrijder rechts onderin een flessenhouder die ook wel een weinig in de weg zit, ook bij het in- en uitstappen. Opvallend genoeg verdwijnen deze klachten als sneeuw voor de zon in de chassis/cab variant, ofwel in het Duits 'Pritzenwagen'. Deze heeft een ruimere cabine wat een goede hoeveelheid beenruimte oplevert. Bij de panelvan is hoogstwaarschijnlijk het tussenschot de boosdoener, waardoor de stoelen wat verder naar voren staan. Het dashboard is goed te overzien alleen bij de PHEV is het wat lastig om de verschillende rijmodi, dus met of zonder elektriciteit, af te lezen. Ook het knopje waar je deze mee kan kiezen is wat priegelig. Maar hier gaat het om een momentopname, zit je dagelijks in deze Transit dan zal je daar weinig tot geen last van hebben. Het sturen gaat tegenwoordig via een elektrische stuurbekrachtiging (EPAS). Die houdt de auto keuring op koers, maar wil in bochten en lagere snelheden wel eens een beetje wiebelig worden.

 

Lichter

Voor het eerst kunnen Transit-rijder nu kiezen uit verschillende rijmodi in combinatie met de 2-liter EcoBlue diesel. De chauffeur kan zo de prestaties van de auto optimaliseren voor de omstandigheden via een 'Normal' en een 'Eco' modus. Handig is de nieuwe 'Slippery'-modus, die bij gladheid de tractie regelt, zou wel eens een uitkomst voor Transits kunnen zijn die veel op bouwplaatsen komen. En de vierwielaangedreven uitvoering heeft een 'Mud/Rut-modus voor het wat ruwere terrein. Het laadvermogen van de Transit is maximaal 1418 kilo voor de 3,5 tonner. Dat is bereikt door gewicht te besparen op verschillende onderdelen. De motorkap bijvoorbeeld is nu van aluminium en dat scheelt 5,4 kilo. De L3H2 met achterwielaandrijving is in totaal 80 kilo lichter dan zijn voorganger. Veder beschikt de nieuwe Transit over een behoorlijke lijst aan assistentiesystemen, van Intelligent Adaptive Cruise Control met Traffic Sign Recognition, Pre-Collission Assist tot een Cross Traffic Allert dat bestuurders bij het achteruit uitparkeren waarschuwt voor achterlangs rijdende auto's. De bijbehorende camera is hoog boven de deuren geplaatst om een zo goed mogelijk overzicht te hebben, ook bij geopende deuren. En tot slot is ook Ford hard bezig de bedrijfsvoertuigen 'connected' te maken. Het heeft voor kleinere vlooteigenaren daartoe een handige app, FordPass Connect, voor op de telefoon ontwikkeld, waar de status van het voertuig in valt af te lezen, en gegevens in zijn te voeren.

Door: Jos Haas