Terug naar het overzicht

DAF: nieuwe serie trucks in de startblokken

Gepubliceerd op 09-06-2021 11:27 uur

Bedrijfswagenfabrikant DAF wil met zijn geheel nieuwe generatie voertuigen de norm stellen. De nieuwe XF-, XG- en XG+-series staan ​​voor tot 10 procent verbeterde brandstofefficiëntie, een reeks passieve en actieve veiligheidsvoorzieningen en een elegant truckdesign.

 

Volgens de fabrikant kenmerken de XF-, XG- en XG+-modellen van de nieuwe DAF-generatie zich door een opvallend exterieurdesign, dat zich kenmerkt door een taps toelopende bestuurderscabine met naadloos geïntegreerde carrosserie-elementen. De voorruit en deuren moeten zorgen voor optimale aerodynamische eigenschappen. De nieuwe generatie trucks wordt gepresenteerd met een radiatorrooster met chromen accenten. Volgens de fabrikant moet een opvallende embleemstrip met een glanzende inzet de premium kwaliteit van de voertuigen onderstrepen. De luchtinlaat is slim in het front geïntegreerd en draagt ​​bij aan de massieve maar elegante look, die nog wordt versterkt door het opvallende radiatorrooster dat de langere voorkant benadrukt. De bumper van staal met een mantel van composietmateriaal bestaat uit drie delen om maximale stabiliteit en tegelijkertijd lage reparatiekosten bij schade te garanderen. Een centraal designkenmerk zijn de full led-koplampen met karakteristieke dagrijverlichting en bochtverlichting, die bedoeld zijn om 's nachts een onderscheidende signatuur en goed zicht te geven. Bij de XG en XG+ wordt de karakteristieke uitstraling standaard aangevuld met led-lichtkoepels, die bij elk model anders zijn vormgegeven. De zijkanten van de cabine nemen de lijnen van de voorkant over.

 

De nieuwe XF-generatie

De belangrijkste kenmerken van de nieuwe generatie van de XF zijn onder meer een volledig opnieuw ontworpen cabine die aan de voorkant 160 mm is verlengd voor een betere aerodynamica, een hoge energie-efficiëntie en een lage CO2-uitstoot. De cabine van de nieuwe XF-generatie is 75 mm lager dan de huidige generatie van de XF met Super Space Cab en Space Cab. De grote voorruit, samen met de bijzonder lage taillelijn, moet een uitstekend direct zicht mogelijk maken. Dit beschermt vooral bedreigde weggebruikers. Afhankelijk van zijn positie in de bestuurderscabine heeft de nieuwe XF een stahoogte tussen 1.900 en 2.075 mm.

 

De nieuwe generatie XG en XG+

Naast de XF introduceert DAF de XG en XG+ en wil daarmee een nieuw luxeklasse segment creëren dat optimaal gebruik maakt van de nieuwe regelgeving voor afmetingen en gewichten. Naast de 160 mm langere voorkant, zijn de cabines van de twee vlaggenschipmodellen ook 330 mm langer aan de achterkant en bieden ze veel ruimte in het interieur. De cabine van de XG en XG+ is 125 mm en 220 mm hoger dan die van de nieuwe generatie van de XF. De semi-vlakke vloer is bedoeld om een ​​optimale combinatie te realiseren van een gemakkelijke instap met slechts drie treden en een uitstekende zitpositie met direct uitzicht. Binnenin biedt de cabine van de DAF XG een stahoogte tussen 1.980 en 2.105 mm en - dankzij de langere achterkant - een zeer ruim interieur. Als het om ruimtelijkheid in het interieur gaat, gaat de XG+ nog een stapje verder. Het dak is hier nog hoger en de maximale stahoogte is 2.220 mm.