Na de nodige politieke onrust de afgelopen periode, zijn met ingang van het nieuwe jaar in 14 gemeenten nu de zero-emissiezones van kracht geworden. De gemeenten hanteren in de eerste vier maanden nadat de zero-emissiezone is gestart, een zogeheten boetevrije periode. Ondernemers die in die periode de zero-emissieregels overtreden, ontvangen dan uitsluitend een waarschuwing.
Waar komen de zero-emissiezones?
De steden die op 1 januari 2025 starten met een zero-emissiezone zijn Amersfoort, Amsterdam, Assen, Den Haag, Delft, Eindhoven, Gouda, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Utrecht en Zwolle. Later in 2025 volgen Den Bosch (1 maart), Groningen (1 april), Haarlem (1 juni) en Enschede (1 juli).
Daarnaast hebben12 andere steden aangeven een zero-emissiezone op een later moment in de jaren na 2025 in te stellen. Voor het volledige overzicht hiervan verwijzen we naar de website van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat: Waar komen de zero-emissiezones - Op weg naar ZES
Wat betekent dit voor jouw bedrijfswagens?
Bestelauto’s met een emissieklasse lager dan Euro 5 mogen vanaf 1 januari 2025 de zero-emissiezones niet meer in. Maar voor sommige bedrijfsauto’s is er een overgangsregeling, zoals:
- Euro 5 bestelauto’s mogen nog tot 2027 de ze-zones in en Euro 6 bestelauto’s nog tot 2028.
- Euro 6 bak-of laadwagens die op 1 januari 2025 maximaal 5 jaar oud zijn en Euro 6 trekkers die op 1 januari 2025 maximaal 8 jaar oud zijn, mogen nog tot 1 januari 2030 de ze-zones in.
- Mag je met jouw voertuig de zero-emissiezones niet meer in? Dan kun je soms gebruikmaken van een vrijstelling of een ontheffing.
Ontheffingen en vrijstellingen voertuigen
In de zero-emissiezones is een overgangstermijn voor verschillende typen voertuigen van toepassing. Ook zijn bepaalde typen vrachtauto’s vrijgesteld en kan voor de vrachtauto-categorie ‘bijzondere voertuigen’ ontheffing worden aangevraagd. Voor alle informatie over toegangsregels, vrijstellingen en ontheffingen klikt u op deze link: Toegangsregels - Op weg naar ZES
De aanvraag van ontheffingen is mogelijk via het Centraal Loket en klikt u hier: Ontheffing aanvragen | RDW
Op beide websites is per type voertuig aangegeven wat hierop van toepassing is met betrekking tot de zero-emissiezones.
Ontheffing netcongestie
Ook zet brancheorganisatie TLN de lobby voor een landelijk dekkend netwerk van laadinfrastructuur voor de logistieke sector onverminderd door. Netcongestie blijft vooralsnog helaas actueel. Er zijn mogelijkheden om met eigen opwek en eigen batterijopslag een deel van de problematiek op te lossen. Dit vraagt echter om forse investeringen en de beschikbaarheid van fysieke ruimte. TLN is daarom van mening dat het terecht is dat ook op grond van netcongestie een ontheffing voor de zero-emissiezones kan worden aangevraagd.
Snel duidelijkheid over losse eindjes
Staatssecretaris Chris Jansen heeft aangekondigd nog met gemeenten in gesprek te gaan over een verlenging van de boetevrije periode (één jaar in plaats van 4 maanden) en een verruiming voor euro6-bestelauto’s (toegang tot 1-1-2029 in plaats van 1-1-2028). Onduidelijk is of en zo ja in hoeverre gemeenten hierin zullen meegaan. TLN roept Rijk en gemeenten op om begin 2025 zo snel mogelijk een besluit te nemen over deze ‘losse eindjes’ zodat het voor ondernemers duidelijk is waar ze aan toe zijn.
Consistent overheidsbeleid
Hoewel de staatssecretaris begin komend jaar ook de brancheorganisaties heeft uitgenodigd voor een gesprek over de zero-emissiezones, is TLN niet te spreken over de onrust die de coalitie hierover de afgelopen maanden heeft gecreëerd. Dit heeft onnodig voor veel onduidelijkheid en onzekerheid bij ondernemers gezorgd. TLN blijft daarom nadrukkelijk inzetten op een consistent overheidsbeleid zodat ondernemers weten waar ze aan toe zijn en de juiste investeringsbeslissingen kunnen nemen.
Tenslotte is er een handige tool in de vorm van een kentekencheck om na te gaan of bedrijfsauto’s de zero-emissiezones nog in mogen. Klik hier voor de kentekencheck.