Terug naar het overzicht

Nieuwe fabrikant Hyzon richt zich op waterstoftrucks

Gepubliceerd op 30-01-2020 12:43 uur

Hyzon Motors Inc. uit Singapore is ervan overtuigd dat voor vrachtwagens niet de ‘conventionele’ elektrische aandrijving toekomst heeft, maar alleen die in combinatie met waterstof. Hyzon heeft veel ervaring op het gebied van brandstofceltechnologie. Het merk heeft als doel om vanuit de Verenigde Staten wereldwijd waterstofvrachtwagens te produceren en verkopen. Hyzon wil vooral op het gebied van trucks concurrentie bieden aan Tesla en Nikolai.

 

Hyzon Motors wil waterstof inzetten voor de elektrische aandrijving, om  de radius te vergroten. Daartoe worden de trucks van rijen tanks voorzien. Men kan in de toekomst tot vier rijen aan tanks bestellen. De instapper heeft 1 rij en een actieradius van zo’n 500 km. De tweede rij brengt het totaal naar 1.000 km. Rij 3 zorgt voor 1.500 km actieradius en rij 4 voor 2.000 km. "Dat is twee keer zoveel als Tesla opgeeft voor de Semi met de grootste accu’s", aldus Hyzon schamper.
Er zou worden gewerkt aan diverse modellen voor verschillende doeleinden. Daarbij denkt men aan drie chassistypes. Tevens zijn er drie gradaties qua vermogen, te beginnen met 150 kW (204 pk). Een stap daarboven is de motor met 200 kW (272 pk). De sterkste variant heeft 370 kW (494 pk).

 

Horizon Fuel Cell

De nieuwe fabrikant vertrouwt op zelf ontwikkelde aandrijflijnen van Horizon Fuel Cell. Het bedrijf Horizon Fuel Cell is al sinds 2003 operationeel. De fabrikant werkt vanuit Singapore en stond 'letterlijk aan de wieg van de waterstofcel sinds hier voor het eerst over werd gesproken'. Sindsdien is het bedrijf nauw betrokken geweest bij verschillende projecten. Volgens Horizon Fuel Cell is het inmiddels toeleverancier van verschillende fabrikanten die complete systemen of onderdelen van het bedrijf gebruiken. De oprichter van dit bedrijf, George Gu, is nu ook als CEO aangesteld voor Hyzon.

 

November

Hyzon zegt 'bloedserieus' te zijn. De serie ‘heavy trucks’ moet al in november van dit jaar beschikbaar worden. In het eerste kwartaal van 2021 komen daar dan kleine trucks (distributievrachtwagens) bij. In het tweede kwartaal van 2021 moeten de bestelwagens op waterstof klaarstaan. In 2022 is de beurt aan personenauto’s op waterstof. Voordat het zover is, mag Hyzon zich eerst concentreren op bussen, want die staan volgens de fabrikant voor de zomer van dit jaar gepland.