Trailerbouwer Broshuis uit Kampen vierde op 11 januari het 140-jarig bestaan met een Broshuis Event. Ingewijden herinneren de tijd dat Broshuis jaarlijks een event organiseerde, waarbij er flink werd uitgepakt, niet alleen met een open dag in de fabriek en vele fraaie trucks en opleggers op het terrein, maar ook met broodjes hamburger, friet en fris voor elke bezoeker. Het evenement bracht dan ook jaarlijks een steeds grotere schare enthousiastelingen op de been.
Na een pauze van zes jaar was het weer zover, speciaal ter ere van het jubileum. Met succes, er kwamen op zaterdag ruim 12.000 mensen naar binnen bij Broshuis. Ook nu waren er vele demonstraties en veel fraaie, beladen Broshuis-speciaalopleggers te zien op het terrein van 100.000 m2. Ook een aantal truckmerken was aanwezig en een groep Broshuis-leveranciers. "Al 140 jaar staan we voor veiligheid, kwaliteit en innovatie in de speciaal-transportsector. Bij Broshuis vinden we het erg belangrijk dat iedereen zich altijd thuis voelt – of je nu klant, (toekomstig) medewerker of leverancier bent", aldus de trailerbouwer.
De Broshuis saga begon in 1885 in Muiden, maar in 1962 zat het gehele bedrijf in Kampen. Gestart met een oppervlakte van 5.000 m² is het fabrieksterrein ondertussen uitgegroeid tot een aaneengesloten 100.000 m². Hier bouwt Broshuis tegenwoordig jaarlijks meer dan 1.000 klantspecifieke trailers met zo'n 500 medewerkers. Daarbij gaat het veelvuldig om speciaaltransport, niet alleen in Nederland, maar wereldwijd en in allerlei branches. Ook Defensie is een goede, terugkerende klant van Broshuis. Het bedrijf is nog steeds een echt familiebedrijf en wordt inmiddels door de vierde generatie Broshuis geleid, met momenteel Pieter-Bas Broshuis als eigenaar in de RvC met drie anderen. Met als directie Harold Vorsteveld (CEO), Melanie van Beek (COO) en Martin Vreugdenhil (CFO).
Lees het complete verhaal en fotoreportage van Ronald Schalekamp in de gedrukte versie van Auto- en Tranportwereld, nog geen abonnee: https://atw.nl/abonnementskosten