Terug naar het overzicht

Trucks voor het eerst onderworpen aan Euro NCAP veiligheidstest

Gepubliceerd op 21-11-2024 09:00 uur

De Europese consumententestorganisatie Euro NCAP heeft voor het eerst de veiligheid van zware vrachtwagens beoordeeld. Volvo's bestverkopende modellen, de Volvo FH Aero en de Volvo FM, kregen beide de hoogste waardering van vijf sterren. De Volvo FM had ook het beste algemene testresultaat van alle geteste trucks.

 

De Volvo FM en de Volvo FH Aero scoorden de maximale vijf sterren in Euro NCAP's eerste beoordeling van de veiligheid van vrachtwagens, die beide Volvo-modellen ook hun City Safe award gaven. 
“Ik ben erg trots op dit uitstekende resultaat, omdat het de leidende positie van Volvo Trucks op het gebied van veiligheid bevestigt”, zegt Roger Alm, President Volvo Trucks. Hij vervolgt: “Veiligheid is een kernwaarde voor ons en een hoeksteen van ons erfgoed. Veiligheid is vanaf het begin van ons bedrijf onze leidraad geweest - en met elke nieuwe productintroductie maken we onze trucks nog veiliger.”
De vijfsterrenwaardering van Euro NCAP betekent dat Volvo uitstekend heeft gepresteerd op criteria als chauffeursondersteuning en het vermijden van ongevallen. Dit zorgt voor meer verkeersveiligheid voor de chauffeur en de omringende weggebruikers. Daarnaast voldoen beide Volvo-modellen aan de zogenaamde City Safe-criteria, dankzij goed zicht en goede prestaties van Volvo's actieve veiligheidssystemen, die ontworpen zijn om kwetsbare weggebruikers te beschermen in verkeerssituaties in de stad.
“Dit is het bewijs van onze consistente inspanningen op het gebied van veiligheids-ontwikkelingen om verder te gaan dan wat wettelijk verplicht is, op weg naar onze visie van nul ongevallen met onze trucks”, zegt Anna Wrige Berling, Traffic & Product Safety Director bij Volvo Trucks. Ze vervolgt: “De Euro NCAP-beoordelingen zijn een leidraad voor klanten bij hun aankoopbeslissingen en dagen voertuigfabrikanten uit om voortdurend te werken aan de verbetering van de veiligheid.” 

 

Feiten over Euro NCAP

Het European New Car Assessment Programme (Euro NCAP), gevestigd in België, werd voor het eerst opgericht in 1996 en werd al snel de Europese industrienorm voor het beoordelen van de veiligheid van personenauto's. Het wordt gesteund door meerdere Europese regeringen, waaronder de Europese Unie.
Bij de test met de trucks krijgt elk veiligheidssysteem een score, die binnen verschillende categorieën wordt opgeteld. Deze scores worden vervolgens gebruikt om een sterrenclassificatie van één tot vijf sterren te berekenen voor het hele voertuig.
In de test worden de volgende categorieën beoordeeld: 

  • Veilig rijden: monitoring van de inzittenden (zoals het gebruik van de gordel en Driver Alert Support), zicht vanaf de chauffeursstoel (zowel direct als indirect) en rijhulpsystemen (zoals Adaptive Cruise Control).
  • Voorkomen van aanrijdingen: frontale botsingen (met bijvoorbeeld een auto, voetganger of fietser), dode hoek-ongevallen bij lage snelheid en aanrijdingen bij het wisselen van rijbaan of afslaan.
  • Na een ongeval: informatie voor hulpdiensten.

Het doel van Euro NCAP is om de test geleidelijk uit te breiden en in een later stadium ook passieve veiligheidssystemen te testen, evenals vrachtwagens in verschillende specifieke transportsegmenten.

 

De complete testuitslag was als volgt:

 

DAF XF
Truck SAFE-beoordeling: ★★★☆☆
CitySafe: Ja
Veilig rijden – 85%
Botsingsvermijding – 35%
Redding – 80%
Euro NCAP-commentaar: “De DAF XF levert veilige rijprestaties die toonaangevend zijn in zijn klasse voor een langeafstandscabine met een vlakke vloer. De zichtprestaties zijn toonaangevend in zijn klasse met zeer diepe ramen, lage gordellijnen, een lager portierraam en CMS dat alle spiegels vervangt. Hij is uitgerust met een AEB-systeem dat matig goed werkt bij frontale botsingen met voertuigen en frontale botsingen met voetgangers en fietsers. De indrukwekkende prestaties bij stedelijke botsingstypen leveren onze CitySafe-award op en een solide 3 sterren in totaal. Het is daarom een ​​goede keuze voor de langeafstandssector waar de operatie mogelijk toegang tot steden vereist.”

 

Iveco S-WAY
Truck SAFE-beoordeling: ★☆☆☆☆
CitySafe: Nee
Veilig rijden – 32%
Botsingsvermijding – 19%
Redding – 80%
Commentaar van Euro NCAP: "Iveco heeft de mogelijkheid om een ​​voertuig voor testen beschikbaar te stellen afgewezen. Daarom heeft Euro NCAP het meest recente, goed gespecificeerde voertuig getest en beoordeeld. De fabrikant informeert ons dat het niet representatief is voor de veiligheidsprestaties van hun nieuwste generatie voertuig dat voldoet aan de GSR2-voorschriften, maar de eerste leveringen daarvan werden pas later in 2024 verwacht. Zoals getest, biedt de IVECO S-WAY marginaal direct zicht en enkele van de ADAS-functies die Euro NCAP in zijn beoordeling meeneemt, wat resulteert in zijn teleurstellende beoordeling van 1 ster.

 

MAN TGX
Truck SAFE-beoordeling: ★★★☆☆
CitySafe: Nee
Veilig rijden – 56%
Botsingsvermijding – 60%
Redding – 80%
Commentaar Euro NCAP: “MAN heeft de mogelijkheid om een ​​voertuig voor testen beschikbaar te stellen afgewezen. Desondanks was Euro NCAP in staat om het nieuwste GSR2-conforme model te vinden, testen en beoordelen, uitgerust met alle relevante veiligheidsopties. De TGX biedt een solide 3-sterren veiligheidsprestatie, goed in balans tussen Veilig rijden en Botsingsvermijding. De directe zichtprestaties zijn slecht, met een score van nul in onze beoordeling. Het is echter optioneel verkrijgbaar met een uitstekend camerabewakingssysteem, dat zorgt voor een beter zicht voor de bestuurder. Het biedt een zeer goed scala aan technologieën voor het vermijden van botsingen met een hoogwaardig rijstrookondersteuningssysteem.”

 

Mercedes-Benz Actros L
Truck SAFE-beoordeling: ★★★☆☆
CitySafe: Nee
Veilig rijden – 72%
Botsingsvermijding – 51%
Redding – 80%
Commentaar Euro NCAP: "Daimler Trucks heeft de mogelijkheid om een ​​voertuig ter beschikking te stellen voor testen afgewezen. Daarom heeft Euro NCAP het meest recente, goed gespecificeerde voertuig getest en beoordeeld dat verkrijgbaar was – een voertuig dat voor het eerst werd geregistreerd in juli 2024. De fabrikant informeert ons dat het niet representatief is voor de veiligheidsprestaties van hun nieuwste generatie, die pas later in 2024 beschikbaar kwam. Zoals getest, biedt de Actros L een solide 3-sterren veiligheidsprestatie. Het is de hoogste truck die in deze sector is getest, maar met CMS beschikbaar, behaalt hij nog steeds een goede score voor Veilig rijden. Hij biedt een zeer goed scala aan technologieën om botsingen te vermijden, maar de prestaties van sommige functies waren beperkt."

 

Renault Trucks T
Truck SAFE-beoordeling: ★★★★☆
CitySafe: Nee
Veilig rijden – 72%
Botsingsvermijding – 70%
Redding – 80%
Euro NCAP-commentaar: "De Renault Trucks T verdient een sterke 4-sterrenbeoordeling, grotendeels vanwege zijn hoogwaardige Advanced Driver Assist Systems (ADAS), die evenwichtige punten krijgt voor zowel Veilig rijden als Botsingsvermijding, waarvan de meeste standaard zijn. Het is beperkter in zijn directe zichtprestaties, hoewel de recente toevoeging van een CMS-systeem zijn algehele Veilig rijden-score heeft verbeterd. De Renault zou ook profiteren van een functie voor het oversteken van een fietspad. In combinatie met het beperktere directe zicht maakt dit hem geschikter voor de snelweg dan voor de stad."

 

Scania R-serie
Truck SAFE-beoordeling: ★★★☆☆
CitySafe: Nee
Veilig rijden – 64%
Botsingsvermijding – 62%
Redding – 80%
Euro NCAP-commentaar: "De Scania R-serie is leverbaar met bijna alle rijhulpsystemen die Euro NCAP overweegt en ze presteren over het algemeen goed. Maar veel van die systemen zijn opties met extra kosten. De basisprincipes voor het zicht zijn goed, maar het eindresultaat wordt beperkt door obstakels van conventionele spiegels en een CMS-systeem is niet beschikbaar. De ADAS-prestaties zijn op de meeste gebieden goed, maar het mist een deel van de functionaliteit om kwetsbare weggebruikers te beschermen. Over het algemeen is het een goede optie, met name voor snelwegactiviteiten, mits de juiste opties worden geselecteerd." 

 

Scania G-serie
Truck SAFE-beoordeling: ★★★★☆
CitySafe: Ja
Veilig rijden – 71%
Botsingsvermijding – 62%
Redding – 80%
Euro NCAP-commentaar: “De Scania G-serie werd getest als partnerversie van de R. De G-serie profiteert van een lagere cabine, wat het zicht verbetert. Het voertuig presteert goed met een evenwichtige aanpak van veilig rijden en botsingsvermijding. Het is leverbaar met bijna alle rijhulpsystemen die Euro NCAP overweegt en ze presteren over het algemeen goed, maar veel van die systemen zijn opties met extra kosten. De basisprincipes van het zicht zijn goed en profiteren van de lagere montagehoogte van de cabine. Het eindresultaat wordt nog steeds beperkt door het ontbreken van een cameramonitorsysteem. De botsingsvermijdingsprestaties zijn goed in de meeste gebieden en AEB VRU in combinatie met goed zicht levert het onze CitySafe-accreditatie op. Over het algemeen is het een veilige keuze in een mix van omgevingen, mits de juiste opties worden geselecteerd.”

 

Volvo FH Aero
TRUCK SAFE-beoordeling: ★★★★★
CitySafe: Ja
Veilig rijden – 80%
Botsingsvermijding – 89%
Redding – 80%
Euro NCAP-commentaar: “De Volvo FH is een uitstekende veilige keuze voor een voertuig in de vlootsector. Het directe zicht is goed, geholpen door de beschikbaarheid van CMS en de aerodynamische voorkant. Gecombineerd met zeer goede assistentiesystemen levert dit een zeer goede score voor veilig rijden op. Het behaalt een zeer goede score voor Botsingsvermijding, waarbij elk systeem dat Euro NCAP beoordeelt beschikbaar is, inclusief automatisch remmen om fietsers te beschermen wanneer vrachtwagens hun pad kruisen. Als snelwegtruck levert het goede directe zicht in combinatie met de zeer goede AEB voor kwetsbare weggebruikers de Volvo FH ook onze CitySafe-accreditatie op, naast de 5 sterren, waardoor het een uitstekende keuze is voor werkzaamheden waarbij af en toe leveringen in de stad nodig zijn.”

 

Volvo FM
Truck SAFE-beoordeling: ★★★★★
CitySafe: Ja
Veilig rijden – 87%
Botsingsvermijding – 89%
Redding – 80%
Euro NCAP-commentaar: “De Volvo FM is getest als partner van de FH aero, maar biedt een lagere cabine om het zicht te verbeteren. Het is een uitstekende veilige keuze voor een voertuig in de vlootsector. Het directe zicht is erg goed, geholpen door de beschikbaarheid van CMS. Gecombineerd met zeer goede assistentiesystemen levert dit een zeer goede score voor veilig rijden op. Het behaalt een zeer goede score voor Botsingsvermijding, waarbij elk systeem dat Euro NCAP beoordeelt beschikbaar is, inclusief automatisch remmen om fietsers te beschermen waar vrachtwagens hun pad kruisen. Als allrounder levert het zeer goede directe zicht, gecombineerd met zeer goede AEB voor kwetsbare weggebruikers, de Volvo FM een 5-sterrenbeoordeling op en behaalt ook onze CitySafe-accreditatie, waardoor het een uitstekende keuze is voor gecombineerde stads- en snelwegactiviteiten.”