De groeivooruitzichten in de sector transport en logistiek lopen uiteen. Het vervoer van consumentengoederen groeit licht en er zijn weer meer bouwmaterialen nodig, maar het transport voor de industrie blijft onder druk staan. Internationaal is de logistiek via de havens sterk in beweging door protectionisme en geopolitieke spanningen. Terwijl de Europese export naar de VS terugloopt, blijft de import uit China toenemen. Dit is ook te merken in de aanhoudende groei van pakketten van webwinkels. De groei van het Nederlandse reizigersvervoer is begrensd. Het OV herstelt weliswaar verder uit het coronadal, maar afnemende betaalbaarheid, een magere servicegraad en versobering van het netwerk (streekvervoer) remmen de vraag af. In de luchtvaart blijft de vraag sterk, maar Schiphol bereikt dit jaar het plafond van het aantal vluchten en de capaciteitsruimte is daarmee in 2026 naar verwachting heel beperkt. Per saldo verwachten we dit jaar een lichte volumegroei van 1% voor de transport- en logistieksector en een vergelijkbaar cijfer in 2026. Dit blijkt uit het nieuwe vooruitzicht transport en logistiek van ING Research.
Wisselend sentiment en trage groei in een onrustige omgeving
De transport- en logistieksector houdt voorlopig te maken met lage groei. Het gaat niet slecht, maar ook niet echt goed, en de onderlinge verschillen tussen bedrijven kunnen, afhankelijk van de specialisatie, groot zijn. Het sentiment over de nabije toekomst is dan ook verdeeld, met een onrustige internationale omgeving en een beperkt zicht vooruit. Er zijn wereldwijd meer handelsbelemmeringen, maar regionalisering kan op termijn wel weer nieuwe transportbewegingen met zich meebrengen. Gunstig is wel dat Europa en met name Duitsland meer gaat te investeren in defensie (en infrastructuur), wat in de loop van 2026 meer werk kan opleveren voor bedrijven in transport en logistiek.
Wegtransport en logistiek groeien, scheepvaart en spoor hebben last van minder industrieel vervoer
De deelsectoren in transport en logistiek hebben te maken met een uiteenlopende dynamiek. Het wegtransport profiteert van het herstel in de bouw en het vervoer van consumentengoederen, waar de vraag ondanks steeds meer uitgaven aan diensten licht blijft groeien. Logistieke dienstverleners hebben te maken met minder groei en volatiliteit in de internationale handel, maar hebben ook een grotere rol in de beheersing van leveringsrisico’s voor klanten. Bedrijven die actief zijn in industrieel vervoer zien de vraag nog altijd haperen. Waar de technologische industrie groeipotentie heeft, blijven opdrachtgevers uit de zware industrie (staal, chemie) last houden van hoge energiekosten en juist die segmenten zorgen voor relatief veel transport. Ook klanten in de automotive sector hebben nog steeds minder te vervoeren. Voor de binnenvaart en het spoorgoederenvervoer komt daarbij dat het kolenvervoer snel terugloopt, wat voorheen een belangrijk ladingpakket was. De tweedeling in de ladingstroom is goed te zien in de Rotterdamse haven, waar de containeroverslag blijft toenemen, maar het grondstoffenvervoer voorlopig onder druk blijft staan.
Transportkosten lopen in 2026 extra op met de vrachtwagenheffing
Halverwege volgend jaar wordt de vrachtwagenheffing in Nederland ingevoerd. Door het betalen naar gebruik en beprijzing van de uitstoot stijgen de verwachte kosten (netto) met 7 à 8% en de algemene kostenverhoging komt daar nog bovenop. Dat zo’n 46% van de opdrachtgevers volgens brancheorganisatie Evofenedex hierover wil onderhandelen geeft aan dat volledige doorberekening hiervan een uitdaging wordt. Dit kan dan zorgen voor extra margedruk in de wegtransportsector. Positief is dat de opbrengst van de heffing wordt teruggesluisd voor investeringen in vergroening. Rico Luman sectoreconoom Transport en Mobiliteit: “De vrachtwagenheffing zorgt voor betalen naar gebruik en noodzakelijke duurzame sturing van het wagenpark. Dit kan ook een optie zijn voor het autoverkeer, zeker nu de accijnsinkomsten gaan teruglopen.”
Stroom Chinese pakketten naar Nederland blijft groeien met hoge tarieven in de VS
De internationale toestroom van pakketten met internetaankopen blijft hard groeien. Dit vertaalt zich in meer vervoer door de lucht, logistieke handling en vervoer over de weg. De afgelopen twee jaar kwam de groei vooral vanuit het buitenland en met name uit China. Uit transactiecijfers van ING blijkt dat de aankoopwaarde bij Chinese webwinkels in de eerste drie kwartalen van 2025 met 17% verder is gegroeid, wat gepaard gaat met een groter aantal verzendingen. Dat de VS de vrijstelling van importheffingen op pakketten heeft geschrapt, is een extra stimulans voor export naar Europa en kan ook voor prijsacties zorgen. De druk op de douane neemt daardoor verder toe. Europa bereidt een heffing van 3 euro op pakketten onder de 150 euro voor en Nederland wil al vanaf 2026 een extra belasting invoeren, maar het is de vraag of het volume sterk gaat afremmen.















