Kia investeert ongeveer een biljoen won (758 miljoen dollar) in de fabriek, waar naar verwachting vanaf de tweede helft van 2025 met massaproductie van Purpose Built Vehicles (BPV's) wordt begonnen. Kia wil in deze fabriek in het eerste volledige jaar 150.000 eenheden produceren, met het potentieel om uit te breiden in lijn met toekomstige marktomstandigheden.
De nieuwe PBV-fabriek wordt een milieuvriendelijke productiefaciliteit die innovatieve productiemethoden toepast en tegelijkertijd de CO2-uitstoot minimaliseert door de toepassingen van slimme 'E-FOREST-technologieën' van Kia Corporation, zoals digitale productiesystemen.
Een van de innovatieve productieprocessen die in de nieuwe PBV-fabriek worden geïmplementeerd staat bekend als de ‘celmethode’, waarbij voertuigen kunnen worden geproduceerd op basis van uiteenlopende eisen van klanten. Deze celmethode volgt een proces layout strategie die machines of werkstations groepeert die worden gebruikt om vergelijkbare producten of onderdelen te produceren. Het doel van de celmethode is om een efficiënter en flexibeler fabricageproces te creëren door de afstand die materialen en producten moeten afleggen tijdens de productie te verkleinen. Bij de celmethode worden machines zo gerangschikt dat de flow van materialen en producten tussen werkstations wordt geoptimaliseerd, met als doel de uitvaltijd te minimaliseren, de kosten te verlagen en de productiviteit te verhogen.
Het geavanceerde productiesysteem van de PBV-fabriek combineert de nieuwe celmethode met het originele massaproductietransportsysteem om flexibele productie mogelijk te maken met meer maatwerkoplossingen. Een ander voorbeeld van duurzame productiemethoden is de ‘droge cabine’, waarin carrosserieën op een milieuvriendelijke manier worden gespoten. De fabriek gaat naar verwachting zo’n 20 procent zuiniger om met energie dan traditionele autofabrieken door onder meer de toepassing van natuurlijk licht en het stroomlijnen van het productieproces. Kia zet ook in op verregaande automatisering met behulp van machine learning en kunstmatige intelligentie (AI), de automatisering van de installatie van onderdelen zoals ramen, en real-time automatische analyses van data om autonoom voertuigcarrosserieën te corrigeren en installeren. De nieuwe faciliteit wordt een 'mensvriendelijke' fabriek door zwaar werk te automatiseren, terwijl het gevoel van 'openheid' wordt versterkt en ook het geluidsniveau wordt verlaagd.
Start productie elektrische PBV’s in 2025
Kia is van plan om in 2025 de SW (projectnaam) te introduceren, de eerste elektrische bedrijfswagen van het merk. Deze middelgrote PBV wordt gebaseerd op het "eS"-platform, een speciaal skateboardplatform, waarop verschillende carrosserieën kunnen worden toegepast. De SW kan door zijn grote binnenruimte en hoge laadcapaciteit worden ingezet voor een groot aantal logistieke diensten, zoals bezorging en ride-hailing. Na de lancering van de middelgrote SW, gaat Kia de line-up uitbreiden met grotere PBV’s die geschikt zijn voor logistieke ondernemers of bezorging van vers voedsel. Het merk werkt ook aan grote PBV’s die kunnen worden ingezet in het openbaar vervoer of als mobiel kantoor. Het gamma wordt daarnaast op termijn uitgebreid met onder meer kleine PBV’s en middelgrote, autonoom rijdende robotaxis.