Terug naar het overzicht

Vermeer investeert in DAF en zware Effer 685 kraan

Gepubliceerd op 23-01-2020 13:16 uur

Ter vervanging binnen het wagenpark ontwikkelde Gebr. Vermeer Industrial Movements uit Tilburg, samen met stadsgenoten Truckland en Kluytmans Service, een ingenieuze 3-assige DAF XF 480 trekker/bakwagen met Effer 685 autolaadkraan. Na een gedegen voorbereiding, de eigen ervaring en het nodige overleg is het circa acht meter lange en multifunctionele voertuig nu in gebruik genomen.  

 

Vanwege de werkzaamheden die Gebr. Vermeer Industrial Movements verricht, zocht de logistiek dienstverlener naar een optimale maatwerkoplossing voor de (deels inpandige) machineverplaatsingen en bedrijfsverhuizingen. Als basis werd gekozen voor de wendbare DAF XF 480 FTN 6x2 Space Cab, voorzien van alle denkbare chauffeurscomfort en technisch uitgevoerd met een 10 tons vooras, een sturende naloopas, speciale steunpoten achter de voorbumper, een op het werk aangepaste TraXon automaat en luchtvering. Aan het DAF chassis ging de nodige engineering vooraf. Want ondanks de vele mogelijkheden die standaard of als optie leverbaar zijn bij DAF, kan het zijn dat een klant of opbouwer een specifieke wens of eis heeft die niet in het leveringsprogramma voor handen is. Via een speciale aanvraag is het in veel gevallen mogelijk om toch te kunnen voldoen aan die specifieke wensen en eisen.

 

Die volgende aanpassingen in het chassis uitgevoerd:


De wielbasis (van 3.70m) is langer uitgevoerd om ruimte te creëren voor de door Kluytmans gemonteerde autolaadkraan achter de cabine

De componentenopstelling van het chassis is zo efficiënt mogelijk uitgevoerd zodat er bij dit zeer compacte voertuig maximale vrije ruimte is ontstaan. Deze ruimte is opgevuld met o.a. een aantal gereedschapskisten. Er was ook nog ruimte beschikbaar voor het opbergen van de stempelplaten die worden gebruikt voor de steunpoten van de kraan. Verder is het voertuig voorbereid voor de dubbele toepassing als trekker en bakwagen. Deze DAF is namelijk voorzien van zowel een koppelschotel als een vangmuilkoppeling, die beide door het RDW zijn goedgekeurd en geregistreerd op het kenteken. Hierdoor kan dit voertuig worden gebruikt voor het trekken van zowel opleggers als aanhangwagens. Een bijkomend voordeel is dat hierdoor ook lading op het voertuig zelf vervoerd mag worden.

 

De zwaarst mogelijke kraan voor deze configuratie bleek de 68 ton-meter Effer 685 6S met een 6x uit te schuiven Heavy Duty jib. In een kort bereik kan deze kraan zelfs circa 10.000 kilogram tillen. Het bereik van de jib komt uit op 30,09 meter bij een capaciteit van 780 kilogram. De kraan is verder voorzien van een 1.900 kilogram lier met Wind en Drive. Dit houdt in dat de jib volledig opgevouwen kan worden met de lierkabel over de poelies. Tevens is de lier voorzien van een inschakelbare automatische op- en aflierfunctie tijdens het schuiven van de delen, waardoor de last altijd op een gelijke hoogte blijft. Kluytmans ontwikkelde de Kluma Ed, waarmee de hoek van de jib ook mechanisch verstelbaar is. Verder is de kraan continu roterend, voorzien van hydraulische steunpoten en radiografische bediening. Bijzonder is de optie om de kraan aan te sluiten op netstroom, waardoor bij inpandige werkzaamheden de vrachtautomotor uit kan blijven en de kraan uitstootvrij en stil functioneert. Direct achter de kraan is de compacte laadbak gemonteerd met meerdere uitsparingen voor de afneembare en verschuifbare koppelschotel. In het kopschot is op praktische wijze de trap verwerkt en de uitschuifbare steun voor de evenaar. In voorkomende gevallen met weinig manoeuvreerruimte of bij zwaardere hijsklussen kan de lading (en/of eventueel noodzakelijke ballast) ook op de laadbak geplaatst worden.