Terug naar het overzicht
Volgens de Technische Universiteit van Graz zijn de emissiereducties van de gastruck aan de uitlaat verwaarloosbaar.

”LNG-trucks even slecht voor het klimaat als dieseltrucks”

Gepubliceerd op 30-09-2021 12:46 uur

“Vrachtwagens aangedreven door vloeibaar aardgas (LNG) zijn niet beter voor het klimaat dan conventionele dieseltrucks en vervuilen de lucht veel meer dan fabrikanten beweren” meldt Fedor Unterlohner, Freight manager bij Transport & Environment (T&E), opdrachtgever van de ‘onafhankelijke’ tests. Tevens werd in het bericht de oproep gedaan om tankstations uit de EU-doelstelling voor brandstofinfrastructuur te schappen en een einde te maken aan genereuze overheidssubsidies voor LNG-trucks in alle EU-landen.

 

Transport & Environment (T&E)

“Iveco's S-Way LNG-truck stoot 13,4% meer broeikasgassen uit dan zijn Stralis-dieseltruck over een periode van twintig jaar, zo blijkt uit de analyse. Aangezien methaan een veel grotere opwarmingsimpact heeft dan CO2 in de twintig jaar na het vrijkomen ervan”, aldus het recente IPCC-rapport dat “een snelle vermindering ervan cruciaal is om catastrofale temperatuurstijgingen te vermijden”. 
De Technische Universiteit van Graz, die getest heeft op CO2-uitlaatgassen (methaan en lachgas) geeft aan “dat emissiebesparingen van de gastruck bij de uitlaat verwaarloosbaar zijn”. T&E analyseerde de methaanafvoer en de stroom opwaartse uitstoot van broeikasgassen. “Over een periode van honderd jaar, wanneer methaan veel minder krachtig is, stoot de LNG-truck slechts 7,5% minder uit dan de diesel”, aldus het in België gevestigde Transport & Environment.

 

Hernieuwbaar gas 

Fedor Unterlohner zegt verder: “Vrachtwagens op gas zijn een doodlopende weg voor het verminderen van emissies en zullen de klimaatcrisis van vandaag zelfs verergeren. Alleen emissievrije voertuigen kunnen het vrachtvervoer koolstofarm maken. Het wordt tijd dat tankstations worden geschrapt van de infrastructuurdoelstellingen van de EU en dat regeringen stoppen met het stimuleren van de aankoop van LNG-trucks.” En vervolgd, “uit onze (T&E)-analyse blijkt dat Europese vrachtwagens, met aandrijvingen met hernieuwbaar gas geen optie is. De vraag naar bio-methaan door vrachtwagens in de zes grootste Europese landen zou veel groter zijn dan de beschikbare hoeveelheid, zelfs met royale subsidies.”