Terug naar het overzicht

Beperking cash geld is aanval op wereldwijde export

Gepubliceerd op 05-02-2025 12:08 uur

Beperking van contant geld is een aanval op de wereldwijde export, zo vindt brancheorganisatie Trucks&Trailers Nederland. Samen met andere brancheorganisaties werd een petitie verzonden aan de Eerste-Kamer.

 

"Het beperken van contante betalingen zal de exportmarkt aanzienlijk verstoren, met name met grote gevolgen voor landen zoals Afrika, een belangrijke afzetmarkt voor goederen uit Nederland en de EU. Onder meer Afrikaanse bedrijven zullen mogelijk Nederlandse en Europese leveranciers uitsluiten voor de levering van machines, trucks en vele andere producten, en in plaats daarvan kiezen voor leveranciers buiten de EU. Nederland zal hiermee de status als exportland ondermijnen en aanverwante bedrijven benadelen en faillissementen opleveren door deze ontwikkelingen in de aankomende wetgeving", zo meent Trucks&Trailers. "Bovendien is er geen onderzoek gedaan naar de wereldwijde handel en de gebruikelijke cashbetalingen in veel landen die contant geld als wettig betaalmiddel beschouwen. Het kabinet en de Tweede Kamer hebben de gevolgen van het beperken van contant geld voor de export, waar alleen al vier miljard euro in omgaat in onze sector, niet in overweging genomen. Er is ook geen rekening gehouden met het advies van de Raad van State." "Daarnaast wordt het bedrijfsleven geconfronteerd met de nalevingseisen (KYC) van banken, wat leidt tot een enorme regeldruk. Dit kan ertoe leiden dat veel bedrijven bezwijken onder deze beperkingen. De WWFT-controles, uitgevoerd door onder andere banken, zijn onhoudbaar en praktisch niet uitvoerbaar, waardoor het voortbestaan van bedrijven in gevaar komt. Banken eisen vaak een 'disproportionele' verduidelijking van informatie over buitenlandse klanten, waaraan bedrijven vaak niet kunnen voldoen. Dit kan ertoe leiden dat banken de bankrelatie beëindigen, waardoor het aanvragen van een nieuwe rekening bij andere banken vrijwel onmogelijk wordt."

 

"Deze maatregelen zijn opgelegd door het Ministerie van Financiën en worden uitgevoerd door De Nederlandsche Bank”, aldus Trucks&Trailers. Men vervolgt: “De overheid lijkt zich echter niet bewust van het feit dat de WWFT-wetgeving in landen zoals Afrika en vele andere landen niet werkbaar is, en waar contante betalingen gangbaar zijn. De moeilijkheden bij bancaire overboekingen vanuit Afrika maken contante betalingen tot een vertrouwde en noodzakelijke methode. Zelfs wanneer betalingen bij uitzondering via een bank worden gedaan vanuit Afrika, wordt er vaak een WWFT-onderzoek ingesteld en houden banken de betaling vast. Dit leidt tot vragen van de Afrikaanse koper, die de indruk krijgt dat de betaling al is gedaan, terwijl het geld nog niet beschikbaar is voor de verkoper van trucks die problemen zijn schadelijk voor de buitenlandse klanten en wijken zij uit naar andere landen buiten de EU."
Trucks&Trailers Nederland roept de Eerste-Kamer dringend op een uitzondering te maken op het verbod voor contante betalingen door exportbedrijven. "Bovendien heeft de Raad van State zich ook duidelijk uitgesproken en kritiek geuit op het voorstel van het Ministerie van Financiën", zo meent men.