Over de eerste helft van 2025 zijn er in Nederland 978 nieuwe elektrische vrachtauto’s geregistreerd. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode in 2024. Tegenover deze groeimarkt staat dat de verkopen van dieseltrucks fors achterblijven. Volgens de koepel van vrachtautofabrikanten ACEA zijn 5.871 dieseltrucks geregistreerd in het eerste semester van dit jaar. In de eerste helft van vorig jaar waren dat er 8.407 wat een teruggang van bijna 30 procent betekent.
De afname van de verkoop van dieseltrucks en de groei van de verkoop van elektrisch aangedreven vrachtauto’s geldt niet alleen in Nederland. In de eerste helft van dit jaar werden in de EU 5.568 elektrische trucks geregistreerd. Dat is een stijging van ruim 46 procent. De verkopen van dieseltrucks ging in de EU over deze periode met ruim 15 procent achteruit. Het aandeel nieuwe elektrische vrachtauto’s is in Nederland groter dan gemiddeld in de EU. De werking van de succesvolle subsidieregeling AanZET zal hier zeker aan bijdragen. In diverse buitenlanden wordt met belangstelling gekeken naar de Nederlandse aanpak voor de elektrificatie van vrachtauto’s. Op 30 september gaat dit jaar de tweede openstelling van start van de AanZET-subsidieregeling: Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET). Ook die ronde zal naar verwachting weer snel uitgeput zijn.