Terug naar het overzicht

Eerste ervaringen Wielemaker met elektrische eEconic positief

Gepubliceerd op 05-10-2023 08:15 uur

Transport- en Containerbedrijf Wielemaker BV in Middelburg is de eerste dienstverlener van Nederland die de volledig elektrische Mercedes-Benz eEconic inzet voor de inzameling van afval. De auto rijdt nu ruim 2 maanden rond en de eerste ervaringen zijn boven verwachting goed. Technisch Directeur Jasper Wielemaker vertelt: "Vooraf dachten we dat de eEconic op een volle accu 175 tot 200 kilometer zou rijden, maar dat blijkt veel meer te zijn. Bovendien zijn onze chauffeurs laaiend enthousiast over deze innovatie."
 

De eEconic van Mercedes-Benz Trucks is, net als de eActros, een in serie gebouwde truck die from scratch als elektrisch voertuig is ontwikkeld. Hij maakt het onder andere mogelijk voor dienstverleners om in bewoond gebied compleet emissievrij vuilnis op te halen. De truck biedt daarbij verschillende voordelen, zoals een lage instap, goed zicht rondom en de meest geavanceerde veiligheidssystemen. Vorig jaar was Wielemaker het eerste bedrijf in Nederland dat de eEconic bestelde. Hiermee wil het bedrijf vooruitlopen op het zero emission-beleid dat gemeenten in de komende jaren invoeren in de stadscentra. Jasper Wielemaker vertelde destijds: "Met de aanschaf van deze Mercedes-Benz eEconic laten we zien wat er kan en we geven onszelf de kans om ervaring op te doen met de vuilniswagen van morgen."
 
 

"Niet één keer stilgevallen"

De door Wielemaker bestelde eEconic werd al na 2 maanden geleverd en is aan het begin van de zomervakantie in gebruik genomen: vooral op Walcheren, in de buurt van het hoofdkantoor. "We maakten korte ritjes en wilden eerst vooral aftasten. Is de techniek betrouwbaar? Hoever kunnen we er nou écht mee rijden op een volle accu? Gelukkig wist deze truck snel te overtuigen: hij is niet één keer stilgevallen", vertelt Jasper Wielemaker.
Omdat de eEconic zo’n recente innovatie is, bestaat er weinig vergelijkingsmateriaal. Wel rijdt er in Frankfurt ook een eEconic. Die wordt ingezet voor de huis-aan-huis inzameling van afval en vormde zo de benchmark. Jasper Wielemaker: "Het verbruik ligt daar gemiddeld op zo’n 1,4 kWh per kilometer. De capaciteit van het accupakket levert 300 kWh, dus zo hadden we een aantal kilometers per dag wat wij verwachtten te rijden. Onze chauffeurs maken gemiddeld echter minder stops, omdat we deze eEconic inzetten voor het ophalen van bedrijfsafval. En wat blijkt? In onze praktijk halen we véél gunstigere verbruikscijfers: gemiddeld nog geen 1 kWh per kilometer!" (Dit verbruik is inclusief het verbruik van de kraak-pers vuilnisopbouw, red.)
 
 

Werkgebied verruimd

Een korte rekensom wijst uit dat de eEconic op een volle acculading zo’n 250 tot 300 kilometer kan rijden voor Wielemaker. Dit is significant meer dan de maximaal 200 kilometer waar men op voorhand van uitging. Jasper Wielemaker: "De range van de eEconic blijkt in de praktijk zelfs groter te zijn dan de afstand die onze Econic vuilniswagens op diesel (ca. 200 km, red) dagelijks afleggen. We hebben op ons terrein een laadinfrastructuur aangelegd en daardoor kan onze eEconic iedere dag om 7.00 uur met een volle accu vertrekken. Zodoende is het nu een volwaardige truck in ons wagenpark geworden: het werkgebied van de eEconic is uitgebreid en hij is opgenomen in de gangbare planningen. Je kunt de volledig elektrische vuilniswagen nu in heel de provincie tegenkomen, dus ook aan de andere kant van de 6,6 kilometer lange Westerscheldetunnel."

  

"Ontspannen werken"

De collega’s die iedere werkdag plaatsnemen achter het stuur van de eEconic zijn positief gestemd over de nieuwe ontwikkeling. Wielemaker: "Een van de chauffeurs belde me er speciaal even over op. Hij zei: "Wat een geweldig apparaat heb je aangeschaft. Geen trillingen met optrekken, geen geluid van de dieselmotor: dit is zó ontspannen werken. Ik kom nu iedere avond een stuk meer relaxed thuis…" Mooi is dat: je investeert in een emissievrij voertuig vooral met het milieu in het achterhoofd, maar op de koop toe levert het ook heel blije chauffeurs op. En ik hoef denk ik niet uit te leggen dat tevreden personeel in deze tijden erg belangrijk is."
Wielemaker vertelt ook over de samenwerking met Daimler Truck Nederland en Mercedes-Benz Trucks dealer Louwman: "Tijdens dit hele traject onderhielden we korte lijntjes. Vooral de betrokkenheid vanuit zowel dealer als importeur verdient een positieve vermelding. Ter illustratie: Richard Bos, ons contact bij Daimler Truck Nederland, rijdt binnenkort een dagje mee met onze chauffeur om het zelf eens te ervaren. Leuk!"
 
 

Elektrische uitbreiding op komst

Zoals gezegd beschikt Wielemaker over een eigen laadinfrastructuur. Met de 120 kW-lader is het mogelijk om 2 voertuigen tegelijk te laden. Daarmee is er dus ruimte voor meer elektrische voertuigen. En die komen er dan ook aan. "Op dit moment hebben we een eActros met een haakarm in bruikleen van Daimler Truck Nederland.  Onze collega’s kunnen hier praktijkervaring mee opdoen. Wederom hoor ik enkel positieve geluiden: ook deze truck past goed in onze planningen en ons werk. Hiermee is de experimentele fase wat ons betreft definitief voorbij. Bij iedere investering in het wagenpark (dat bijna volledig uit trucks van Mercedes-Benz bestaat, red.) is elektrificeren nu iets dat we standaard overwegen. Sterker nog: we hebben zojuist weer een AanZet-subsidie gegund gekregen van het rijk. Op dit moment oriënteren we ons daarom op de volgende volledig elektrische truck van Mercedes-Benz."
 


Over Wielemaker

Wielemaker uit Middelburg levert een breed scala van diensten die complementair aan elkaar zijn, zoals afval inzamelen bij bouw, industrie, kantoren, horeca en recreatiebedrijven (ook ondergronds afval).. Dat inzamelen vindt plaats met een brede range aan voertuigen, naast achterladers ook inzamelkranen, portaalauto’s en haakarmvoertuigen. Ook afvaltransport door heel Nederland behoort tot de diensten van Wielemaker. Naast alle afvalgerelateerde activiteiten heeft Wielemaker een afdeling voor regulier transport. Het bedrijf heeft een uitgebreid wagenpark, bestaande uit ongeveer 70 trucks van Mercedes-Benz en een groot arsenaal aan trailers en aanhangwagens die zijn voorzien van de meest uiteenlopende, innovatieve techniek zoals autolaadkranen en walking floors.