Terug naar het overzicht

Mogelijk duizenden trucks hebben nog een onjuiste CO2-emissieklasse

Gepubliceerd op 28-05-2025 10:20 uur

De C02-emissieklasse speelt een belangrijke rol in het vaststellen van het nieuwe Eurovignettarief (en later de Vrachtwagenheffing). De voor het voertuig geldende klasse (1 t/m 5) is te vinden in het kentekenregister (OVI). Ondanks een eerdere correctie-actie van de RDW zijn naar schatting mogelijk nog 16.500 vrachtauto’s in de verkeerde klasse ingedeeld.

 

CO2-uitstoot

RDW en fabrikanten/importeurs zijn druk bezig om tot de juiste gegevens te komen. De Belastingdienst heeft na meldingen van TLN besloten de handhaving voorlopig op te schorten. In de eerdere berichten van 17 maart Eurovignet: controleer waarde CO2-emissieklasse en 28 maart Problemen rond onjuiste waardes CO2-emissieklasse nog niet opgelost hebben wij uitgebreid aandacht besteed aan de problemen rond de onjuiste CO2-emissieklassen voor vrachtauto’s. Na een correctie van de RDW waarbij de gegevens van ca. 1.200 vrachtauto’s zijn aangepast, leken de grootste problemen voorbij. Een misrekening, want uit later onderzoek blijken er mogelijk nog duizenden vrachtauto’s te zijn met een onjuiste emissieklasse.

 

Check de CO2-emissieklasse van je Eurovignet

Het probleem betreft voornamelijk vrachtauto’s die in de periode van 2019 tot 2025 via de versnelde regeling zijn geregistreerd. Dat zijn hoofdzakelijk trekkers die met een Europese goedkeuring zonder afzonderlijk onderzoek aan het voertuig bij de RDW een kenteken hebben gekregen. Bij het digitaal aanleveren van de hiervoor benodigde informatie door de fabrikant/importeur hoefden bepaalde gegevens voor de vaststelling van de CO2-emissieklasse nog niet verplicht meegeleverd te worden. Ontbreekt deze informatie, dan komen voertuigen automatisch in de laagste (minst schone) klasse 1. Op basis van het bij het voertuig meegeleverde certificaat van overeenstemming (CVO) is relatief eenvoudig te bepalen wat de juiste klasse is. Veel trekkers uit deze periode zijn klasse 2 of zelfs klasse 3. Dat kan voor het Eurovignet op jaarbasis zomaar €150,- (verschil klasse 1 en 2) of € 300 (verschil klasse 1 en 3) per voertuig schelen. Er wordt dus geadviseerd om na te gaan of het Eurovignet voor de juiste CO2-emissieklasse is aangeschaft.

 

Boetes voor ‘onjuiste’ CO2-emissieklasse

Een bijkomend probleem is dat er in de afgelopen weken meerdere boetes van ca. €350,- zijn opgelegd voor een te laag betaald tarief voor het Eurovignet. Voor vervoerders die het tarief betalen op basis van de uit de CVO vastgestelde CO2-emissieklasse, was dat een onaangename verrassing. Het heeft ermee te maken dat de Belastingdienst controleert op basis van de CO2-emissieklasse zoals vermeld in het kentekenregister. Deze waardes zijn voor de Belastingdienst bepalend.

 

Overleg TLN met RDW en Belastingdienst leidt tot stilleggen boetes

TLN heeft in de afgelopen weken veel overleg gevoerd met zowel de RDW als de Belastingdienst. De insteek hierbij was tweeledig, namelijk dat onjuiste gegevens in het kentekenregister voor de CO2-emissieklasse zo snel mogelijk worden aangepast en dat vervoerders die het Eurovignettarief betalen voor de ‘juiste’ CO2-emissieklasse geen boetes krijgen. Naar aanleiding van het overleg heeft de RDW inmiddels alle fabrikanten/importeurs benaderd om ontbrekende gegevens aan te leveren. Volgens de RDW is inmiddels een derde van de ca. 16.500 vrachtauto’s gecontroleerd. Bij een groot deel van deze auto’s is de klasse gewijzigd van 1 naar 2 of zelfs 3. De RDW verwacht in de komende weken deze operatie voor de overige voertuigen te kunnen uitvoeren. De RDW heeft ook aangegeven een extra controle te zullen doen op voertuigen die via een individuele keuring zijn toegelaten. Mogelijk dat hier ook auto’s bij zijn die in een verkeerde klasse zitten.
De Belastingdienst heeft na overleg met TLN en de RDW het handhavingsproces voor wat betreft het Eurovignettarief bevroren. Er worden tot nader bericht geen boetes meer opgelegd wanneer de CO2-emissieklasse waarvoor betaald is niet overeenstemt met de waarde in het kentekenregister. Alle lopende boetes worden ook stilgelegd. Bezwaarschriften worden afgehandeld op basis van de aangeleverde gegevens.

 

Melding via RDW

Het advies aan voertuigeigenaren is om de waarde voor de CO2-emissieklasse goed te controleren. Bedenk ook dat de CO2-emissieklasse zes jaar vanaf de registratiedatum (DET) van het voertuig van kracht blijft. Een foutieve waarde kan dus ook voor de komende jaren grote financiële gevolgen hebben.
Zoals eerder gemeld zijn RDW en fabrikanten/importeurs druk bezig om de juistheid van de waarden te controleren en indien nodig te corrigeren. Voertuigeigenaren kunnen ook zelf met de RDW contact op te nemen om bij vermoeden van een onjuiste CO2-emissieklasse deze in het kentekenregister aan te passen. Dat kan via deze link: Registratie emissieklasse | RDW. Daarvoor is wel het CVO nodig. Een melding loopt nu nog via het klantcontactformulier. Binnenkort verwacht de RDW hiervoor een speciaal webformulier gereed te hebben.
Voor nieuw te registreren voertuigen is het inmiddels voor fabrikanten/importeurs verplicht om alle gegevens voor vaststelling van de CO2-emissieklasse aan te leveren. Dat proces verloopt goed en daar zijn ook geen problemen te verwachten. Het is wel belangrijk te weten dat de referentiewaarden voor de CO2-emissieuitstoot van een voertuig elk jaar met ca. 5% worden aangescherpt. Bedenk daarbij dat een referentiejaar loopt van 1 juli tot en met 30 juni. Een nieuw voertuig dat voor 1 juli wordt geregistreerd heeft dus meer kans om in klasse 2 of 3 te komen dan dezelfde auto die na die datum wordt geregistreerd.