Terug naar het overzicht

Pacton tautliners optimaliseren het laden en lossen bij Cevotrans

Gepubliceerd op 19-02-2024 11:06 uur

Cevotrans uit Oisterwijk schafte in 2023 een achttal Pacton tautliners aan. De eerste serie van 4 werd reeds in het eerste kwartaal van 2023 afgeleverd; de meest recente serie begin november. Met een groot aantal maatwerk Pacton trailers in het wagenpark is Cevotrans maximaal flexibel in laden, lossen en transport. "Met een koppelingshoogte van 1,05 meter blijven we totaal net onder de vier meter, maar met een insteek van 2,72 meter aan de zij/ en achterkant. Hoe hoger we onze 'pakketten' kunnen maken, hoe beter", zegt transportmanager Bart Donders van Cevotrans.

 

De nieuwe schuifzeilentrailers zijn ter vervanging aangekocht en ze komen in een 'vertrouwd nest'. Liefst 25 van de 29 trailers in het wagenpark van Cevotrans dragen het Pacton merk. Sommige trailers zijn al ruim 15 jaar actief in de dagelijkse transporttaken van Cevotrans. De tautliners werken bij de transporteur in een continue wisselsysteem, samen met 12 trekkende eenheden. Als transportbedrijf gaat Cevotrans terug tot 1973. Sinds de oprichting toen heeft men bewezen dat leverbetrouwbaarheid, flexibiliteit en zorg voor het te transporteren product hoog in het vaandel staan. Cevotrans is onderdeel van Unilin Insulation uit Oisterwijk, actief in isolatieplaten en dakelementen. Unilin zelf is onderdeel van het Amerikaanse beursgenoteerde Mohawk Industries Inc., de wereldwijde marktleider in vloerbedekking. Unilin zoekt samen met architecten en aannemers naar de meest geschikte isolatieoplossing voor een project. Cevotrans verzorgt hierbij het transport van de bouw- en isolatiematerialen die Unilin in Nederland en België produceert, naar onder andere groothandels en bouwplaatsen. Maar ook aan het overige bedrijfsleven levert Cevotrans professionele transportdiensten; zo'n 20 procent van het vervoer gebeurt in opdracht van 'derden'. Cevotrans is voornamelijk gespecialiseerd in het transport van volumineuze bouwproducten; met breedtevergunningen tot 3,5 meter. Aangezien de producten zowel bij particulieren, bedrijven en de bouwplaats worden afgeleverd, verzorgt Cevotrans tevens het laad- en loswerk met behulp van onder meer meeneemheftrucks. 
Transportmanager Bart Donders van Cevotrans: "We verzorgen het eigen vervoer van Unilin, uitgebreid met beroepsgoederenvervoer voor derden. Ook dan gaat het vaak om grote volumes die we zelf laden en lossen. Denk aan materialen voor de bouw, maar ook aan bijvoorbeeld speeltoestellen, bloembakken en stellingmaterialen."

 

Hefdak

De nieuwe schuifzeilenopleggers, type TBD.342. DEKP-1, hebben een koppelingdruk van 15 ton en een asdruk totaal van 27 ton. Het chassis is aan de achterzijde voorzien van een Kooiaap-constructie. Het drieassige BPW  luchtveerstel heeft de achteras gemonteerd op een draaikrans, gestuurd door middel van een stang vanaf de koppeling. De voorste as is voorzien van een aslift.
Het hefdak is hydraulisch bedienbaar én voorzien van een schuifdak. De Arton schuifzeilen zijn van hoogwaardig 2 x 2 dubbeldraads PVC zeildoek, 860 g/m2 én ze werden door Pacton afgeleverd inclusief reclame. De trailers zijn voorzien van extra verlichting met onder meer 2 x 2 ronde Hella opbouw-achterlampen, een ronde Hella opbouw mistlamp en een achteruitrijlamp, 2 x 4 gele Aspöck led zijlampen onder het randprofiel, 2 witte Aspöck breedtelichten  aan de voorzijde, 2 witte Aspöck led toplichten aan de voorzijde, 2 rode Aspöck led toplichten aan de achterzijde, 2 werklampen bij de steunpoten en 2 werklampen op de achterste spatbord pijp.
De hardhouten vloer van 28 mm dik is voorzien van stalen omegaprofielen. Aan beide zijden zijn 3 vrij plaatsbare schuifrongen gerealiseerd, uitgevoerd met versterkte loopwagens en vaste plankhouders. Er zijn 4 rijen aluminium huifplanken, te plaatsen op 40 mm, 700 mm, 1.165 mm, 1.630 mm en 2.100 mm vanuit de vloer; de huifplanken zijn tevens 3-hoog gestapeld op vloerhoogte te plaatsen.
Onder de toebehoren vallen onder meer een automatisch vetsmeersysteem, een achteruitrijcamera, een Kooi-aap achterbumper met links en rechts een inschuifbaar deel, in de rand 2 x 19 bindogen, in de hartlijn 7 rongkokers, naast de kantbalk 4x3 rongkokers, links voor het asstel een opbergrek, een kunststof gereedschapskist en een uitschuifbaar trapje aan de achterkant.

 

Groot volume, gering gewicht

Door voor een kleinere maat banden te kiezen (385-55) beschikken de nieuwe schuifzeilentrailers over een insteek van 2,72 meter aan de zijkant. Voorts kan men ook het dak nog hydraulisch heffen. Het maakt het laden en lossen met de meeneemheftruck zo eenvoudig mogelijk, gezien de diverse grootformaat producten die Cevotrans dagelijks vervoert. Ten bate van het meenemen van een heftruck is op de trailers een contragewicht van 700 kg voorzien, in het kopschot. Donders: "Vaak gaat het bij ons om grote volumes met in verhouding geringe gewichten. Al met al vergemakkelijken deze maatwerk Pacton trailers onze dagelijkse transporttaken aanzienlijk."