home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

DAF LF 55/250: bijna perfect

Licht en comfortabel

DAF doet het goed op de Nederlandse bedrijfsautomarkt - met uitzondering van het distributiesegment. Daar blijven ze nog wat achter en is de magische grens van 30 procent, die DAF inmiddels ruimschoots heeft overschreden in de hogere gewichtsklassen, nog een aantal procenten verwijderd. Reden voor DAF om extra aandacht te vragen voor hun LF trucks.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 25
Uitgave datum: 27.05.2004
Jaargang: 55


Eigenvervoerders versus beroepsvervoerders


Dat DAF in het distributiesegment de grens van 30 procent nog niet heeft overschreden, is verklaarbaar uit de samenstelling van het gebruikersbestand; 86 procent van hen behoort tot de zogenaamde eigenvervoerders, en 14 procent tot de beroepsvervoerders, zo hebben ze bij DAF geanalyseerd.
Weliswaar hebben die beroepsvervoerders wat grotere wagenparken, zodat qua aantallen voertuigen de verdeling wat gunstiger uitpakt voor de beroepsvervoerders, met 27 procent van de geregistreerde trucks, terwijl 73 procent geregistreerd is op naam van de eigenvervoerders. Probleem van DAF is dat hun sterkte ligt bij de beroepsvervoerders - en die zijn ruimschoots in de minderheid in dit segment van de markt.
Ook voor de dealers zullen de beroepsvervoerders, die over het algemeen niet slechts een enkel voertuig hebben, maar een wagenpark, een gebruikersgroep zijn die meer de aandacht krijgt dan de vele eigenvervoerders, die vaak maar wel een enkele truck hebben. Aan hen een truck verkopen is verhoudingsgewijs arbeidsintensief, dus zal de dealer geneigd zijn er wat minder aandacht aan te besteden.

Aan de andere kant zijn deze auto's belangrijk voor de werkplaatsbezetting, ze komen vaker binnen voor een onderhoudsbeurt dan een internationale truck, en er valt ook meer aan te onderhouden omdat ze over het algemeen zijn uitgerust met bijvoorbeeld een hydraulische laadklep en wat andere voorzieningen.
Kortom, zo op het eerste gezicht een duivels dilemma voor de dealer. Tot die zich realiseert hoe groot dit segment precies is: zo'n 1800 chassis in een gemiddeld jaar. Om in dat segment - 6,5 tot 15 ton GVW - van zo'n 25 naar 30 procent marktaandeel te stijgen is het voldoende wanneer elke dealer één LF chassis per maand meer verkoopt. Dat moet toch te doen zijn, tenzij de concurrentie dwars gaat liggen met scherpe prijsstellingen. Want daar willen ze bij DAF niet aan - althans, op papier niet.

Breed programma


Waarom zou je als eigenvervoerder kiezen voor een DAF LF? Belangrijk argument blijft uiteraard de kwaliteit van de dealerorganisatie.
Wat dat betreft heeft DAF een reputatie te verliezen, ze weten redelijk goed hoe ze het hun klantjes naar de zin moeten maken. Maar hoe goed een dealer ook is - als de voertuigen die hij levert, tot de categorie "crap" behoren, schiet het ook allemaal niet op. Maar dat is bij DAF niet zo, zoals we recent nog eens weer bevestigd kregen in een rij-impressie met een DAF LF55.250.
Met de LF rondde DAF haar bedrijfsautoprogramma zo'n drie jaar geleden naar beneden af. Belangrijk kenmerk van de LF is dat hij maatwerk levert voor het distributievervoer: met een enorm breed programma aan wielbases en uitvoeringen is er een passende auto neer te zetten voor elke vorm van distributievervoer. Daarmee onderscheidt de nieuwe LF zich al in positieve zin van zijn voorganger, de 45/55. Maar hoe zit het met het comfort, de rijeigenschappen en het verbruik?
Bij een pure distributietruck, als de LF, is het bijvoorbeeld belangrijk om zonder moeite van links naar rechts door de cabine te kunnen schuiven, als het eens een keer beter uitkomt om rechts uit te stappen in plaats van links. Bij een gang van links naar rechts door de cabine heb je alleen de vrij dominante positie van de versnellingspook te overwinnen, voor de rest gaat het zonder problemen.
Bij DAF hebben ze heel lang de boot afgehouden wat betreft de toepassing van elektronica, maar bij de LF viel er niet aan te ontkomen. Om de motoren aan de Euro 3 emissienormen te laten voldoen is een elektronisch geregelde dieselinspuiting niet langer te vermijden. Als je dan toch die stap hebt moeten zetten, is de volgende ook snel gezet: toepassing van elektronica bij de registratie van allerlei gegevens over de aandrijflijn, zoals snelheid, kilometrage, toerental etc, maar ook de elektronica gebruiken als controle- en waarschuwingsmiddel bij storingen.

Mooi interieur


Wat verder opvalt in de LF-cabine is de aanwezigheid van volop bergruimte: boven de voorruit bevinden zich drie royale vakken.
Verder is er een bijzonder praktisch bergvakje voor kleine spullen boven de middenconsole waar de chauffeur alle spullen kwijt kan die hij graag onder handbereik houdt. In een opbergkist op de motortunnel zitten twee uitsparingen voor flessen en blikjes. In onze testtruck was die kist overigens vervangen door een dubbele bank, maar standaard heeft hij een enkele bijrijdersstoel èn die kist.
Bergruimte is er bij de dagcabine verder nog te vinden tegen de achterwand, in de vorm van opbergnetten waar documenten in onder te brengen zijn. De bedieningshendel van de parkeerrem en de versnellingspook zitten in een console direct naast de chauffeursstoel. In die console is een ruimte voor allerlei kleine zaken uitgespaard en een extra houder voor een flesje of blikje. Kortom, over bergruimte heb je als chauffeur je niet te beklagen in de nieuwe DAF LF, er zijn trucks die het met aanzienlijk minder moeten doen.
Een makkelijke in en uitstap is essentieel voor een distributietruck. De LF cabine heeft daarom deuren die tot 90 graden openen. DAF combineert die wijd openslaande deuren met twee goed geplaatste handgrepen in de deuropening, waarvan de linker opvalt door zijn lengte. Hij komt tot ruim boven het stuurwiel uit, wat vooral belangrijk is bij het uitstappen. De eerste greep is dan vaak naar het stuurwiel, omdat zich dat het dichtstbij bevindt, terwijl je in wezen veiliger uitstapt als je de handgreep gebruikt. De lichtste LF uitvoeringen, en tot die categorie behoort onze testtruck, hebben op 245/70R17,5 banden een vloerhoogte van iets meer dan een meter. Die ruimte is bij de LF55 comfortabel te overbruggen met twee goed geplaatste opstaptrede.
Wat rijeigenschappen betreft is de LF 55 een truck die ook het nodige te bieden heeft. Onze testauto was voorzien van luchtvering op de achteras en paraboolveren voor, een combinatie die garant staat voor een uitstekend veercomfort. De cabine is redelijk straf geveerd. Die combinatie van een straffe cabinevering en een comfortabele chassisvering voorkomt dat de cabine te beweeglijk wordt op trajecten met veel oneffenheden. In principe vangt de chassisvering die oneffenheden op, de cabinevering komt niet verder dan wat licht deinende bewegingen. Het komt de rust in de cabine, en het gevoel dat je alles onder controle hebt, enorm ten goede.

Schijfremmen


De LF is de eerste DAF die rondom is voorzien van schijfremmen. DAF heeft gekozen voor een systeem van luchtdrukbediende, geventileerde schijfremmen.
Ze laten zich bij de LF 55 goed doseren en grijpen heel gelijkmatig aan. DAF werkt niet met een elektronische regeling, maar met een conventionele commandoleiding; dat betekent dat het intrappen van het rempedaal hetzelfde aan kracht vraagt als bij een conventioneel remsysteem met trommelremmen of een mix van trommel- en schijfremmen, en iets meer dan bij een truck met elektronisch geregelde remmen.
Ook wat stuureigenschappen betreft is de DAF LF een auto waar weinig op aan te merken valt, hij laat zich heel direct en licht sturen. Gebruikt DAF bij haar trucks voor de hogere gewichtsklassen een TRW stuurhuis, bij de LF trucks wordt gebruik gemaakt van een ZF stuurhuis.
Voor een distributietruck is wendbaarheid een belangrijke eigenschap, de DAF LF 55 is een auto die het de chauffeur in dat opzicht niet al te moeilijk maakt, hij laat zich makkelijk in elke richting dirigeren. Door het grote ruitoppervlak en de flinke spiegels is het zicht bij die manoeuvres goed, de chauffeur ziet precies wat het effect is van zijn stuurbewegingen.

Tot het rijcomfort rekenen we ook het geluidsniveau in de cabine, hoe stiller het in de cabine is, hoe aangenamer. Met een geluidsniveau van 69 dB(A) bij een snelheid van 85 km/uur en 70 dB(A) bij 100 km/uur doet de DAF LF het goed, het is een stille cabine.

Cummins motor.


Aangedreven wordt de DAF LF 55 door een Cummins motor, ook al staat op het kleppendeksel Paccar.
De motoren stammen uit het nieuwe vier- en zescilinder éénliter-per-cilinder motorenprogramma van Cummins, die werden aangepast aan de eisen van DAF wat betreft prestaties. Het motorkarakter van deze common rail dieselmotoren is volgens DAF dan ook identiek aan dat van de 12,6 en 9,2 liter DAF motoren in de XF en CF series - tenslotte kun je dat ook rekenen tot de familiekenmerken.
De 5,9 liter zescilinder Paccar/Cummins motor heeft een vermogen van 184 kW (250 pk) bij 2500 tpm. Het hoogste koppel is beschikbaar tussen 1200 en 1700 tpm en bedraagt 950 Nm. Dat vrij hoge koppel over een breed toerengebied geeft al aan dat het om een zeer elastische motor gaat.

De praktijk bevestigt dat, je kunt de motor heel ver terug laten zakken zonder de noodzaak om te schakelen. Terugzakken tot zo'n 1000 of 1100 toeren is geen enkel punt, de motor pakt feilloos de draad weer op zodra je gas geeft.
Bij een snelheid van 80 km/uur draait de motor met 1600 tpm, dus een beetje tegen de bovenkant aan van het toerengebied met het hoogste koppel. Het is niet het toerental waarbij het gemiddelde verbruik het laagst is, dat wordt gehaald bij 1400 tpm.
Wat verbruik betreft doet deze motor het niettemin niet verkeerd, we kwamen uit op een gemiddelde van iets meer dan 21 liter per 100 kilometer. Voor een distributietruck met een GVW van tegen de vijftien ton is dat een goed resultaat, zij het niet het allerbeste.

Achter deze motor zit standaard de 6 S 850 Ecolite versnellingsbak van ZF, een volledig gesynchroniseerde bak met een korte pook en korte schakelwegen. De enkelvoudige, droge plaatkoppeling wordt hydraulisch bediend en kreeg standaard luchtdrukbekrachtiging voor een lage pedaalkracht. Aan de bediening van de versnellingsbak werd inmiddels iets gemodificeerd, zodat de vijfde en de zesde versnelling makkelijker te schakelen zijn dan bij de eerste productievoertuigen.
Geproduceerd worden de DAF LF trucks bij Leyland Trucks in Engeland, inmiddels ook een Paccar-dochter. De Engelsen hebben ongetwijfeld ook hun steentje bijgedragen aan de ontwikkeling van de LF, wat mogelijk een verklaring is voor het heel lage eigengewicht van het chassis: Engelse constructeurs hebben op dat gebied een reputatie op te houden. Met gemiddeld zo'n 4.200 kg eigen massa is de LF 55 in elk geval behoorlijk licht.

Samenvattend


Daar ligt misschien het belangrijkste argument voor met name eigenvervoerders om eens te kijken naar een DAF LF: ze zijn relatief licht. Combineer dat met het aantrekkelijke verbruik en je komt op een lage kostprijs per eenheid vervoerd product. Ongetwijfeld zullen de DAF dealers de eigenvervoerders onder hun klanten en prospects de komende maanden met die argumenten om de oren slaan, in de jacht naar een groter marktaandeel.

 

 

     

 

 

     


© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

vdl
terberg
advertise
rdd
almic
meiller
Middelbos
scania
rino
HEBIC
facebook
Trucks.nl
Autoboek International
Hoornweg
Trailned
snapon
Sluitsnel
vako
Capriël Nederland
Cuppers
Knapen