Terug naar het overzicht

Optimale laadplanning voor elektrische trucks toegevoegd in fleetplanningstool

Gepubliceerd op 13-12-2024 10:07 uur

Huidige fleetplanningtools leveren een logistieke planning die aangeeft welke goederen naar welke bestemming moeten op welk tijdstip. Dat werkt prima voor dieselvoertuigen, maar voor elektrische voertuigen komt daar nu een laadplanning bij. De Charge Planning Tool CPT van TNO berekent niet alleen welk voertuig op welk moment aan welke laadpaal moet worden aangesloten, maar houdt ook rekening met dynamische factoren zoals het batterijverbruik tijdens ritten, eventuele vertragingen in het schema en het feit dat met een beperkte aansluiting voertuigen niet allemaal tegelijk kunnen opladen. 


Vlottrekken energietransitie en behalen klimaatdoelen

Jan-Willem Sangers, Business Developer Sustainable Vehicles bij TNO: “De CPT draagt direct bij aan het vlottrekken van de energietransitie en het realiseren van klimaatdoelen in de logistiek omdat het  een laadschema optimaliseert voor een niet-homogene EV-vloot met meerdere laadmogelijkheden en minder laders dan voertuigen. Dit terwijl rekening wordt gehouden met de compatibiliteit tussen laders en voertuigen en beperkingen van het elektriciteitsnet. Bovendien minimaliseert het laadschema verschillende componenten die verband houden met de laadkosten.”

 

Live interactie met de voertuigen op de weg

Om het energieverbruik zo nauwkeurig mogelijk te kunnen afschatten, komt het daadwerkelijke gemeten verbruik en informatie over de gereden route beschikbaar als input voor een digital twin van het voertuig. Daarmee kan de tool en dus de planner nauwkeurig voorspellen wanneer het voertuig aankomt en wat het laadniveau zal zijn. Dat is een live interactie met het voertuig, en dit wordt gedaan voor elk voertuig in de vloot.

 

Optimale laadplanning op basis van algoritmes

De tool, die TNO samen met partners binnen het Herstelfondsproject Green Transport Delta heeft ontwikkeld, neemt de logistieke planning als uitgangspunt en bepaalt vervolgens met geavanceerde algoritmes een optimale laadplanning voor alle elektrische voertuigen. Deze tool kan binnen enkele minuten een laadplanning voor honderden voertuigen over meerdere laders genereren. Omdat we met deze oplossing vroeg in de markt zijn, zijn er nog geen commerciële partijen met een dergelijke oplossing. Het uiteindelijke doel van TNO is niet om de tool zelfstandig als commercieel product op de markt te brengen, maar de onderliggende kennis en algoritmes zo breed mogelijk beschikbaar te maken.