home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Opel Movano 2.5 CDTi: tecshift distrimate

Geautomatiseerd schakelsysteem

Opel doet het goed op de Nederlandse bestelautomarkt, het ziet ernaar uit dat ze haar snode plannen weet uit te voeren en binnen afzienbare tijd op die markt een stabiele top-drie positie heeft. Voor het eind van dit jaar wordt er uitgegaan van een marktaandeel van 9,9 procent, wat goed is voor zo'n 9.000 verkochte voertuigen. Vooral de Movano, de grote besteller die het tot voor kort wat minder deed, lijkt nu aan een inhaalrace bezig - de facelift van twee jaar geleden en het beter ingespeeld raken van de Opel dealerorganisatie op de wensen en eisen van de gebruikers van deze grote bestellers, lijkt zijn vruchten af te werpen.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 4
Uitgave datum: 04.08.2005
Jaargang: 57


Robuuste motor


De Opel Movano is in grote lijnen gelijk aan de Renault Master en de Nissan Interstar - de verschillen zitten hem vooral in het uitrustingsniveau en in het uiterlijk.
De vernieuwde Movano kreeg een grille die duidelijk de familietrekken van Opel heeft, er is visueel een grote overeenkomst met de Vivaro en met de Combo.
Aangedreven wordt deze Movano door een 2,5 liter motor die geproduceerd wordt door Renault. De krachtbron is voorzien van common rail dieselinspuiting en levert in de uitvoering zoals wij hem reden een hoogste vermogen van 84 kW/115 PK bij 3.500 omwentelingen per minuut en een hoogste koppel van 290 Nm bij 1.600 toeren. Alternatief is een iets gedrosselde variant, met een koppel van 260 Nm bij 1.500 tpm en een hoogste vermogen van 74 kW (100 PK).

Deze diesel is een redelijk beschaafde motor, die weliswaar goed van zijn aanwezigheid blijk geeft in de vorm van een forse trekkracht en een behoorlijke power, maar niet onaangenaam in die zin dat hij rumoerig is: het geluidsniveau in de cabine ligt iets boven de 70 dB(A) en dat is aangenaam laag voor een besteller in deze gewichtsklasse.

Soepele aandrijflijn


Opel combineert deze 2,5 liter motor standaard met een zesversnellingsbak. Die bak is in de handmatige uitvoering soepel en makkelijk te schakelen, maar is ook leverbaar in een versie met geautomatiseerd schakelsysteem.
Dat schakelsysteem werd ontwikkeld door Renault en is in de Renault-versie van de Movano - de Master dus - leverbaar als Quickshift. Bij Opel heet het TecShift, maar de uitvoering is exact gelijk. Ontwikkeld werd het systeem in eerste instantie voor personenauto's, maar sinds kort is het ook leverbaar op bestellers, en daar is het wonderwel thuis, zo merkten we in de praktijk. Het invoeren van elektronica betekent het invoeren van allerlei elektronische dwarsverbindingen met regelsystemen elders in de besteller, om tot een soepel werkend schakelsysteem te komen. De drie stuurelementen waar het elektronische schakelsysteem van de TecShift mee verbonden is, zijn de joystick op het dashboard, het elektronische motormanagement en het rempedaal, ze spelen allemaal een rol in het aansturen van dit schakelsysteem.

Het schakelsysteem zelf bestaat uit een elektrohydraulisch bediende koppeling van Valeo en een dito bedieningssysteem dat bovenop de versnellingsbak is gemonteerd. In grote lijnen is de werking als volgt: uit gegevens die door de aandrijflijn worden gegenereerd leidt de computer van het schakelsysteem af dat er op- of teruggeschakeld moet worden. Vervolgens initieert hij die schakeling door de daarvoor benodigde ventielen in het bedieningssysteem van de versnellingsbak open te zetten. Olie onder druk zorgt vervolgens voor uitvoering van de schakelhandeling. Het hele proces verloopt heel soepel en vlot, alleen met het gaspedaal in de kick-down positie wil de bedenktijd van de elektronica wel eens iets uitlopen en wordt het schakelproces iets opgehouden. Maar heb je het gaspedaal gewoon in de middenstand, dan wordt er heel soepel en vlot geschakeld. Motorkarakteristiek en de overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak zijn uitstekend op elkaar afgestemd, het hele systeem is perfect op elkaar ingespeeld.

De praktijk


Het systeem biedt twee schakelopties, namelijk manueel en automatisch. Kies je voor manueel dan kies je sequentieel elke volgende versnelling.
Bij die keuze blijft de bak ook permanent in de handmatige stand staan, wil je naar de automatische positie, dan moet je dat expliciet kiezen. Of de bak in de manuele of automatische stand staat, is te zien in het display op het instrumentenpaneel.
Bij het wegrijden wordt het rempedaal ingetrapt, vervolgens wordt de joystick naar links bewogen. Het systeem kiest dan de eerste versnelling. Daarna is het een kwestie van gas geven om de koppeling te sluiten en weg te rijden. Voor de rest is het alleen nog een kwestie van gas geven, het hele schakelproces verloopt daarna volautomatisch, mits de joystick in de automatische stand staat. Wil je tussendoor ingrijpen, bijvoorbeeld omdat het schakelproces niet snel genoeg verloopt, dan kan dat. Maar zodra je ingrijpt gaat het systeem uit de automatische stand over naar handmatig schakelen. Wil je het weer terug zetten in de automatische stand, dan moet de joystick opnieuw naar links worden bewogen.

Heb je de exacte werking van het systeem eenmaal door, dan rij je er moeiteloos en vlot mee - net zo vlot als met een handgeschakelde bak. Alleen kost het allemaal minder inspanning, als bestuurder hoef je je alleen nog maar te concentreren op het verkeer. De rest doet de elektronica.
Qua rijeigenschappen is een besteller in het marktsegment van de Movano een auto waarbij een gulden middenweg gevonden moet worden tussen comfort enerzijds en een zo groot mogelijke stabiliteit anderzijds. Onder sommige omstandigheden gaat dat ten koste van het comfort - oneffenheden in het wegdek zijn goed voelbaar in de cabine. De zesversnellingsbak schakelt met stappen van zo'n 250 toeren, wat betekent dat je onder vrijwel alle omstandigheden in het zuinige toerengebied zit.
Verder is de Opel Movano een schoolvoorbeeld van richting- en bochtstabiliteit, hij laat zich door niets van de wijs brengen. Zelfs heeft de carrosserie weinig neigingen om in de bocht te gaan hangen, ondanks het feit dat hij met zijn verhoogde dak toch relatief hoog is. Het geeft je een redelijk veilig gevoel in de Opel Movano.

Veel modellen en uitvoeringen


De Movano biedt enorm veel specificatiemogelijkheden qua wielbasis, uitvoeringsmogelijkheden, inwendige hoogte, enzovoort.
Hij heeft een interieur met een goede standaard uitrusting en veel voorzieningen die het leven van de bestelautochauffeur veraangenamen. Daaraan gekoppeld is een basisprijs die de vergelijking met de directe concurrentie uitstekend doorstaat.
Over het dashboard zit een soort kap die moet voorkomen dat zonlicht op de instrumenten valt, waardoor de afleesbaarheid zou kunnen worden beperkt. Bergruimte is er op veel plaatsen te vinden in de cabine. In en onder het dashboard bevindt zich het een en ander aan bergruimte, verder onder de bijrijdersbank en in royale vakken in de portieren. Standaard levert Opel de Movano met een dubbele bijrijdersbank in plaats van een enkele stoel; onder die bank bevindt zich een royale ruimte voor het opbergen van wat grotere zaken. Als optie is die bank uit te rusten met een deelbare rugleuning, waarvan het middelste deel tot een soort tafeltje neerklapbaar is.

De zit in de cabine is prettig ontspannen op een goed verstelbare chauffeursstoel, met drie hendels op de zitting waarmee de stand van zitting en rugleuning kan worden ingesteld, maar ook de hoogte van de stoel. Zelfs na geruime tijd achter het stuur is er nauwelijks sprake van vermoeidheid.
Door de hoge voorruit, de aflopende motorkap en de royale spiegels heb je een goed zicht op het verkeer om je heen - dankzij het TecShift schakelsysteem kun je je daar ook daadwerkelijk op concentreren. Opvallend detail van die spiegels is de verdeling in tweeën. De bovenste spiegel levert het gebruikelijke beeld op, de onderste spiegel is een groothoekspiegel die een breder beeld op de directe omgeving van de auto biedt en daardoor de dode hoek sterk verkleint.

De cabine van de Movano doet qua indeling en uitrusting weinig onder voor die van een doorsnee personenauto. Het dashboard is goed ingericht, de vorm van het instrumentenpaneel en het stuurwiel zijn zodanig op elkaar afgestemd dat het zicht op de instrumenten niet wordt beperkt door één van de spaken van het stuurwiel.

Distrimate


De laadruimte van de Movano is standaard al redelijk efficiënt en functioneel, met een zo hoekig mogelijke vormgeving, zodat hij tot in de kleinste hoeken nuttig te gebruiken is.
Extra bergruimte bevindt zich boven de cabine, onder het verhoogde dak - dat overigens naadloos overloopt in de vormgeving van de basiscarrosserie. Normaal gesproken wordt die laadruimte aan de achterzijde afgesloten door openslaande vleugeldeuren. Bij onze testauto waren die deuren, vanwege de Distrimate-uitvoering, vervangen door een hydraulische laadklep in een aangepast achterportaal, en een gewijzigd interieur dat helemaal was afgestemd op het vervoer van karren. Met name voor het kleinschalige distributievervoer in de binnenstad vormt deze variant een ideale auto.
Uitgevoerd werd deze ombouw door Transport Techniek Delft. Nadeel van deze ombouw is de wat hoge prijs van ruim 9.000 euro. Maar belangrijk voordeel is dat je met deze auto heel efficiënt werkt, dankzij de laadklep met zijn bediening achterop de zijkant van de auto is het laden en lossen een fluitje van een cent.

Samenvattend


Opel claimt voor de Movano met TecShift een reductie van het verbruik met zo'n tien procent. Wij reden in totaal 219 kilometer tijdens onze test, het verbruik over die afstand bedroeg rond de 24 liter. Gemiddeld kwamen we daarmee uit op 10,9 liter per 100 kilometer. Vergeleken met eerdere ervaringen met deze motor wat betreft het brandstofverbruik lijkt de claim van Opel over de beperking van het verbruik met een TecShift automatisch geschakelde bak redelijk in de buurt van de werkelijkheid te liggen. Bij het realiseren van de ambitieuze plannen die Opel heeft op de bestelautomarkt is dat een aardige bijkomstigheid: voedsel voor een verdere groei.

 

Het schakelverloop kan men aflezen op het display.

 

Versnellingshendel: vervangen door een joystick.

     

 

Veel bergruimte in het dashboard...

 

Opel Movano Distrimate: aan de voorkant niets bijzonders...

     

 

...maar achter een laadklep over de volle hoogte in plaats van de beide deuren.

 

De laadruimte is op maat gemaakt voor karren.

     

 

De lampunits zijn mooi in de carrosserie geïntegreerd.

 

     


© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

Trailned
facebook
Trucks.nl
Anema Trucks & Spare Parts
Autoboek International
vdl
HEBIC
almic
Capriël Nederland
baat
Cuppers
rino
snapon
terberg
Hoornweg
Middelbos
rdd
scania
advertise