Terwijl logistiek Nederland steeds vaker kiest voor volledig elektrische transportoplossingen, remt het overvolle stroomnet de transitie naar emissieloos vervoer. Dat je als ondernemer je energie in eigen hand kunt nemen en klanten snel en betaalbaar vooruit kunt helpen, bewijst DAF Electric Truck Center BEST Trucks. Het ‘microgrid’ van de dealer uit Barendrecht voedt het wagenpark van buurman en logistiek dienstverlener Koninklijke Euser, maar ook de honger van de industrie naar data en praktische ervaring. “Iedereen kijkt mee naar wat wij hier doen”.
Energieopslag in superbatterij
Ruim 10.000 bedrijven staan op de wachtlijst voor een aansluiting op het stroomnet. De wachttijd kan in bepaalde regio’s zelfs oplopen tot acht jaar. Ondertussen is BEST Trucks al bijna een jaar nagenoeg zelfvoorzienend. Op het dak van de DAF dealer liggen 750 zonnepanelen die 6 maanden per jaar meer energie opleveren dan de onderneming kan gebruiken. In samenwerking met PACCAR Power Solutions werd daarom een opslagcapaciteit van 480 kWh gecreëerd waarmee het stroomoverschot wordt vastgehouden. Dubbel voordelig, want zonlicht is gratis en aan teruglevering hangt een prijskaartje. Aan de ‘superbatterij’ zijn drie laadstations gekoppeld uit de krachtigste categorie, met genoeg power om als snelladers te fungeren. Een geavanceerd energie management systeem zorgt voor maximale efficiëntie en de laagste energiekosten als in de wintermaanden de zon minder schijnt. Het is een uniek en waterdicht systeem met de zon als oneindige krachtbron.
Voorsprong opbouwen
Dankzij het energienetwerk-in-eigen-beheer levert BEST Trucks voertuigen na een servicebeurt met goedgevulde accu’s terug aan de klant, zodat een truck direct weer kan worden ingezet. Het is een van de services die volgens directeur Ronald Janssen transportklanten kan helpen om de knop om te zetten naar duurzaam distributievervoer. In dat licht moet ook de publieke snellader worden gezien. Als enige snellaadpunt voor vrachtwagens in de directe omgeving is het een uitkomst voor professionele bezitters van elektrische vrachtwagens. Directeur Bas Euser van het gelijknamige transportbedrijf is er blij mee. Euser: “Momenteel zijn er twintig elektrische bakwagens en trekkers in onze vloot. Het feit dat Ronald als servicepartner zijn nek uitsteekt met een superlader 'om de hoek', zorgt ervoor dat we deze voertuigen zowel na een onderhoudsbeurt als gedurende de werkweek optimaal kunnen inzetten. Zo bouwen we aan een voorsprong van waardevolle kennis en ervaring ten opzichte van concullega’s die nog twijfelen over de stap naar volledig elektrisch. Dat elke grote stad straks alleen nog met ‘zero-emissie’ bevoorraad kan worden, is een feit. Er is geen weg terug.”
The next step
BEST Trucks onderzoekt momenteel de mogelijkheid om het opslagsysteem in Barendrecht uit te breiden, waardoor er een energiesprong mogelijk is van 480 kWh naar 2MWh (2.000 kWh). Op termijn willen Janssen en PACCAR Power Solutions toe naar energienetwerken op meerdere vestigingen, elk met een opslagcapaciteit van 4MWh, ofwel het equivalent van drie zonnige dagen aan energieopslag. Voelt directeur Janssen zich DAF dealer, of inmiddels energiemanager? “In de markt kennen ze mij als ‘het energiemannetje’. De data die wij met onze microgrid en publieke snellader verzamelen, delen we met onze leveranciers om de batterijen, trucks en het energie management systeem nog beter te maken. Efficiënte energieopslag en snelle laadstations zijn de doorbraak naar een duurzame transportsector. Tegen de laadsnelheden die wij hier realiseren dankzij een combinatie van zonnepanelen, een eigen energieopslag en geavanceerde energiebeheersystemen, kunnen de gevestigde partijen niet op. Daarom kijkt iedereen mee met wat wij hier doen. Wij zijn aan het pionieren.”
Een duurzame toekomst
Rob van Erp, Manager Innovation en Strategic Programs bij PACCAR Power Solutions, zegt: “We zien een groeiende interesse van dealers in het opzetten van hun eigen energienetwerken. Ons doel is om hen hoogwaardige ondersteuning te bieden, zodat zij samen met hun eigen klanten kunnen bijdragen aan de energietransitie en de stap kunnen zetten naar een duurzame toekomst.”