Terug naar het overzicht

Toyota ontwikkelt derde generatie brandstofcelsysteem

Gepubliceerd op 18-02-2025 13:27 uur

Toyota Motor Corporation heeft een nieuw waterstof-brandstofcelsysteem ontwikkeld. Dit gloednieuwe 3e generatie FC-systeem is ontworpen om te voldoen aan de specifieke behoeften van de zakelijke markt met een vergelijkbare levensduur als conventionele dieselmotoren. Bovendien biedt het nieuwe systeem aanzienlijke prestatieverbeteringen, waaronder efficiëntie en een aanzienlijke kostenverlaging in vergelijking met de vorige versie.

 

Brede toepassing: personenwagens en bedrijfswagens

Naast personenauto's zal het 3e generatie FC-systeem worden toegepast in lichte en zware bedrijfsvoertuigen en zal op zijn vroegst na 2026 op markten in voornamelijk Japan, Europa, Noord-Amerika en China worden geïntroduceerd. Het 3e generatie FC-systeem wordt voor het eerst onthuld op woensdag 19 februari tijdens de H2 & FC EXPO (International Hydrogen & Fuel Cell Expo) in Tokio.
Toyota ziet waterstof als een belangrijke energiedrager in het streven naar koolstofneutraliteit en werkt actief samen met partners in verschillende industrieën. In Japan werkt Toyota samen met vele partners om deze systemen in de commerciële sector te implementeren en te helpen bij het creëren van een waterstofeconomie. Het nieuwe 3e generatie FC-systeem is ontwikkeld op basis van feedback van klanten en inzichten uit proof-of-concepts en demonstratietests in de afgelopen jaren. De belangrijkste kenmerken van het 3e generatie FC-systeem zijn een verbetering van de duurzaamheid. Tot twee keer die van de vorige generatie, waardoor een levensduur wordt bereikt die vergelijkbaar is met die van dieselmotoren en een onderhoudsvrij ontwerp.
Daarnaast heeft de motor een verbeterde efficiëntie van 1,2x die van de vorige generatie, waardoor een 20% grotere actieradius mogelijk is. Tenslotte is er een aanzienlijke kostenreductie door innovaties in celontwerp en fabricageprocessen.

 

Uitbreiding van het assortiment

Het 3e generatie FC-systeem kan worden toegepast in een verscheidenheid aan commerciële voertuigen, personenauto's en universele toepassingen, zoals stationaire generatoren, spoorwegen en schepen. Voor personenauto's zorgt de verbeterde brandstofefficiëntie voor een groter rijbereik voor nog meer gemoedsrust. Voor zware bedrijfsvoertuigen biedt het nieuwe FC-systeem een duurzaamheid die vergelijkbaar is met dieselmotoren en een hoog vermogen. Door het systeem compacter te ontwerpen, kan het bovendien gemakkelijker worden geïntegreerd in verschillende bedrijfsvoertuigen.