Op 14 mei jongstleden bereikte Scania Production Zwolle een mijlpaal door de productie van het miljoenste chassis, die toen van de band rolde. Het jubileumvoertuig, een Scania 770S 6x2 trekker, werd door de importeur Scania Nederland opgebouwd tot een ‘full special demovoertuig’, die mogelijk als een ‘showtruck’ op diverse evenementen te zien zal zijn.
De miljoenste truck werd geproduceerd in Zwolle. De fabriek in Zwolle is de grootste Scania-assemblagefabriek buiten Zweden. Inmiddels is de fabriek uitgegroeid tot de belangrijkste hoog-volume assemblagefabriek binnen de gehele internationale Scaniaorganisatie. Zwolle produceert aanzienlijk meer Scania’s dan in Scandinavië. De twee productielijnen – met de namen Castor en Pollux – zijn goed voor een maximale dagelijkse productie van 240 chassis. De fabriek staat voor circa 40% van de totale Scaniaproductie en vormt daarmee een belangrijke schakel in de hele productieketen.
Na de festiviteiten in de productiefabriek van Scania in Zwolle gaf Peter Magnusson (manager director Scania Production Zwolle) de sleutels van de miljoenste Scania door aan Janko van der Baan (manager director Scania Nederland). De truck zal volledig door Scania’s Central Delivery Workshop omgebouwd worden tot een uniek exemplaar met een bijzonder mooie kleurstelling. Het ontwerp, bepaald door een publieksstemming van het Nederlandse vakblad en organisator van het evenement in Assen, en kreeg 51% van de stemmen.
De onthulling en presentatie op het eerste evenement, was tijdens het onlangs gehouden Festival in Assen. De vele bezoekers van het evenement konden het jubileumvoertuig van dichtbij bewonderen. Er werd gezegd dat de truck mogelijk later dit jaar online zou worden geveild, maar dit is nog niet bevestigd.
Historie
In 1964 liep de eerste in Nederland geproduceerde Scania van de lijn. In 1988 was het de beurt aan de 100.000ste truck van Nederlandse bodem. De vraag naar Scania vrachtwagens bleef gestaag groeien, waardoor al in 1996 een verdubbeling van dat aantal werd bereikt. De populariteit van het Scania-merk is dermate groot dat 10 jaar na de 200.000ste truck opnieuw een verdubbeling in de productie-aantallen is bereikt. In 2010 werd weer een mijlpaal bereikt met de productie van het 500.000ste Zwolse Scania chassis. Nu, 15 jaar later, is ook deze productie weer verdubbeld met het bereiken van het miljoenste chassis.
Ieder chassis dat op de assemblagelijn wordt geproduceerd, is verkocht en wordt gebouwd naar wens van de uiteindelijke eigenaar.
Door het strategische modulaire systeem is het aantal variaties in specificaties vrijwel onbeperkt en dat vindt men ook terug op de productielijn. Twee-, drie-, vier- en vijfassers worden door elkaar geproduceerd naar wens met keuze uit diverse cabines en in oplopende hoogte en uitvoering. Ten aanzien van de motorenkeuze gaat het van een 7-liter motor voor distributiewerk tot de – meest gekozen - 13-liter Super motor tot de machtige V8 oplopend in vermogen tot 770 pk en 3.700 Nm.
Het ‘state-of-the-art logistiek proces’ zorgt er voor dat alle componenten tot in het kleinste detail precies op tijd bij het juiste chassis aangeleverd om gemonteerd te worden.