Terug naar het overzicht

Bluekens EV slaat nieuwe richting in

Gepubliceerd op 13-04-2021 07:10 uur

Bluekens EV is een nieuwe richting ingeslagen als expert in emissievrije stadslogistiek. Het bedrijf heeft een 360° aanpak ontwikkeld, waarbij er niet los maar als geheel naar verschillende oplossingen (EV, laadinfra, fleetmanagement) wordt gekeken. Door dit als geheel te zien én dit te koppelen aan toekomstige ontwikkelingen van de klant en de markt, stelt Bluekens EV bedrijven in staat om zich emissievrij en toekomstbestendig te kunnen ontwikkelen.
Gert-Jan Jonker, general manager bij Bluekens EV: “We gaan uit van de uitdaging van de opdrachtgever (en eindklanten), om daar een 360° oplossing bij te vinden. Dat wil zeggen: we kijken verder dan alleen een voertuig. Logistieke processen, energie & laden én de volledige fleet op de weg houden wordt daar allemaal in meegenomen.”

 


Een 360° aanpak voor de emissievrije stadslogistiek 

Het doel van Bluekens EV is om toekomstgerichte, emissievrije oplossingen voor wagenparken te implementeren, waarbij wordt gekeken naar het complete plaatje, inclusief energie en het beheren van een EV-vloot. Deze holistische blik zorgt ervoor dat er voor nu en in de toekomst bijvoorbeeld de juiste laadpalen worden geplaatst en je een agile systeem creëert.
Gert-Jan Jonker: “Het gaat niet alleen om het voertuig, maar om een complete duurzame oplossing. Zo kijken we bijvoorbeeld naar welke emissievrije oplossing er bij verschillende stadslogistieke taken passen of hoe je een elektrische fleet kunt managen zodat deze efficiënt is en de kosten laag blijven.”


 

Nieuwe regels rondom zero-emissie zones in steden

Bedrijven die in de binnensteden werken of leveren krijgen vanaf 2025 met zero-emissie zones te maken en moeten zich nu al aan strengere regels rondom emissies houden. Dit probleem voorkomen door alle dieselvoertuigen één-op-één te vervangen door emissievrije oplossingen schiet voorbij aan de uitdaging als geheel, denk daarbij aan bijvoorbeeld stedelijke congestie. Dit is iets waar de e-commerce en post & parcel sector heel veel mee te maken zullen krijgen. Maar ook de bouw en servicebedrijven moeten nu stappen ondernemen en sneller schakelen. Grote diesel vrachtwagens komen simpelweg de stad niet meer in, maar de goederen moeten wel worden vervoerd. Over oplossingen voor deze vraagstukken moet nu worden nagedacht.
Gert-Jan Jonker: "Het is een onvolwassen en dynamische markt, dat betekent dat we kennis met elkaar moeten delen, maar ook data. Echt transparant zijn en met elkaar de samenwerking opzoeken."