Terug naar het overzicht

DAF CF 440 Space Cab: maatpak!

Gepubliceerd op 25-08-2015 00:00 uur

Bij DAF is de CF een van de veelzijdigste trucks uit het programma. Hij is leverbaar in een breed aantal configuraties, voor een groot aantal inzetgebieden, en met vier vermogensvarianten. De CF een manusje-van-alles noemen ligt dus voor de hand. Maar daarmee doe je deze auto toch een beetje te kort. Want hij heeft ook een fraaie vormgeving, om maar iets te noemen. Het maakt van de CF net iets meer dan een doorsnee distributievoertuig. Wij waren er een dagje op pad met de CF 440.

Stijlvol
Want van vormgeven hebben ze bij DAF de laatste tijd een goede hand. Kijk je naar het huidige voertuigprogramma, dan valt de familiaire band tussen de verschillende modellen op, elke DAF is duidelijk herkenbaar als DAF en heeft een visuele verwantschap met de rest van het programma.
Binnen het DAF programma heeft de 85 altijd al een soort dubbelfunctie gehad. Enerzijds is het door zijn vormgeving, de plaatsing van de cabine op het chassis een ideale truck voor het zware distributiewerk, aan de andere kant is hij ook best in staat om beperkt internationaal vervoer aan te kunnen. Die dubbelrol wordt nog eens verder benadrukt door de komst van een Space Cab variant van de cabine. Want daarmee wordt zijn geschiktheid voor het beperkt grensoverschrij¬dend vervoer verder versterkt, terwijl hij zijn functionaliteit voor wat betreft het distributievervoer heeft gehouden.
Binnen het eigen programma zou de CF met Space Cab zelfs de concurrentie aankunnen met de XF. Vergeleken met die truck levert de CF 85 cabine weliswaar wat minder ruimte, maar de indeling van het interieur is net zo fraai en indrukwekkend. Voor de vervoerder is de interessante kant van deze vergelijking dat de CF een stuk lichter is dan de XF. En alles wat je bespaart aan eigen massa kun je optellen bij het nuttige laadvermogen.
Bovendien heeft de CF voordelen als een lagere instap doordat die cabine wat lager op het chassis zit dan de XF cabine. Qua vormgeving is er inmiddels steeds meer overeenkomst tussen de CF en de XF waarmee het traditionele onderscheid tussen deze twee modellen wat begint te vervagen, in het voordeel van de CF.

Maatwerk
De DAF CF manifesteert zich in de beschikbare motorisaties ook als een truck met een dubbelfunctie. In de minst sterke uitvoering heeft hij een motorvermogen van 291 kW of 396 PK, ruim voldoende voor het wat zwaardere distributievervoer en beperkt grensoverschrijdend vervoer. Zie het als een soort instapmodel, met behoorlijke capaciteiten. Hij staat in de meeste situaties zijn mannetje uitstekend.
Trek je er regelmatig wat verder op uit, dan is wat meer motorvermogen en een iets grotere motor mogelijk handiger. 303 kW of 412 PK is dan een ideaal gemiddelde waarmee je veel kanten op kunt. Bovendien wordt dit vermogen gehaald uit het 13-liter MX13 blok. Ligt de nadruk op de wat langere afstanden, dan is 320 kW of 435 PK als motorvermogen weer wat meer voor de hand liggend. Deze motor is gebaseerd op het MX11 blok, een blok dat tot bijzondere prestaties in staat is. Die motor was dan ook ingebouwd in onze testauto, de CF440.
Als afronding van het programma zijn er dan nog twee krachtiger opties in de vorm van een MX13 blok met een vermogen van 340 kW of 462 PK, en hetzelfde formaat blok met een hoogste vermogen van 375 kW 0r 510 PK.
Wat de versnellingsbak betreft heeft DAF Nederland min of meer gekozen voor een gerobotiseerde transmissie als standaard. Achter al deze motoren hangt een AS Tronic automatisch geschakelde transmissie van ZF. Enerzijds omdat deze transmissie het de chauffeur een stuk makkelijker maakt, aan de andere kast omdat het past in het plaatje van milieuvriendelijkheid: met zo’n bak rij je altijd in het zuinigste en schoonste toerengebied.
Die combinatie van een potente motor en een gerobotiseerde versnellingsbak, die vrijwel constant exact weet wanneer er op- of teruggeschakeld moet worden, maakt van deze CF 440 een uiterst aangename auto, die qua prestaties zodanig is uitgelegd dat er onder de meeste omstandigheden weinig schakelwerk nodig is om de gang erin te houden. De 11-liter motor kent ook zijn beperkingen. Door het ontbreken van een hydraulische retarder moet de motorrem de rol van hulprem overnemen. En dat is voor een relatief klein 11-liter blok lastig. De DAF MX Engine Brake doet weliswaar zijn best, maar af en toe moet de bedrijfsrem eraan te pas komen om voldoende remvermogen te genereren.

Mooi interieur
Wat meteen weer opvalt aan de DAF CF 440 is de styling van de cabine. Want hij heeft de typische brede heupen gehouden die al vele jaren kenmerkend zijn voor dit programma, het is het onmisken¬bare handelsmerk geworden van deze DAF cabine. Ze gaan bij de slaapcabine naadloos over in twee zijspoilers, die de luchtweerstand moeten verbeteren. Wat diepte betreft is de huidige CF cabine er op vooruitge¬gaan in vergelijking met de oorspronkelijke versie, want door een uitgestulpte achter¬wand re gebruiken is de inwendige lengte van de cabine met 14 cm toege¬nomen.
Gecombineerd met het hoge dak van de Space Cab uitvoering levert het een royaal gevoel van ruimte op in de CF cabine - je hebt er als chauffeur bepaald geen bekrompen gevoel in. Daarnaast biedt de cabine van de CF 85 veel bergruimte op logische plaatsen, zodat je als chauffeur al je spullen goed kwijt kunt.
Bij DAF hebben ze altijd veel aandacht voor de wensen en verlangens van de chauffeur, hij wil vooral een ruim en comfortabel bed in de slaapcabine waar hij een goede nachtrust op heeft. Van DAF krijgt hij een bed met een 150 mm dikke, 700 mm brede en ruim 2000 mm lange matras, waarop hij comfortabel ligt. In slaapruimte bevind zich bovendien een paneel met schakelaars voor de bediening vanuit het bed van de verlichting en het audiosysteem.
Het dashboard van de DAF CF werd bij een eerdere upgrade ingrijpend vernieuwd, voorbij is ook voor het CF programma de tijd van de analoge instrumenten op het dashboard, alles is vervangen door een digitale informatievoorziening rond een centraal informatiedisplay waarop de belangrijkste gegevens worden getoond. Met name dit informatiedisplay vervangt een heleboel waarschuwings- en controlelampjes en maakt daarmee het lever van de chauffeur een stuk overzichtelijker. Hij wordt er een veiliger verkeersdeelnemer door omdat hij minder in de gaten hoeft te houden en meer aandacht kan besteden aan het verkeer om hem heen.
Verder bevinden alle instrumenten en schakelaars zich op een logische plaats. Zoals je van DAF mag verwachten,

AS Tronic standaard
Bij DAF zit de bedieningshendel van de AS Tronic zich op de stuurkolom, en dat blijkt een ideale plek, omdat ook de bediening van de cruise control daar zit. Want zonder de handen van het stuur te nemen is de truck door deze opstelling te bedienen. Wijzigingen die je uitvoert, zie je verschijnen in het display, zodat je precies weet wat je aan het doen bent zonder jezelf op de vingers te kijken. Overigens is de behoefte om in te grijpen heel erg gering, in de meeste situaties zet je de versnellingsbak in de automatische stand en laat je hem daar tijdens het grootste deel van de reis staan. In een klimmetje of een afdaling wil je nog wel eens de behoefte hebben om in te grijpen, in het laatste geval vooral om wat meer vermogen uit de hulprem te halen. Maar voor de rest kan de automatische regeling van de AS Tronic het allemaal uitstekend zelf aan.
DAF heeft bij de ontwikkeling van de huidige generatie CF ook ontzettend haar best gedaan om er een zo licht mogelijk chassis van te maken. Deels is dat een kwestie van bepaalde componenten vervangen door lichtere uit andere materialen, deels een kwestie van de vijl hanteren: materiaal weghalen waar het kan, om op die manier het eigengewicht te beperken.
Voor de rest is de DAF CF 85 een aangename truck, met o.a. mooi doseerbare schijfremmen rondom. De remmen worden elektronisch aangestuurd (EBS), wat betekent dat er heel gelijkmatig wordt afgeremd dankzij een verdeling van de remkracht over de wielen op basis van de belasting. Systemen als een Lane Guard System staan inmiddels ook bij DAF op het optielijstje – wat elektronica en veiligheid betreft zijn ze in Eindhoven helemaal bij de tijd. De versnellingsbak is ook uitgerust met EcoRoll, een automatische vrijloop die gebruik maakt van de dynamische energie van het voertuig om brandstof te besparen, en het remsysteem met een hillholder. In de loop van dit jaar komt daar nog een nieuwe voorspellende cruise control bij, die veranderingen in de route ziet aankomen en daarop kan anticiperen. Ook dat moet weer brandstofbesparing opleveren.
De bedrijfsrem van de DAF CF wordt ondersteund door een eigen motorrem. Dat soort remmen werkt het best als de motor veel toeren maakt, bij de DAF CF 440 met 10,8 liter motor betekent het dat de motor tijdens het gebruik van de motorrem in het toerengebied tussen de 2100 en de 2300 tpm moet zitten - blauw aangegeven op de toerenteller - om uit die rem te halen wat er aan remenergie in zit. In dat toerengebied kom je alleen als je een of twee stappen terugschakelt. Doe je dat, dan ontwikkelt de motorrem een behoorlijk remvermogen waarmee een 40-tons combinatie redelijk goed is te beheersen.

Uitstekend zicht
Een van de voordelen van een wat lage cabine is dat het zicht in allerichtingen vanachter het stuur goed is. Dat effect wordt nog versterkt doordat de ruiten diep naar beneden zijn doorgetrokken. Verder heeft DAF kans gezien de spiegels zodanig te monteren dat geen grote dode hoek opleveren.
DAF heeft ook een reputatie op te houden wat betreft de kwaliteit van haar motoren. De 10,8 liter MX11 motor koppelt traditioneel uitstekende prestaties aan een zuinig verbruik, ook in de Euro 6 uitvoering van dit blok. DAF blijft in dat opzicht absoluut niet achter bij haar concurrenten. Ook wat het brandstofverbruik betreft deed ze het uitstekend – volgens de in de auto ingebouwde meter kwam het verbruik op iets boven de 26 liter, maar een controle van het verbruik door af te tanken leverde een gemiddelde verbruik op van 25,7 liter diesel per 100 kilometer. Ook het AdBlue verbruik was aan de lage kant – 2,95 liter over het hele traject van 380 kilometer. Dat is minder dan een Euro 5 motor verbruikt. De Paccar MX 11 motor, zoals deze DAF krachtbron tegenwoordig formeel heet, blijft een uiterst flexibele en robuuste krachtbron die zijn mannetje staat. Het hoogste vermogen van 320 kW of 435 PK levert hij bij 1455 tot 1700 omwentelingen. Nog wat breder is het toerengebied waarbinnen het maximum koppel van 2100 Nm wordt gerealiseerd, namelijk tussen de 1100 en 1450 tpm.

Samenvattend
Wie met die iets geringere ruimte geen moeite heeft, voelt zich prinsheerlijk in de DAF CF 440, zeker na de recente opwaarderingen, die het innerlijk en uiterlijk van de cabine goed heeft gedaan. Het is een auto die je past als een maatpak. Wie vooral inzet op dagritten heeft aan deze DAF CF 440 een truck die van wanten weet, en ook niet opziet tegen af en toe internationaal rijden.