Terug naar het overzicht

LEVC lanceert zijn nieuwe elektrische bestelwagen

Gepubliceerd op 24-09-2021 06:45 uur

Na een lancering in het VK afgelopen november, lanceert LEVC (London Electric Vehicle Company) nu zijn nieuwe elektrische bestelwagen, de VN5, in Europa. Ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd in de bekroonde productiefaciliteit van LEVC in Ansty, Coventry - kan de VN5 de groene voetafdruk van elk bedrijf verbeteren. De LEVC VN5 is inmiddels in Nederland leverbaar; momenteel zijn er 3 dealerlocaties (Rotterdam, Lijnden en Ruurlo) en zijn er nog meer op komst. LEVC wil zo snel mogelijk zijn belofte nakomen om ervoor te zorgen dat klanten in de toekomst nooit verder dan 45 minuten naar een geautoriseerd LEVC servicepunt hoeven te rijden.

 

De VN5 van LEVC maakt gebruik van dezelfde bewezen eCity range-extender aandrijflijntechnologie die wordt gebruikt in de elektrische taxi TX. De VN5 biedt ongeëvenaarde flexibiliteit en het beste van twee werelden; de mogelijkheid om emissievrij te rijden zonder de angst voor een te kleine actieradius. Dankzij eCity heeft VN5 een puur EV-bereik van 98 km en een totaal flexibel bereik van meer dan 489 km. De zuiniger bestuurder kan volgens de WLTP-methodologie* een puur EV-bereik in de stad van 122 km bereiken. En met de mogelijkheid om in 30 minuten van leeg naar 100 procent op te laden dankzij de 50kW DC-laadcapaciteit, kan er volledig worden opgeladen in de tijd die nodig is voor het laden/lossen bij het bedrijf of tijdens een korte pauze van de bestuurder, die dan daarna weer op weg kan om door te werken. Dankzij de lange onderhoudsintervallen van 40.000 km van de VN5 wordt de tijd dat de auto van de weg is verder tot een minimum beperkt.

 

De VN5 heeft ook een in zijn klasse toonaangevende draaicirkel van slechts 10,1 m en is net als de TX ontworpen voor ongeëvenaarde mobiliteit in drukke stadsomgevingen. De laadruimte van 5,5 m³ van de VN5 biedt gemakkelijk plaats aan twee Euro2/3-pallets (1000 x 1200 mm) met een bruto/netto laadvermogen tot 830/735 kg. Hij is gebouwd met een grote laaddeur aan de zijkant (waardoor een pallet aan de zijkant kan worden geladen) en een 60/40 gedeelde deur aan de achterkant om het laden en lossen voor de chauffeur gemakkelijk te maken. Daarnaast heeft LEVC met een aantal toonaangevende ombouwers in Europa samengewerkt om ervoor te zorgen dat de VN5 kan worden uitgerust met stellingen, dakdragers, lichtbalken, thermogeregeld transport en andere op maat gemaakte aanpassingen die door klanten in deze sector worden gevraagd. Geautoriseerde partners zijn onder meer Bott, Sortimo, Modul-System en Paneltex.  

 

De VN5, die voortbouwt op het erfgoed van het bedrijf als leider in de taxisector sinds meer dan een eeuw, heeft een gemeenschappelijk front met de elektrische taxi TX, een tijdloos model dat in 2018 werd gelanceerd. Maar hoewel hij enkele designelementen deelt met de beroemde cabine, is de VN5 een volledig speciaal gebouwde bestelwagen met 401 mm extra wielbasis en een 110 mm hogere daklijn. Ook het interieur van de VN5 wordt gedeeld met de TX, met een beproefde ergonomische, ontspannen en stressvrije chauffeurscabine die door duizenden taxichauffeurs in de straten van Londen wordt gebruikt. Onderhuids is hij voorzien van een sterke en lichtgewicht aluminium monocoque en SMC-constructie, die is ontworpen om twee keer zo lang mee te gaan als de concurrentie. De VN5 biedt een zeer concurrerend en aantrekkelijk totaalplaatje voor zowel grote wagenparken als kleine bedrijven, met royale standaarduitrusting, lage bedrijfskosten, een uitgebreide garantie en hoge restwaarden. De VN5 komt ook in aanmerking voor een aantal EV-subsidies en -regelingen* in heel Europa. 

 

Joerg Hofmann, CEO van LEVC, is enthousiast over de introductie van de VN5: "De VN5 stelt nieuwe normen voor groene bedrijfsvoertuigen zonder angst voor de actieradius, een echt aantrekkelijke auto voor de chauffeur en een opvallend ontwerp dat wordt gedeeld met onze iconische Londense taxi. Wij hebben een hoogwaardige, hardwerkende en emissievrije bestelwagen gecreëerd die geschikt is voor lange afstanden. De VN5 biedt niet alleen gunstige operationele voordelen, maar voldoet ook aan de groeiende vraag van zowel bedrijven als consumenten naar schonere, duurzamere bedrijfsvoertuigen."

 

*Pure EV-actieradius 98 kilometer (alleen elektrisch).  Pure EV-actieradius in de stad 122 kilometer volgens de cijfers van EAER Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP - oktober 2020).