Op de ReinigingsDemoDagen in Soest werd de New Daily voor het eerst op een Nederlandse beurs getoond. De nieuwe Daily van Iveco werd onlangs in Turijn gepresenteerd. Aan de buitenkant zijn de veranderingen niet wereldschokkend. Andere koplampen, led uiteraard, en een 40 mm bredere 3-delige bumper met een opstapje, waardoor je makkelijker de voorruit kan schoonmaken, dan heb je het wel gehad. Des te leuker zijn de vernieuwingen die je niet direct ziet: een nieuwe Euro 6d motor, nieuwe gasmotor, die nu ook in combinatie met de Himatic op bijvoorbeeld de minibus wordt geleverd, uitgebreide veiligheidssystemen en heel veel connectiviteit. Iveco liet ook al de nieuwe elektrische minibus zien, maar daar konden we helaas nog niet mee rijden.
Veertig jaar geleden zag de eerste Daily het daglicht. Het basisontwerp is nog duidelijk terug te zien in de nu gepresenteerde New Daily. Overigens heeft Iveco in het verleden wel vaker de term New Daily gebruikt, maar dit terzijde. Voor pakketvervoerders, koerierbedrijven maar ook aannemers en klusbedrijven zal het belangrijkste nieuws de nieuwe Euro 6D/Temp motor kunnen zijn. De toekomst voor diesel in stadscentra ziet er namelijk minder florissant uit. Aan de andere kant is er een lichtpuntje want er is nu wel besloten dat indien een gemeente een milieuzone wilt instellen deze moet voldoen aan landelijke richtlijnen. De lappendeken aan regelgeving lijkt hiermee te verdwijnen. Een Euro 6 D/Temp motor is de laatste stand der techniek en de schoonste dieseltechniek. Met de schonere brandstoffen in aantocht, zoals synthetische diesel en dichterbij HVO (Hydro Treated Vegetable Oil), wordt de uitstoot van deze motoren bijna verwaarloosbaar.
'Light and heavy duty'
Maar bijna is natuurlijk nog niet helemaal. De vraag is dan hoe een en ander berekend wordt: 'well to wheel' of gemeten aan de uitlaat? Een euro 6D motor heeft extra 'milieucomponenten' voor een schone verbrandingsproces en de moderne Euro 6 D/Temp motoren, voor be-stellers tot 3,5 ton, zouden volgens de ACEA (European Automobile Manufacturers Association) onder reële omstandigheden (RDE) allemaal onder de Europees opgelegde NOx-limieten scoren. Daarbij maakt Iveco nu onderscheid naar 'heavy duty' en 'normal use', en heeft daarvoor van haar motoren twee uitvoeringen in de aanbieding. De 2.3 liter F1A motor is gehomologeerd in deze 'light' en 'heavy-duty' versie met vermogens van 116 tot 156 pk. De zwaardere 3 liter 'heavy-duty' F1C motor komt in drie vermogensvarianten van 160 tot 210 pk. Van deze 3 liter is er tevens een nieuwe 'Natural Power' CNG-motor.
Onderhoudsinterval
Iveco stelt van de New Daily dat deze tot tien procent minder verbruikt dan zijn voorganger. Of dat waar is konden we uiteraard niet tijdens deze perspresentatie vaststellen. Het Italiaanse concern heeft een nieuwe zuinige band laten ontwikkelen: de exclusieve Class A Super Eco Low Rolling band. Samen met een nieuwe 220A (12V) wisselstroomdynamo en de technische verbeteringen aan de motor, volgens Iveco, verantwoordelijk voor die tien procent brandstofbesparing. Daarnaast komt Iveco nu ook met een bandenspanningssysteem; optioneel, dat dan weer wel. Maar Iveco levert het op zowel de enkel- als de dubbelluchtuitvoeringen. Een juiste bandenspanning kan ook zomaar een paar procenten besparing opleveren. Voor de ondernemer biedt de New Daily nu ook een nog betere TCO, dankzij een langere onderhoudsinterval. Voor beide typen motoren is die met 10.000 kilometer verlengd. Voor de 2.3 liter is het nu 50.000 kilometer en voor de 3 liter 60.000 kilometer. De beide motoren hebben een grotere carterbak gekregen, ontworpen voor het langeafstandsvervoer, wat deze verlengde onderhoudsintervallen mogelijk maakt.
Totaalleveranciers
Autofabrikanten worden. Digitalisering, automatisering, elektrificering en serviceverlening worden de toverwoorden van de nabije toekomst. Zo ook bij Iveco. Eén van de toverwoorden is 'connectiviteit'. Een woord dat zoveel inhoudt als communiceren met je omgeving en de thuisbasis. Iveco legt de lat naar eigen zeggen behoorlijk hoog. En het moet gezegd, de mogelijkheden zijn talloos, wat ons gelijk bij de volgende opmerking brengt: wie gaat dat allemaal gebruiken? Iveco levert verschillende pakketten geënt op verschillende klantsectoren en doeleinden. Connectiviteit gaat echter verder dan alleen het doorgeven van data. Het biedt de mogelijkheid tot het integreren van verschillende veiligheidssystemen die en gebruik maken van dezelfde radars en camera's maar ook van gegevens uit bijvoorbeeld de canbus of via gps van gegevens vaan buiten het voertuig. Interessant in deze benadering is dat Iveco in haar New Daily gebruik maakt van de trucknavigatie van TomTom (optioneel).
Veiligheid
Door de chauffeur te ondersteunen met deze assistentiesystemen zal hij zich beter kunnen focussen op zijn eigenlijke werk: sturen. Maar hij zal ook veel meer moeten gaan multitasken, een pakjesbezorger heeft bij zijn dagelijkse tocht door de stad heel wat zaken in de gaten te houden en dan is het prettig als hij zich ondersteund weet met een remassistent en een botspreventiesysteem. Iveco heeft haar 'Advance Emergency Braking System' en City Brake PRO, systemen die aanrijdingen kunnen voorkomen bij snelheden tot 50 km/h, en vermindert de impact van een aanrijding bij snelheden hierboven. Het signaleert een dreigende aanrijding en als de chauffeur niet tijdig ingrijpt remt het systeem het voertuig eventueel tot stilstand. 'City Brake PRO' doet dat zelfs bij een botsingdreiging bij snelheden tot 5 km/h.
Queue Assist
Bijzonder handig is het nieuwe 'Queue Assist'. Het volgt de snelheid van het voertuig wat voor je rijdt bij langzaam rijdend verkeer in bijvoorbeeld files en dergelijke en stopt het voertuig automatisch indien nodig. Je hoeft bij stilstand alleen maar even het gaspedaal aan te raken en de auto doet de rest. Iveco claimt hiermee het stressniveau van de chauffeur te verlagen. Wie met adaptive cruise control rijdt weet hoe prettig dat in een file op de snelweg kan werken. Iveco maak het nu dus ook mogelijk in het stadsverkeer. Het levert deze systemen op alle Daily's tot en met de zwaarste de 7,2 tonner. Voor de grote weg komen daar nog 'Lane keeping Assist' bij en 'Crosswind Assist'. Het laatste zorgt ervoor dat bij plotselinge windvlagen de auto keurig zijn spoor houdt. De wielen aan de kant van de windvlaag worden geremd waardoor de auto als het ware tegenstuurt. Het werkt in combinatie met ESP. Verder heeft de Daily een 'Electric Parking Brake', die automatisch inschakelt als het voertuig wordt geparkeerd en bij het wegrijden ook automatisch uitschakelt. Handig voor de koerier. Iveco meldt hierbij dat het aan tijd per maand vijf uur aan inactiviteit scheelt!
UP-app
De chauffeur krijgt overigens ook een nieuw ontworpen stuursysteem, axiaal als hoekafhankelijk instelbaar. Het kleinere, lederen multifunctionele stuurwiel brengt een breed scala aan bedieningselementen binnen handbereik en laat meer beenruimte over. De Daily beschikt ook over een nieuwe elektrische stuurbekrachtiging, dat trillingen dempt en afwijkingen compenseert. Het nieuwe instrumentenpaneel is voorzien van een TFT-kleurendisplay met intuïtieve interface. Het nieuwe Hi-Connect infotainmentsysteem met spraakherkenning is geschikt voor Apple Car Play en Android Auto. Het beschikt over een 7-inch scherm, DAB-radio, achteruitrijcamera- display en TomTom auto- en vrachtwagennavigatiesysteem, en Iveco's rijstijlevaluatiesysteem dat realtime advies biedt.
In 2016 werd de Daily Business UP-app geïntroduceerd, een slimme connectiviteitsoptie in samenwerking met Microsoft. De New Daily staat in direct contact met de Iveco's controlekamer; real-time komen daar de gegevens binnen. Het moet de uptime van het voertuig maximaliseren. Onderhouds- en serviceinterventies efficiënt plannen 'door de lucht' om stilstand te minimaliseren. Bovendien kan de innovatieve Remote Assistance Service software-uploads 'Over-the-Air' uitvoeren.
Connectiviteit betekent ook dat de New Daily telematicaoplossingen biedt om wagenparkbeheerders te helpen hun efficiëntie te optimaliseren via de MyDaily-portal, die ook toegankelijk is via de MyDaily-app: brandstofverbruik- en rijstijlanalyse. Iveco werkt hierin samen met Verizon Connect. Klanten die al een eigen fleetmanagementsysteem hebben, kunnen alle New Daily-gegevens ontvangen via de API-interface van het web.
Door: Jos Haas