Renault heeft sinds 1980 al meer dan drie miljoen exemplaren van de Master verkocht. Die zijn allemaal geproduceerd in Batilly, nabij Metz in het oosten van Frankrijk. Het kwalitatief hoogstaande interieur van de nieuwe Renault Master is van dezelfde klasse als dat van een personenauto.
Het S-vormige dashboard draagt bij aan de ruimtelijkheid van het interieur. De materialen zijn stijlvol en het 10-inch beeldscherm – dat op alle uitvoeringen standaard is – draagt bij aan een visueel aantrekkelijk geheel. Het stuurwiel is afkomstig uit de personenauto’s van Renault, terwijl het stuurwiel in hoogte en diepte verstelbaar is voor de beste zithouding van iedere bestuurder. Bij de versies met een automatische transmissie zit de keuzehendel aan het stuurwiel, waardoor in de middenconsole nog meer ruimte is gecreëerd. Met 135 liter opbergruimte – een toename van 25% – is de nieuwe Master nog interessanter. Alles wat je nodig hebt, kun je in het dashboard kwijt: in een van de vele opbergvakken in het dashboard, in de bekerhouders, in de lades van het dashboardkastje, op de plank boven de voorruit en in twee opbergvakken in de portieren.
De nieuweling transformeert moeiteloos in een kantoor op wielen. Wanneer de rugleuning van de middelste zitplaats wordt neergeklapt, ontstaat een werkblad. Aan de basis is een opbergvak voor een laptop gecreëerd en in het dashboard zijn USB-C poorten verwerkt voor het opladen van elektronische apparaten. Elk detail is ontworpen voor intensief dagelijks gebruik. De slijtvaste en robuuste TEP-bekleding op de hoeken van de zittingen zal zelfs na jaren intensief gebruik nog steeds als nieuw ogen, terwijl je er gemakkelijk overheen glijdt voor een moeiteloze in- en uitstap. Er is een ruim aanbod aan stoelvarianten, van geveerde tot individuele stoelen en meerdere typen banken (twee met stof bekleed en een met TEP).
Vormgeving
De voorzijde wordt gekenmerkt door het nieuwe merklogo van Renault en de extra grote full-LED-koplampen in een opvallende C-vorm rond de grille. Een U-vormige lijst onder de grille kan worden uitgevoerd in matzwart of, bij de duurdere uitvoeringen, in carrosseriekleur. Klanten hebben keuze uit zeven verschillende standaardkleuren en meer dan 300 speciaal samengestelde tinten. De achterzijde is smaller geworden ter verbetering van de stroomlijn, terwijl de laadopening toch bovengemiddeld breed is gebleven. De achterruit is asymmetrisch van vorm – kenmerkend voor de Master – en de achterlichten hebben dezelfde karakteristieke C-vorm als de koplampen. Er is veel aandacht uitgegaan naar de beleving van kwaliteit en robuustheid. Doordat bijvoorbeeld elk zijpaneel uit een enkel deel bestaat, oogt de nieuwe Master extra robuust – met name de langere versies – en is een hogere stijfheid bereikt zodat de carrosserie minder tordeert. Ook in de laadruimte is de kwaliteitsbeleving tot in het kleinste detail verbeterd. Op het gebied van aerodynamica loopt de nieuwe Renault Master voorop op het gebied van efficiëntie. Zijn luchtweerstandscoëfficiënt is met 20% verlaagd en ligt nu ver onder die van alle bestaande concurrenten. Zelfs het kleinste detail heeft geholpen: de motorkap is korter, de voorruit is verder naar voren en hoger gepositioneerd, de buitenspiegels hebben een betere stroomlijn, in de bumper zitten luchtgeleiders, de daklijn heeft een beter gestroomlijnde vorm en de achterzijde is smaller. De betere aerodynamica heeft tevens het akoestisch comfort in de cabine verbeterd. Doordat de Renault Master te groot is voor tests in de windtunnel in Saint-Cyr, werd de aerodynamische ontwikkeling gedaan met modellen op een schaal van 83%. Vervolgens zijn de bedrijfswagens op ware grootte getest in een windtunnel waarin normaliter vliegtuigen worden getest. De verbeteringen op aerodynamisch gebied hebben significante gevolgen. Zo stoot hij 39 gram minder CO2 per kilometer uit en blijft de uitstoot steken onder de 200 g/km. Bij de elektrisch aangedreven versies is een verbruikswinst van 20% geboekt in vergelijking met de huidige Master.
Aandrijflijnen
Alle uitvoeringen worden op dezelfde assemblagelijn gebouwd, waardoor een grote mate van flexibiliteit mogelijk is om specifieke wensen van de klant te realiseren. De Master is tevens het enige voertuig in zijn klasse dat in Frankrijk wordt gebouwd: alle motor- en carrosserievarianten komen uit dezelfde fabriek in Batilly. De aandrijflijnen en transmissies worden gebouwd in Frankrijk, de batterijen worden geassembleerd in Frankrijk en 84% van alle toeleveranciers zijn gevestigd in Frankrijk.
De nieuwe Renault Master wordt geleverd met keuze uit vier Diesel Blue dCi-motoren, met vermogens van 96, 110 en 125 kW (130, 150 en 170 pk). Deze motoren verbruiken aanzienlijk minder brandstof (gemiddeld 1,5 l/100 km minder) en hebben een lagere CO2-emissie (39 g/km minder, onder 200 g/km) ten opzichte van de huidige Master. De dieselmotoren zijn naar wens te combineren met een handgeschakelde versnellingsbak of met de nieuw ontwikkelde, zeer efficiënt werkende 9-traps volautomaat met koppelomvormer.
Voor klanten die volledig elektrische aandrijving prefereren, zijn er twee keuzemogelijkheden. De ene heeft een 40 kWh-batterij, een actieradius van 180 kilometer (WLTP) en een elektromotor van 96 kW (130 pk) en 300 Nm. De tweede heeft een 87 kWh-batterij, een actieradius van meer dan 410 kilometer (WLTP) en een elektromotor van 105 kW (143 pk) en 300 Nm. De nieuwe, elektrische Renault Master boekt in zijn klasse records met zijn laadvermogen (1.626 kg), actieradius van meer dan 410 kilometer1 (WLTP) en trekgewicht (2,5 ton). Mede dankzij het temperatuurmanagementsysteem van de batterij blijft het energieverbruik beperkt tot 21 kWh/100 km (WLTP) voor de versie met 87 kWh-batterij. Dankzij het DC-laadvermogen tot 130 kW is bij een snellaadstation 229 kilometer actieradius in 30 minuten bij te laden. Dankzij de 22 kW-boordlader is de batterij bij een 22 kW AC-laadpunt in minder dan 4 uur van 10 tot 100% op te laden.
Tevens is de nieuweling vanaf het begin ontwikkeld voor de toekomstige toepassing van waterstofaandrijving met brandstofceltechniek.