Terug naar het overzicht

Bosch groeit met software en technologie voor vrachtwagens en bestelauto’s

Gepubliceerd op 15-10-2024 08:56 uur

Goederenvervoer is een belangrijke pijler van de economie. Om hun groene transformatie te laten slagen, moeten bedrijfsvoertuigen die goederen vervoeren worden uitgerust met alternatieve aandrijflijnen. Als gevolg hiervan is de industrie in beweging. Hierom breidt Bosch zijn product- en oplossingenportfolio uit en richt zich opnieuw op diversiteit.

 

“De overgang van bedrijfsvoertuigen naar alternatieve aandrijflijnen zal alleen slagen als we technologisch neutraal blijven en alle vormen van aandrijflijnen blijven ontwikkelen en efficiënter maken,” zei Markus Heyn, lid van de raad van bestuur van Bosch en voorzitter van de bedrijfssector Mobility op de vakbeurs IAA Transportation in Hannover. “In de komende jaren verwachten we dat de aanhoudende groei van het wereldwijde goederenvervoer en de gelijktijdige omschakeling naar alternatieve brandstoflijnen voor bedrijfsvoertuigen een nieuwe groeispurt voor ons bedrijf zullen veroorzaken. De commerciële activiteit gerelateerd met grote voertuigen is allesbehalve een kleinigheid voor ons – in de bedrijfssector Mobility genereren we een kwart van onze omzet met vrachtwagens en bestelauto’s,” zei Heyn.
De wereldwijde productie van voertuigen zal in 2024 naar verwachting stagneren ten opzichte van het voorgaande jaar. Uitgaande van een goed laatste kwartaal verwacht Bosch Mobility een lichte omzetgroei in 2024, ondanks de zeer uitdagende marktomstandigheden. Bosch Mobility streeft naar een wereldwijde omzet van meer dan 80 miljard euro in 2029.

 

Nieuwe opzet voor bedrijfsvoertuigenactiviteiten

Bosch wil de enorme kansen grijpen die nu ontstaan door de groei van het wereldwijde goederenvervoer en de omschakeling naar alternatieve aandrijflijnen. Daartoe gaat het bedrijf zijn bedrijfsvoertuigenactiviteiten reorganiseren binnen de bedrijfssector Mobility. Vanaf januari 2025 zal Bosch, onder leiding van Jan-Oliver Röhrl, executive vice president voor bedrijfsvoertuigen en off-road, belangrijke competenties bundelen in een nieuwe businessunit, waarin systeemontwikkeling en product- en portfoliomanagement voor vrachtwagens en off-road-toepassingen worden samengebracht. “We zijn ervan overtuigd dat deze nieuwe opzet voordelen zal bieden aan onze klanten – en dat we daardoor nog succesvoller zullen samenwerken. Samen willen we bedrijfsvoertuigen nog efficiënter en veiliger de weg op krijgen”, aldus Röhrl op de IAA Transportation 2024.
Om dit te bereiken focust Bosch op aandrijflijndiversiteit en technologische neutraliteit. Volgens interne prognoses gaat het bedrijf ervan uit dat in 2030 wereldwijd ongeveer 20 procent van alle nieuw geregistreerde bedrijfsvoertuigen van meer dan zes ton een batterij-elektrische aandrijflijn zal hebben, terwijl brandstofcellen een aandeel van ongeveer 3 procent zullen hebben. In 2035 zal ruim één op de drie vrachtwagens een batterij aan boord hebben en één op de tien een brandstofcel. Op dat moment zal de waterstofmotor ook op de weg zijn, zij het in kleinere aantallen. Eén ding is duidelijk: goederenvervoer kan alleen elektrisch worden als de juiste infrastructuur aanwezig is. “We hebben in Europa behoefte aan een consistente en snellere uitbreiding van laadstations en waterstoftankstations,” aldus Heyn.
Volgens Bosch zijn de verschillende aandrijflijntechnologieën niet met elkaar in competitie. Integendeel, de verscheidenheid stelt fabrikanten in staat voor elke toepassing de optimale oplossing te kiezen. Dat betekent dat Bosch niet alleen aandrijflijntechnologieën voor batterijen, brandstofcellen en waterstofmotoren verder ontwikkelt, maar ook moderne verbrandingsmotoren nog efficiënter maakt. Gezien de omvang van het bestaande wagenpark kunnen synthetische brandstoffen ook een belangrijke rol spelen in het beperken van klimaatverandering.

 

Assistentiesystemen voor bedrijfsvoertuigen zitten in een stroomversnelling

Tijdens IAA Transportation presenteerde Bosch ook zijn ideeën, innovaties en oplossingen voor modern goederenvervoer. Maar zelfs ver weg van Hannover verandert Bosch-technologie nu al de manier waarop we goederen van A naar B vervoeren. In China bijvoorbeeld is de Bosch e-axle voor zware bedrijfsvoertuigen met een gewicht van 18 tot 49 ton in serieproductie gegaan – met een volledig geïntegreerde elektromotor, transmissie, koppelingsactuator, omvormer en differentieel. Deze oplossing is geschikt voor zowel batterij-elektrische voertuigen als voertuigen aangedreven door brandstof-elektrische modules. In India rijden de eerste testvoertuigen met waterstofmotoren op de weg. Hiervoor levert Bosch de injectiesystemen, sensoren, tankkleppen en regeleenheden, inclusief software – allemaal cruciale componenten voor waterstofaandrijving. En in de VS werken Bosch en het bedrijf FirstElement Fuel intensief aan een zogenaamde cryogene pomp, die in 2025 voor het eerst in Californië in gebruik zal worden genomen. Deze nieuwe pomp maakt het veel gemakkelijker en vooral sneller om bedrijfsvoertuigen te tanken – met voldoende waterstof voor 1.000 kilometer rijden in slechts tien minuten.
De activiteit assistentiesystemen blijft een belangrijk onderdeel van de strategie voor bedrijfsvoertuigen van Bosch. Volgens een interne studie van Bosch kan ongeveer één op de acht ongevallen veroorzaakt door zware vrachtwagens, vermeden worden met het rijstrookassistentiesysteem. Dat redt niet alleen levens, maar voorkomt ook materiële schade voor transportbedrijven. Een ander belangrijk assistentiesysteem voor Bosch is de ‘elektrische horizon’, die zuinig en emissiebeperkend rijden voor zware vrachtwagens mogelijk maakt. Het verzamelt gegevens over bijvoorbeeld topografie, bochtstralen of verkeersborden en past de snelheid van het voertuig intelligent aan de omgeving aan, onder andere door gebruik te maken van de kinetische energie van de vrachtwagen. Het systeem werkt zowel op snelwegen als in stadsverkeer. Voor bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotoren kan het systeem het brandstofverbruik tot 5 procent verminderen en zo de CO2-uitstoot terugdringen. Elektrisch aangedreven bedrijfsvoertuigen hebben een betere energie-efficiëntie waardoor ze een grotere actieradius hebben. Meer dan een miljoen voertuigen zijn al uitgerust met het elektrische horizon-systeem van Bosch.

 

Ook vrachtwagens en bestelauto’s moeten geüpdatet kunnen worden

Met de verschuiving in de auto-industrie richting softwaregedefinieerde mobiliteit worden ook bedrijfsvoertuigen geconfronteerd met een paradigmaverschuiving. Alleen al het groeiende aantal verbonden services en oplossingen voor wagenparkbeheer maakt het noodzakelijk dat vrachtwagens en bestelauto’s geüpdatet kunnen worden, net als in de personenautosector. Hier is de gouden regel minder voertuigcomputers en dus minder complexiteit in de elektrische/elektronische architectuur van het voertuig. Intelligentie is nu nog verdeeld over verschillende computers, maar zal in de toekomst worden gegroepeerd in slechts een paar voertuigcomputers. Bosch ondersteunt fabrikanten bij de overgang van hardware- naar softwaregedefinieerde mobiliteit, ook in de bedrijfsvoertuigensector, en biedt een breed scala aan geschikte softwareoplossingen en -services.
Het digitale serviceplatform van Bosch voor logistiek, genaamd L.OS, identificeert en pakt de specifieke uitdagingen aan waarmee de transport- en logistieke sector wordt geconfronteerd. Het bedrijf werkt op dit gebied onder andere samen met Amazon Web Services. De kern van het software-ecosysteem voor expediteurs en vervoerders is een marktplaats die gecentraliseerde toegang biedt tot de digitale oplossingen van verschillende aanbieders voor alle aspecten van de logistieke sector – alles in één naadloze ervaring: chauffeur-, transport- en wagenparkbeheer; routeplanning en parkeren; financiële diensten en transparantie van de toeleveringsketen.
De connectiviteitsoplossingen van Bosch helpen ook mobiliteits- en logistieke dienstverleners om hun voertuigen zo efficiënt mogelijk te gebruiken en stilstand te minimaliseren. De technische basis hiervoor is de Bosch-regeleenheid die op elk voertuig kan worden gemonteerd, ongeacht de fabrikant, waardoor de wagenparkbeheerder toegang krijgt tot de operationele en diagnosegegevens en op die manier een breed scala aan op gegevens gebaseerde services mogelijk maakt. De Retrofit Efficiency-module (remodul) herkent bijvoorbeeld de route van een vrachtwagen en past indien nodig de snelheid enigszins aan in overeenstemming met empirische waarden die zijn opgeslagen in een centrale database. Dit kan het brandstofverbruik met maximaal 4 procent verlagen – een aantrekkelijk kostenvoordeel voor wagenparkbeheerders. Vehicle Health registreert op zijn beurt zowel gestandaardiseerde als fabrikantspecifieke foutcodes in het voertuig en evalueert deze in de cloud. Hierdoor kunnen dreigende problemen in een vroeg stadium worden geïdentificeerd en op een begrijpelijke manier worden gepresenteerd zodat bijvoorbeeld vroegtijdig onderhoud kan worden voorgesteld. Dit vermindert het aantal onvoorziene ‘oponthouden’ aanzienlijk en maakt het voor beheerders veel gemakkelijker om vooruit te plannen.