Met de overhandiging van de eerste MAN eTruck aan de Duvenbeck Group bereikt MAN Truck & Bus een nieuwe mijlpaal in de elektrificatie van het goederentransport. De eTGX Low Deck, die speciaal is afgestemd op de laadvolume-eisen die in de autologistiek worden gesteld, gaat de fabriekslogistiek van Volkswagen bijzonder milieuvriendelijk laten verlopen. Volgens de intentieverklaring die door beide partijen is ondertekend, is Duvenbeck voornemens om in 2026 maximaal 120 exemplaren van de MAN eTGX in gebruik te hebben genomen. Duvenbeck gaat de MAN eTrucks inzetten in verschillende gebieden in de vrachtvervoerregio Rijn-Ruhr en de Benelux als onderdeel van de fabriekslogistiek van Volkswagen.
“Met de Low-Deck trekker heeft MAN een truck ontwikkeld die perfect is afgestemd op de eisen die in de auto-industrie worden gesteld. Geen enkele andere in serie geproduceerde elektrische trekker kan trailers met een binnenhoogte van drie meter trekken. Dit maakt hem tot de ideale keuze voor transporten met hoge volumes”, aldus Friedrich Baumann, Chief Sales & Customer Solutions Officer bij MAN Truck & Bus. “We zijn blij dat we met Duvenbeck en Volkswagen twee sterke partners aan onze zijde hebben die ons helpen deze innovatie in de praktijk van alledag in te zetten.”
Duvenbeck: partner voor groene logistiek
Duurzaamheid is al jaren een centraal element in de bedrijfsstrategie van Duvenbeck. Met het initiatief ‘Green Logistics’ richt het bedrijf zich op emissiearme transportoplossingen. “De MAN eTruck is een belangrijke stap in de richting van emissievrije logistiek. Met deze truck kunnen we voldoen aan de eisen van onze klanten en tegelijkertijd het milieu beschermen. Duurzaamheid is iets waar we ons dagelijks mee bezighouden”, zo benadrukt Bernd Reining, Senior Director Procurement bij Duvenbeck. Duvenbeck implementeert voortdurend maatregelen om de energie-efficiëntie te optimaliseren en het gebruik van hulpbronnen te verminderen. Daartoe behoren de toepassing van alternatieve aandrijfsystemen, de vermindering van het aantal ritten met lege vrachtwagens en innovatieve laadconcepten. De inzet van de MAN eTruck levert een verdere bijdrage aan het minimaliseren van de CO₂-emissies in de toeleveringsketen.
Milieuvriendelijke logistiek voor Volkswagen
Duvenbeck gaat de MAN eTruck in de toekomst inzetten voor de bevoorrading van de fabrieken van Volkswagen. Simon Motter, hoofd logistiek bij de Volkswagen Groep, onderstreept het belang van het project. “Onze partner Duvenbeck zet een gedurfde stap voorwaarts: de MAN eTrucks worden voor het eerst ingezet in de Volkswagen-fabriek in Wolfsburg. Dit getuigt van het feit dat deze technologie geschikt is voor dagelijks gebruik en ook qua kosten interessant is. De inzet van MAN eTrucks maakt deel uit van het goTOzero impact logistiekprogramma, waarmee Volkswagen de weg is ingeslagen naar een consequent klimaatvriendelijke logistiek. Op de lange termijn is het gebruik van elektrische trucks een belangrijkste manier om de CO2-uitstoot in het wegtransport te verminderen. Waar het inzetten van treinen die op groene stroom rijden - iets waar we vanuit strategisch oogpunt prioriteit aan geven - niet mogelijk is door bijvoorbeeld het ontbreken van goede spoorverbindingen, wordt de voorkeur gegeven aan BEV-trucks die op groene stroom rijden. In het multimodale concept worden de verschillende vervoersmiddelen ingezet op basis van hun sterke punten: treinen voor lange afstanden, emissievriendelijke trucks voor korte en middellange afstanden.”
Technologische innovatie
De MAN eTGX Low Deck heeft een schotelhoogte van slechts 950 mm, een zeer korte wielbasis van 3,75 meter en evengoed een maximale batterijcapaciteit. Daarmee biedt hij een actieradius van ongeveer 500 kilometer. Dit maakt dit model perfect geschikt voor de inzet in de logistiek voor de auto-industrie, waar een maximaal laadvolume met een binnenhoogte van maximaal drie meter belangrijker is dan hoge laadgewichten. Dankzij het modulaire batterijconcept met keuze uit vier, vijf of zes batterijpakketten en een vermogen van 449 of 544 pk kan het model optimaal worden aangepast aan elke transporttaak. Naast de standaard CCS-laadtechnologie (met een maximaal laadvermogen van 375 kW) is de truck ook leverbaar met laadtechnologie volgens de nieuwe MCS-standaard, met een laadvermogen van maximaal één megawatt. Daarmee kan nog sneller tussentijds worden geladen tijdens de rijpauze van de chauffeur.