Terug naar het overzicht

De Jong IJmuiden levert PM en Marchesi kranen

Gepubliceerd op 21-06-2024 09:15 uur

De Jong IJmuiden is al meer dan 40 jaar actief met de levering en het opbouwen en onderhouden van (auto)laadkranen. Vanaf 1983 tot 2024 was De Jong IJmuiden importeur van Fassi autolaadkranen. Sinds 2024 is men importeur van PM autolaadkranen en Marchesi schroot- en recyclingkranen, opvouwbare grijperkranen (Z-kranen) en kranen voor de bosbouw.

 

Al in 1983 leverde De Jong IJmuiden de eerste autolaadkraan in Nederland aan de gemeente Bloemendaal. Veel kranen volgden. De gemeentelijke overheid, provincie, brandweer, politie en transport- en overslagbedrijven behoren tot de klantenkring van De Jong IJmuiden. Het kantoor en de werkplaatsen zijn strategisch gelegen in Velsen-Noord te midden van zware industrie en veel transportbedrijven in de regio. 
De Jong IJmuiden heeft zich door de jaren heen gespecialiseerd in het leveren, distribueren, monteren, onderhouden en keuren van autolaadkranen en marinekranen. Van de lichte tot de zwaarste uitvoeringen op vijf-assige truckchassis en trailers. Een team van technische specialisten met decennialange ervaring in de branche adviseert klanten bij de keus voor het juiste type (auto)laadkraan. Ook voert men speciale aanpassingen uit, die nodig zijn voor het opbouwen op het geleverde truckchassis. Na instructie en training verzorgt men onderhoud en keuring van de geleverde kranen, zodat deze door de ondernemer dagelijks kunnen worden ingezet in het transport en bij montagewerkzaamheden.

 

PM Autolaadkranen

In 1959 werd de eerste autolaadkraan in Modena, Italië, gebouwd door Precisione Meccanica Srl, later werd deze naam gewijzigd in AutoGru PM. Al 65 jaar houdt PM zich bezig met het ontwikkelen en produceren van autolaadkranen. PM kranen is sinds 2015 een onderdeel van Manitex Internationaal. Het gamma van PM kranen omvat kleine kranen, lichtgewicht kranen, middelgrote kranen, super zware kranen en de benodigde accessoires. PM bedient niet alleen de lokale Italiaanse markt maar exporteert ook wereldwijd naar alle continenten. Op dit moment is de zwaarste autolaadkraan de PM 210 SP, een 210 t/m autolaadkraan. 
Jaarlijks produceert men duizenden kranen in de productievestiging in het Italiaanse Modena. PM beschikt tevens over een tweede locatie in Roemenië onder Italiaans toezicht, daar wordt de ruwbouw gedaan en worden de kranen in de bekende donkerblauwe PM kleur gespoten. Op klantwens is elke andere kleur mogelijk. Na aankomst in Modena, waar PM beschikt over een groot onderdelenmagazijn, wordt er gestart met de assemblage van de kraan. PM beschikt over diverse lijnen waar verschillende kraantypes worden opgebouwd. Na het assembleren van alle kraandelen wordt de hydraulica aangebracht, alsook de elektronica. Nadat de kraan aan het einde van de lijn komt, volgt het laatste station. Hier wordt alles uitgebreid getest en gecontroleerd. Alleen als de kraan hier wordt goedgekeurd, verlaat deze de productiefaciliteit. Wat dan nog rest is het transport per truck of boot naar de klant, dit kan zijn in Italië of elders in de wereld. PM beschikt in Modena ook over een speciale research-afdeling waar specialisten zich bezighouden met productontwikkelingen en innovaties om constant het PM product te optimaliseren. Hierbij zijn ervaringen van gebruikers van de geleverde kranen heel belangrijk. 
Op het hoofdkantoor van PM kranen in Modena staat de eerste in Italië gebouwde autolaadkraan. Een PM autolaadkraan van het type PM 200 uit het jaar 1959 met 2.000 kg hefvermogen op twee meter. Een heel verschil na 65 jaar van ontwikkeling met het zwaarste model de PM 210 SP.

 

Marchesi kranen

Marchesi is een Italiaans familiebedrijf dat ontstond in 1968 als constructiebedrijf van de broers Bruno en Alide Marchesi. Het bedrijf houdt zich al meer dan 50 jaar bezig met het ontwerpen en bouwen van schroot- en recyclingkranen, opvouwbare grijperkranen (Z-kranen) en kranen voor de bosbouw. Niet alleen voor de Italiaanse markt, want Marchesi exporteert ook wereldwijd. De slogan van Marchesi luidt 'Just grab it', wat heel toepasselijk is in deze tak van kraangebruik. 
Marchesi is vandaag de dag nog steeds een familiebedrijf en daar is men trots op. Er is geen afstand tussen de leiding en de werkvloer, de lijnen zijn kort. Wensen en aanpassingen van de klant kunnen snel worden opgepakt en gerealiseerd. Alle kraanonderdelen worden in eigen beheer vervaardigd. Het begint met het uitsnijden van een staalplaat, waarna lassers en een lasrobot de verschillende kraandelen fabriceren. Ook de cilinders worden in eigen huis geproduceerd. Marchesi beschikt over een groot magazijn met onderdelen voor de productie.
Nadat in de spuiterij de kraandelen zijn gespoten in de bekend oranje Marchesi kleur of de kleur van de klant, gaan de onderdelen naar de tweede productiehal. Hier worden de kranen samengesteld. Vervolgens monteren technische specialisten de elektronica, de hydrauliek en indien gewenst een dichte kraancabine. Voordat de kraan de fabriek verlaat, wordt deze grondig getest. Na deze laatste inspectie wordt de kraan gereed gezet voor transport. 
Marchesi heeft veel regionale klanten in de industrie, de landbouw en het transport. Maar ook internationaal worden deze schroot- en recycling-kranen, opvouwbare grijperkranen (Z-kranen) en kranen voor de bosbouw geëxporteerd. Kranen van Marchesi staan bekend om hun betrouwbaarheid, robuustheid en werksnelheid.

 

Voor het complete verhaal en uitgebreide fotoreportage verwijzen wij u naar de gedrukte versie van Auto- en Tranportwereld, nog geen abonnee?: https://atw.nl/abonnementskosten