Ford noemt het een uniek systeem, het Vehicle Integration System, en stelt dat men de enige fabrikant van bestelauto's is die dit levert. Het moet het leven van ombouwers en carrosseriefabrikanten makkelijker maken door via software op de laptop eenvoudigweg (rand)apparatuur in de auto aan te sluiten: geen schakelaars in de cabine meer bijplaatsen maar elektronische knoppen op het touchscreen. En dat allemaal via de can-bussignalen. Vooralsnog is het leverbaar op de Ford Custom en de Transit van het laatste modeljaar.
Daan Koppert maakt deel uit van het Europese 'Ford Special Vehicles Team' dat bestaat uit zo'n tweehonderd mensen verspreid over Europa. Als 'Conversion Development Manager' staat Koppert tussen de klanten, dealers, fabriek én de ombouwers in. "Met dit Europese team brengen we maatwerk aan binnen ons standaardproduct. Dat doen we in samenspraak met de op- en ombouwers, veelal gecertificeerde partners, en steunen hen met raad en daad, op technisch vlak als op commercieel gebied.
Lees het complete verhaal van Jos Haas in de gedrukte versie van Auto- en Tranportwereld, nog geen abonnee: https://atw.nl/abonnementskosten