Terug naar het overzicht

Achter de schermen bij het ontwerp van een unieke kraanwagen

Gepubliceerd op 04-09-2025 14:57 uur

Volvo Trucks Nederland en Hiab hebben de handen ineengeslagen om een innovatieve turnkey-oplossing te ontwerpen; een Volvo FH 540 met de grootste Hiab-kraan ooit op een Volvo-truck, de iQ 1388 HiPro. Het levert een unieke combinatie met een hijscapaciteit van 140 ton/meter op. Hoe komt een dergelijke configuratie tot stand?

 

Bij het ontwerpen van een kraan-truckcombinatie draait alles om precisie. Iedere truck en kraan is uniek. Daarom wordt voor elke combinatie berekend hoe het maximale hefvermogen gerealiseerd kan worden, zonder de stabiliteit in gevaar te brengen. Hierbij wordt gekeken naar factoren zoals het aantal assen en de maximale belasting per as. Het resultaat is een maatwerkontwerp dat zowel betrouwbaar als veilig is, en perfect aansluit op klantspecifieke eisen.

 

Stabiliteit en aslasten

Zodra de keuze voor het type kraan en truck, die geschikt zijn voor de opbouw, is gemaakt, voeren productspecialisten met geavanceerde software een stabiliteits- en aslastenanalyse uit. Daarmee wordt berekend hoe het gewicht van de kraan zich over de vrachtwagen verdeelt. Dit zorgt ervoor dat de combinatie veilig en stabiel blijft, zelfs onder de zwaarste omstandigheden.
Na de stabiliteitsanalyse wordt een gedetailleerde tweedimensionale tekening gemaakt. Deze schets geeft nauwkeurig aan waar elk onderdeel van de kraan en truck geplaatst moet worden voor een optimale combinatie van de kraan en het chassis. Dit is inclusief de positie van de kraan, extra steunpoten en het hulpframe.
Er wordt afgestemd waar alle componenten, zoals de AdBlue-tank, uitlaatdemper, accubak en luchtketels, zorgvuldig gepositioneerd moeten worden voor een naadloze montage. Bij trekkerchassis wordt ook rekening gehouden met de kop- en staartstraal van de oplegger.
Deze tekening helpt om een precieze en efficiënte montage mogelijk te maken. De kraan past daardoor perfect op het chassis en de combinatie functioneert zoals ontworpen. De samenwerking tussen de productspecialisten van de truckfabrikant en opbouwer zijn hierbij van cruciaal belang.

 

Passend hulpframe

Een belangrijk onderdeel van de opbouw, is het hulpframe. Het hulpframe is noodzakelijk voor de stabiliteit van de kraan en kan variëren in hoogte en gewicht. Het vormt de basis waarop de kraan gemonteerd wordt. Bij het tekenen van het hulpframe hebben engineers de uitdaging het zó te ontwerpen, dat het frame zo laag mogelijk wordt en tegelijkertijd licht en sterk genoeg is om de kraan stabiel te houden, ook bij maximale belasting. Het is daarbij zoeken naar de balans tussen torsiestijfheid, gewicht en hoogte. Dit is precisiewerk en het is belangrijk goed te begrijpen wat de gebruiker van de kraanwagen nodig heeft.

 

Van 2D-tekening naar 3D-ontwerp

Na het tekenen van het hulpframe in 2D, wordt de opbouw uitgewerkt in een 3D-ontwerp. Alle onderdelen van de vrachtwagen worden hierin gedetailleerd uitgetekend en passend gemaakt op het specifieke chassis. Zo heeft een klant een gedetailleerd beeld van hoe de uiteindelijke combinatie eruit komt te zien. Is alles naar wens en gaat de klant akkoord met het ontwerp? Dan kan de opbouw beginnen.
Een turnkey-oplossing, ook wel een kant-en-klare oplossing genoemd, is een compleet afgewerkt product (of dienst) dat direct klaar is voor gebruik. Dit betekent dat alle benodigde stappen en processen zijn doorlopen om het product volledig operationeel te maken. Zo kunnen klanten er zonder verdere inspanning of aanpassingen gebruik van maken. In dit geval bieden Volvo Trucks Nederland en Hiab een turnkey-oplossing aan met een Volvo FH 540 met Hiab’s krachtige HIAB iQ 1388 HiPro-kraan van 140 ton/meter.
De turnkey-oplossing biedt verschillende voordelen. Door de naadloze integratie van kraan en truck wordt de operationele efficiëntie verhoogd. De gedetailleerde analyses en berekeningen zorgen voor een veilige en stabiele kraanwagen. En door alles in één keer te regelen, worden tijd en kosten bespaard.