De MAN Polarexpress, een batterij-elektrisch aangedreven eTGX trekker, is begonnen aan een rit van circa 3.000 kilometer van de poolcirkel in Lapland naar München. Daarbij demonstreert de eTGX onder meer zijn indrukwekkende actieradius, zelfs bij ijzige temperaturen. Tegelijkertijd laat de MAN eTGX zien dat volledig elektrisch trans-Europees langeafstandsvervoer met trucks die uitsluitend gebruikmaken van de openbare laadinfrastructuur nu al mogelijk is. Ook de MAN Charge&Go laadpas, waarmee openbaar laden bij laadstations van verschillende aanbieders moeiteloos verloopt, staat in de spotlights.
MAN Arctic Kickoff
“Met deze rit willen we nogmaals laten zien dat de EV-transitie in het internationale langeafstandstransport met de nieuwe MAN eTruck nu al mogelijk is en in de praktijk kan worden gebracht”, verklaart Friedrich Baumann, lid van de Raad van Bestuur van MAN Truck & Bus en verantwoordelijk voor Sales & Customer Solutions. “We bieden tal van handige oplossingen rondom de eTruck, zoals MAN Charge&Go, die het klanten gemakkelijker maken om over te stappen van dieseltrucks naar elektrisch aangedreven exemplaren. Dat we nu al volledig elektrisch van de poolcirkel naar München kunnen rijden en uitsluitend kunnen vertrouwen op de openbare laadinfrastructuur is een positieve ontwikkeling. Er moet op dit vlak echter nog veel gebeuren in Europa. Om met miljoenen trucks een complete transitie te realiseren in het langeafstandstransport, zijn er nog grote inspanningen en investeringen nodig wat betreft de uitbreiding van de noodzakelijke high-performance laadinfrastructuur.”
De reisgenoten
De tour, die duurt van 20 tot en met 26 maart, wordt begeleid door influencers als André Brockschmidt (Bauforum 24) en Christina Scheib (Trucker Babes), bekende namen binnen de internationale truckscene. Ze krijgen een deskundige rijbegeleiding van trainers van MAN ProfiDrive. Voor de marktintroductie van de MAN eTrucks heeft de afdeling chauffeurstraining van MAN zijn jarenlange elektrische expertise uit de bussector overgeheveld naar elektrische trucks. Bedrijven en chauffeurs krijgen een praktische ondersteuning bij de overstap naar de nieuwe aandrijftechnologie.
Details van de tour
De tocht met een lengte van circa 3.000 kilometer omvat in totaal zeven etappes: van de poolcirkel langs de Zweedse oostkust naar Stockholm, vanaf daar door het binnenland naar Malmö in Zuid-Zweden, verder naar Kopenhagen en door Denemarken naar Hamburg en vervolgens via Schweinfurt dwars door Duitsland naar de eindbestemming in München. Gemiddeld legt de MAN eTGX tussen de 400 en 600 kilometer per dag af, afhankelijk van de routeomstandigheden.
De tour op social media
Het Arctic KickOff-team doet verslag van zijn ervaringen tijdens de volledig op batterij-elektrische energie afgelegde reis van de poolcirkel naar München in vijf videoafleveringen, die van 24 tot en met 27 maart te zien zijn op de MAN-kanalen op YouTube en Instagram. Tegelijkertijd plaatsen de influencers impressies van de tour op hun eigen kanalen. Een voetbal in de kleuren van FC Bayern, die de MAN eTGX tijdens de 3.000 kilometer lange rit vergezelt, voorziet de teams tijdens de etappes van een bijzondere energie. Het verhaal hierachter wordt uit de doeken gedaan tijdens de laatste etappe naar München!