Terug naar het overzicht

MAN hTGX truck met waterstofverbrandingsmotor

Gepubliceerd op 11-04-2024 09:30 uur

In een eerdere Auto- en Transportwereld deelde Alexander Vlaskamp, CEO MAN Truck & Bus, nog mee dat MAN een waterstoftruck in voorbereiding had en dat die in 2025 gepresenteerd zou worden. De actualiteit heeft deze uitspraak alweer achterhaald. MAN kondigde onlangs aan dat de waterstoftruck een feit is en dat hij in 2025 in serieproductie gaat. Het is een truck met een waterstofverbrandingsmotor in plaats van een fuel cell. 

 

Voordat men bij het woord ‘verbrandingsmotor’ direct de milieuhielen in het zand zet, de uitstoot van een waterstofverbrandingsmotor is praktisch nul. Vlaskamp meldde eerder dat MAN inzet op elektriciteit als zero-emissie aandrijving en waterstof als tweede alternatief voor zero-emissie aandrijving. Hij had het over waterstof als voeding van een brandstofcel in combinatie met een accu, maar ook als brandstof direct te gebruiken in een verbrandingsmotor. Van deze laatste motor stond toen een indrukwekkende uitvoering in het 'experience centre' van MAN in München en nu dus in een rijdende truck, die nota bene ook al te bestellen is. MAN bouwt er voorlopig 200 stuks van. Het is een techniek waar MAN ervaring mee heeft, zij het niet met trucks maar met bussen. Onder andere in Berlijn reden een twintig jaar geleden vijftien MAN waterstofbussen. MAN heeft een lange historie op het gebied van waterstofaandrijflijnen. MAN Truck & Bus presenteerde de eerste bus met een dergelijk waterstofverbrandingsmotor tijdens de Hannover Messe in 1996. Deze stadsbus SL 202 werd aangedreven door een aardgasmotor die was aangepast voor gebruik op waterstof. Na de presentatie op de Hannover Messe voltooide de bus in het Duitse Erlangen een testfase die drie kwartalen duurde, waarin hij 13.000 kilometer aflegde en 60.000 passagiers vervoerde. In 1997 werd de bus succesvol in München ingezet. Een jaar later volgden drie gelede bussen voor de luchthaven van München, die tot 2008 werden gebruikt, en tussen 2006 en 2009 kwamen daar nog eens veertien bussen op waterstof bij. De aankondiging van deze eerste waterstoftruck komt vrijwel tegelijk met de feestelijke inhuldiging van de elektrische MAN eTGX op Nederlandse bodem. Een imposante auto in zeer opvallend design. 

 

Voor het volledige artikel, geschreven door Jos Haas, verwijzen wij u naar de gedrukte versie van Auto- en Transportwereld die op 23 april verschijnt. Nog geen abonnee? Neem nu contact op via de mail naar post@atw.nl