Terug naar het overzicht

Traton en TuSimple samen in autonome vrachtwagens

Gepubliceerd op 23-09-2020 13:53 uur

De Traton Group en TuSimple hebben aangekondigd dat ze een wereldwijd partnerschap aangaan om zelfrijdende vrachtwagens te ontwikkelen. TuSimple is een in San Diego gevestigd technologiebedrijf dat zich richt op zware vrachtwagens. Het partnerschap is het eerste in zijn soort in Europa en brengt een wereldwijd OEM- en SAE-niveau 4 (L4) technologiebedrijf samen. Traton en TuSimple hebben een ontwikkelingsprogramma gelanceerd om de eerste SAE-niveau 4 autonome hub-to-hub-route tussen Södertälje en Jönköping in Zweden te exploiteren met Scania-vrachtwagens. Als onderdeel van het partnerschap heeft Traton ook een minderheidsbelang genomen in TuSimple.

 

"Het wereldwijde partnerschap met TuSimple is een nieuwe stap om Global Champion te worden. Innovatieve toekomstige technologieën die onze klanten meerwaarde bieden, vormen een belangrijk onderdeel van onze strategie", aldus Matthias Gründler, chief executive officer bij Traton Group. Gründler: "De eerste lopende testvoertuigen mikken op Level 4 (hoge automatisering). TuSimple test zijn technologie al sinds 2015 met enkele miljoenen testkilometers op de openbare weg en is een toonaangevende ontwikkelaar van autonoom rijden, bijvoorbeeld op het gebied van perceptie en nachtzicht." "Onze partnerschap met Traton Group versnelt de introductie van autonome trucktechnologie op nieuwe internationale markten en we kijken uit naar ons wereldwijde partnerschap", aldus Cheng Lu, president van TuSimple. "De Traton Group heeft een uitstekende reputatie en heeft een portfolio van vrachtwagenmerken van wereldklasse opgebouwd. Hun strategische investering in TuSimple is een krachtige getuigenis van onze technologie en aanpak." De ontwikkelaars bij Traton Group en TuSimple werken nauw samen om SAE level 4 autonome systemen te ontwikkelen voor vrachtwagens van de Tratonmerken, die volledige automatisering kunnen bereiken zonder menselijke tussenkomst onder gedefinieerde rijomstandigheden en toegepast in alle markten. Het gebruik van zelfrijdende vrachtwagens biedt klanten voordelen voor goederenvervoer over lange afstanden en kan de veiligheid en efficiëntie verhogen en tegelijkertijd het brandstofverbruik en de bedrijfskosten verlagen. Het doel van Traton is om zelfrijdende vrachtwagenparken te testen op wegen in heel Zweden, Duitsland en andere landen. Dit zou het toenemende gebrek aan chauffeurs op middellange termijn tegen kunnen gaan. Deskundigen schatten alleen al in Duitsland een tekort van ongeveer 60.000 chauffeurs. Bovendien zouden autonome vrachtwagens de totale bezettingsgraad van de vrachtwagens verhogen. Het is denkbaar dat de eerste gevallen van inzet buiten de speciaal afgebakende gebieden zouden kunnen plaatsvinden, met name voor drukbezochte hub-to-hub-routes.