home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Fiat Stilo Van: comfortabel

Grijs-kenteken-versie van break

Vans als bedrijfsauto's leken even een uitstervend ras - maar niets blijkt minder waar. Grote fleetowners vallen terug op Vans - de bestelautovarianten van stationcars of MPV's - als mogelijkheid om hun werknemers een bedrijfsauto met het comfort van een personenauto te kunnen bieden.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 13
Uitgave datum: 09.12.2004
Jaargang: 56


Constante markt


In goede tijden worden al gauw zo'n tweeduizend Vans per jaar verkocht, voornamelijk aan grotere fleetowners die dit type voertuig beschouwen als comfortabel alternatief voor echte bestellers.
Eén van de topmodellen van Fiat is de Stilo, sinds enige tijd ook leverbaar als stationcar. Logisch dat je van zo'n auto ook een grijs kenteken-versie laat ontwikkelen, als optie voor díe ondernemingen die in de markt zijn voor zo'n soort bedrijfsauto.
Overigens is het eerste wat je elke keer doet, als je in zo'n auto stapt, je verbazen over die merkwaardige Nederlandse grijs kenteken-regeling. Heb je een auto die volop van glas is voorzien en dus een uitstekend zicht biedt naar alle kanten, blindeer je op last van de overheid ongeveer eenderde van die ruiten om binnen een speciaal belastingtarief voor bedrijfsauto's te kunnen vallen. Het staat allemaal in de kleine lettertjes die op het ministerie van Financiën worden bedacht, en die regeltjes gaan zelfs nog verder: je zult ook een bepaalde minimale laadlengte moeten hebben, anders kun je het, wat dat speciale belastingtarief betreft, alsnog vergeten van de overheid. Wil je aan die regel voldoen, dan moet je soms een soort prieeltje inbouwen in de achterklep of je moet het dak verhogen. Dat eerste was bij de Stilo Van niet nodig, maar het dak moest wel omhoog. De ombouw van zo'n stationcar tot grijs-kenteken-auto is een typisch Nederlandse aangelegenheid, die wordt uitgevoerd door Nederlandse specialisten - in het geval van onze testauto door Terberg Specials uit IJsselstein.

Oplossing?


Misschien dat de noodzaak van een ingrijpende ombouw van een stationcar tot grijs-kenteken-auto verdwijnt met de komst van een nieuwe fiscale regeling voor bedrijfsauto's, die een BPM-vrijstelling baseert op een inschrijving bij het handelsregister, of een regelmatig BTW-afdracht.
De overheid heeft plannen in die richting; worden ze ook daadwerkelijk realiteit dan zou je als ondernemer moeten kunnen profiteren van een BPM-vrijstelling zonder allerlei de veiligheid in de waagschaal stellende ombouwmaatregelen aan de auto. Want dan monteer je in zo'n Fiat Stilo bijvoorbeeld alleen nog een scheidingswand met een ruit om er een bedrijfsauto van te maken, en laat je hem verder helemaal intact. Simpel toch.

Onduidelijkheid is er over de kopers van zo'n auto. Zijn dat echt de particulieren die de minister van Financiën de BPM misgunnen? Of komen de meeste auto's toch terecht bij bedrijven? Gezien de geringe aantallen die er jaarlijks van deze auto's worden verkocht, zijn het waarschijnlijk niet de particulieren - tenzij je kleine zelfstandigen met een klein gezin, die de auto voor werk en privé gebruiken, ook tot die doelgroep rekent.
Kijk je goed naar de Fiat Stilo Van, dan zie je een echte bedrijfsauto - een auto die een behoorlijk laadvermogen koppelt aan een flink laadvolume, en om die redenen interessant is voor bijvoorbeeld koeriersbedrijven, maar ook voor allerlei andere bedrijven die hun chauffeurs een goede comfortabele auto willen bieden, maar tegelijkertijd niet van plan zijn in te leveren op de praktische mogelijkheden van dat voertuig. De Fiat Stilo Van is niet alleen praktisch vanwege het feit dat de laadruimte van drie kanten toegankelijk is, want dat bieden alle Vans op basis van een stationcar of MPV, maar wel omdat hij een vlakke vloer in de laadruimte combineert met een vrij behoorlijke inwendige hoogte en met een efficiënte, hoekige vormgeving van die laadruimte. Want de Fiat Stilo kenmerkt zich qua vormgeving door een wat hoekige belijning en een mooie integratie van de verschillende elementen in de carrosserie. Het lijnenverloop is heel vloeiend zonder uitstekende componenten. Als auto ziet hij er heel mooi uit, en als bedrijfsauto heeft hij een behoorlijke functionaliteit, met bijvoorbeeld een laadvloerhoogte van 54 cm en een laadvolume van anderhalve kuub. Nog wat feiten: de laadruimte heeft een lengte van 167 cm, een breedte van 130 cm en een hoogte van 100 cm. De laadruimte is het beste van achteren toegankelijk, via een klep die ver naar boven openzwaait.

Tussen de laadruimte en de cabine bevindt zich een kunststof scheidingswand met een hoogte van maar 30 cm, die een goed zicht naar achteren via de binnenspiegel mogelijk maakt, maar ook de vrijheid laat om langere stukken mee te nemen. Het goed vastzetten van lading in de laadruimte is essentieel voor de veiligheid, zelfs bij lichte zendingen. Want door de krachtenvergroting die ontstaat bij bijvoorbeeld het maken van een noodstop kunnen zelfs die zendingen met een zodanige kracht en snelheid door de laadruimte schieten, dat ze een gevaarlijk projectiel vormen. Bij een lage scheidingswand zoals in de Stilo Van is dat extra gevaarlijk, goede vastzetmogelijkheden voor de lading zijn in zo'n geval bijzonder belangrijk. De Stilo Van heeft die, in de vorm van zes sjorogen op de vloer.
Om met enig beleid snelheid te kunnen minderen en dit soort extreme situaties te voorkomen, levert Fiat de Stilo in de Actual uitvoering met ABS en EBD.

Comfortabel en inventief


Die ruimte gaat niet ten koste van de leefruimte voor de chauffeur, want het comfort voor de bestuurder is goed.
De stoel biedt uitstekende steun en een behoorlijk aantal verstelmogelijkheden, ook in lengterichting, zodat hij aan elke individuele zithouding is aan te passen. Verder heeft de Stilo airbags voor de bestuurder en de passagier, in de Active versie uit te breiden met zijairbags op de voorstoelen.
Als vervoermiddel is de Fiat Stilo een uitstekende auto die een bijzonder groot comfort en volop ruimte te bieden heeft. Als gereedschap voor de ondernemer is het een auto die dat comfort combineert met een goede wendbaarheid; zo bedraagt de draaicirkel maar 10,50 meter. Het is een bedrijfsauto die zich moeiteloos door het verkeer laat manoeuvreren en waarmee elke plek goed bereikbaar is. De bediening van het stuur, de pedalen en de versnellingspook verloopt geheel vlekkeloos, het stuurwiel ligt prettig in de hand en de besturing zelf werkt aangenaam direct.

De Stilo kenmerkt zich door de aanwezigheid van een aantal slimme technische snufjes, zoals bijvoorbeeld een 'Dual Drive'-stand voor de stuurbekrachtiging. Met een knopje op het dashboard kun je hem op de stand 'city' schakelen zodra je in druk binnenstadsverkeer terechtkomt - en zie, de besturing werkt ineens een stuk lichter. Op de snelweg heb je zo'n lichte besturing niet nodig, daar ben je beter af met wat minder bekrachtiging. Zet je de schakelaar weer terug, dan creëer je daarmee die wat minder bekrachtigde besturing.
Het zicht naar alle kanten is goed, voor zover je daar nog van spreken kunt na het afplakken van de zijruiten op last van de overheid. Naar de rechterkant is het zicht in zoverre ongewijzigd gebleven dat na alle verhalen over dode hoeken en dat soort zaken de overheid heeft toegestaan dat de zijruit in het rechter achterportier niet afgeplakt hoeft te worden, maar gewoon doorzichtig blijft. Het is vooral bedoeld om bij het rechtsaf slaan voldoende zicht te houden op kwetsbare medeweggebruikers als fietsers, bromfietsers en wandelaars.

Vlotte motor


Aangedreven wordt de Fiat Stilo door een moderne dieselmotor, voorzien van common rail dieselinspuiting, en met een cilinderinhoud van 1,9 liter. Deze motor leverde in onze testauto een vermogen van 80 PK (59 kW) en trekt een geremde aanhanger met een totaal gewicht tot 1300 kg.
Als optie is dezelfde motor te leveren met een vermogen van 115 PK (85 kW) en een hoogste koppel van 255 Nm bij 2000 tpm. Met deze motor is de Stilo in staat een hoogste snelheid te halen van 190 km per uur. Bij de lichtere motor in onze testauto stopt de klok bij 170 km/uur.
Fiat behoort tot de pioniers van de common-rail dieselmotor voor personenauto's, in feite was Fiat-dochter Magneti Marelli de bedenker van dit inspuitsysteem, hoewel ze het niet verder ontwikkelde. Standaard wordt dit soort dieselmotoren tegenwoordig uitgerust met een turbocompressor, wat een heel positieve invloed heeft op het karakter. Want daardoor worden het willige motoren, die snel reageren op het gaspedaal - de acceleratie doet niet onder voor die van een doorsnee benzinemotor. Het voordeel van dieselmotoren is dat ze hun hoogste koppel opbouwen bij lage toerentallen, en het hoogste vermogen bij relatief hoge toerentallen, als we het hebben over de prestaties. Een zo mogelijk nog belangrijker voordeel is het zuinige verbruik - dieselmotoren halen aanzienlijk meer kilometers uit een liter brandstof dan benzinemotoren. Wij kwamen op ruim 13 kilometer per liter.

Van de activiteiten van de motor hoor je in de cabine nauwelijks iets, de motorruimte is bijzonder goed geïsoleerd. Dat is één van de voordelen van een bedrijfsauto die gebaseerd is op een personenauto: qua comfort staat hij op een aanzienlijk hoger niveau dan een auto die van meet af aan als bedrijfsauto werd ontworpen, omdat daar andere normen gelden ten aanzien van zaken als geluidsisolatie.
Standaard monteert Fiat achter de motor een vijfversnellingsbak, die met een kleine pook op de cardantunnel wordt geschakeld. Dat schakelen gaat perfect, de hendel is moeiteloos van de ene in de andere versnelling te duwen.

Samenvattend


Fiat biedt ook volop de mogelijkheid om van de Stilo een eigen persoonlijk voertuig te maken, met behulp van een breed pakket aan accessoires en extra's. Voeg dat bij de zeer aantrekkelijke combinatie van rijcomfort, prijs, laadvolume en praktische inzetbaarheid en je krijgt een bijzonder interessante en aantrekkelijke auto. Ook al vanwege de prijs, die begint bij 16.000 euro.

 

 

     

 

 

     


© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

snapon
rino
Capriël Nederland
baat
scania
facebook
Hoornweg
rdd
vdl
Cuppers
Autoboek International
HEBIC
terberg
Middelbos
Trailned
Trucks.nl
advertise
almic