home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Scania R620: surfers paradijs


Het eerste wat je je afvraagt als je met een Scania R620 wegrijdt is: wie heeft zoiets nodig? Wie heeft zoveel PK's zo dringend nodig dat hij een koopcontract ondertekent voor een dergelijke truck? Gezien het aantal voertuigen dat Scania dit jaar in deze vermogensklasse op de weg heeft gezet, zijn dat in Nederland niet veel vervoerders. Het betekent dat de meeste Nederlandse transportondernemers goed weten waar ze mee bezig zijn, ze kopen zo'n auto alleen voor het werk waarvoor dergelijke prestaties noodzakelijk - of in elk geval heel makkelijk - zijn. Op misschien een enkeling na die zich laat verleiden door de kracht van het getal.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 10
Uitgave datum: 26.10.2006
Jaargang: 58


Kort recordhouder


Er is nog steeds een soort gevecht tussen de truckfabrikanten wie de krachtigste truck levert, hoewel er niet meer zo de nadruk op wordt gelegd als een aantal jaren geleden.
Toen kon je er nog gif op innemen dat een machtsgreep naar het hoogste vermogen door de één, al snel zou worden gevolgd door een reactie van een concurrent. De meeste truckfabrikanten zijn in dat opzicht inmiddels wat praktischer geworden: ze hebben nog wel iets boven de 500 PK, maar lopen elkaar niet meer af te troeven met recordvermogens of -koppels.

Uitzondering vormt het duo Scania en Volvo, deze beide Zweedse rivalen willen nog wel eens hier en daar een strijd aangaan om de nummer één positie. Als Scania met een nieuwe truck komt en die nadrukkelijk presenteert als de 'King of the Road', hun traditionele strijdkreet, kan het zo maar gebeuren dat Volvo bij de presentatie van een nieuw model loopt te galmen dat we hier te maken hebben met 'the real King of the Road' - de echte koning van de weg.
Zo lukte het Scania ook niet lang om met haar R620 koploper in de vermogensrace te zijn, al snel was er de Volvo FH16 die met 660 PK weer een stap verder ging. Het siert Scania dat ze daar tot nu toe niet op reageerden met een nog krachtiger model, hoewel dat met de huidige elektronische regeling van dieselmotoren maar een klein probleem zou zijn geweest. Maar misschien dat technische gevolgen voor de koeling en de emissiewaarden hen tot nu toe van deze stap onthielden, wie zal het zeggen.

Surfen op koppel


Nog indrukwekkender dan het hoge vermogen van de Scania R620 is zijn koppel van 3000 Nm, dat voor een enorme trekkracht zorgt.
Je merkt het aan de manier waarop je andere trucks passeert, met een gemak alsof je eigenlijk leeg bent. Dat hoge koppel is over een heel breed toerengebied bruikbaar, in elk geval tussen de 1100 en 1400 toeren, waar het maximale koppel beschikbaar is, maar ook ver buiten dat toerengebied is nog het grootste deel van het koppel aanwezig. Een voorbeeld: bij 1900 omwentelingen per minuut, het punt waar het hoogste vermogen wordt bereikt, is nog 2300 Nm aan koppel beschikbaar. Dat betekent dat er van een behoefte aan terugschakelen in weinig situaties sprake is, superieur glijdt de auto over de weg en neemt elke hindernis zonder moeite.
Surfen op koppel - zo is dat gedrag eigenlijk het best te omschrijven. Waarbij surfen in dit geval niets te maken heeft met het internet, maar alles met het je losjes voortbewegen over de Pacifische golven op een ranke surfplank. Het is een activiteit die de nodige behendigheid vergt van de beoefenaar, en ook niet van enig risico ontbloot is.
Die parallel is door te trekken naar de Scania R620. Want doordat deze auto zich zo soepel en superieur voortbeweegt, zou er bij chauffeurs de neiging kunnen zijn om wat meer risico te nemen dan verantwoord is. Bijvoorbeeld door snel nog een andere truck in te halen voor je een afrit neemt.
Een ander gevaar, dat er in hoge motorvermogens schuilt, is dat je ze verkeerd gebruikt en daardoor de brandstofrekening extreem laat oplopen. Het is technisch allemaal simpel te beredeneren: de R620 heeft een V8 motor, dus er moeten sowieso al twee monden meer gevoed worden dan bij een zescilinder lijnmotor. Dat betekent dus dat je puur theoretisch al op 33 procent meer verbruik zit. Dat verbruik is echter te beperken doordat een V8 aanzienlijk minder hard hoeft te werken dan een zescilinder lijnmotor. Spreek je echter regelmatig meer vermogen aan bij de V8 dan je daadwerkelijk nodig hebt, bijvoorbeeld om snel in te halen of andere spectaculaire dingen te doen met zo'n truck, dan heeft dat onvermijdelijk gevolgen voor het brandstofverbruik - het schiet omhoog.

Overeenkomsten


De 620 PK sterke DC 1608 motor is weer helemaal volgens het befaamde modulaire principe van Scania gebouwd. Dat betekent dat er veel overeenkomst is met de overige motoren van het merk.
Zo is het net als de overige V8 motoren van Scania een zestien liter blok met een turbocompressor voor elk van de twee cilinderrijen, een gemeenschappelijke intercooler, vier kleppen per cilinder en een hooggeplaatste nokkenas.
Voor Scania zelf zit de winst bij deze V8 motor in het feit dat hij dezelfde cilinderafmetingen heeft als de D12 zescilinder motor. Dat betekent dat een flink aantal bewerkingen van het nieuwe blok kan worden uitgevoerd door dezelfde machines, waarop ook het D12 blok wordt bewerkt. Verder zal Scania ongetwijfeld gestreefd hebben naar een zo groot mogelijke onderdelengelijkheid; cilinderkoppen en drijfstangen zijn bijvoorbeeld onderling uitwisselbaar. De nokkenas drijft via korte stoterstangen de vier kleppen per cilinder en de vier pompverstuivers per cilinderrij aan.
De uiterst krachtige 16-liter V8 motor voldoet uiteraard aan de Euro 4 emissienormen, maar niet door middel van EGR, zoals je bij Scania zou verwachten; hij is voorzien van een SCR katalysator en AdBlue inspuiting, simpelweg omdat EGR of uitlaatgasrecirculatie bij deze V-motoren, door onvoldoende koelcapaciteit, niet te monteren is. Achter deze motor zit de GRS905R versnellingsbak met Opticruise geautomatiseerd bedieningssysteem. Het betekent dat er behalve bij het wegrijden en tot stilstand komen, wanneer het koppelingspedaal moet worden ingetrapt, eigenlijk geen werk meer is voor de chauffeur, afgezien van af en toe manueel ingrijpen, wanneer de bak niet de juiste versnelling naar je zin kiest. De overbrengingsverhoudingen in deze bak zijn overigens mooi gespreid, er valt nergens een gat tussen twee versnellingen. Verder schakelt deze bak inmiddels heel soepel, door wat wijzigingen aan de software.

De hoogste versnelling is een prise directe; in combinatie met de eindoverbrenging van 3,80:1 en banden in de maat 315/70R22,5 levert het een auto op die bij een snelheid van 80 km/uur met een motorsnelheid van rond de 1200 omwentelingen per minuut draait, en daarmee mooi middenin het groene gebied op de toerenteller zit.
Geïntegreerd in de versnellingsbak was bij onze testauto de eigen Scania retarder, een onderdeel dat in combinatie met dit volumineuze V8 blok perfect werk levert; hij was uitstekend in staat om onze 40-tons combinatie in afdalingen in bedwang te houden. Bijremmen was absoluut niet noodzakelijk - een stapje terug in de versnellingsbak en de hulprem heeft verder geen ondersteuning nodig van de bedrijfsrem om zijn werk te doen. Als chauffeur heb je er allemaal geen omkijken naar, de elektronica aan boord regelt het allemaal zonder dat je hoeft in te grijpen. Dat is het mooie van moderne trucks - de chauffeur wordt enorm veel werk uit handen genomen.

Riante leefruimte


De Scania R620 maakt deel uit van de nieuwe R-serie, die zo'n drie jaar geleden werd geïntroduceerd als opvolger van de 4-serie. In eerste instantie lijken de verschillen tussen de voorganger en het huidige model niet al te groot, maar wie als koper de neemt zal zien dat dat bedrieglijk is.
In de praktijk van alledag merk je wat er allemaal veranderd en verbeterd is, zoals de grote houder voor anderhalve liter frisdrank onder handbereik van de chauffeur en een wegklapbare forse bekerhouder er vlak bij in de buurt. Verder veel praktische bergruimte op allerlei plaatsen in de cabine: boven de voorruit, op en om het dashboard, onder het onderste bed.

Een deel van de styling van het interieur werd gedaan door een Nederlandse ontwerpersgroep. Zij maakte de eerste schetsen voor de bovenkastjes, het dashboard en de stoelen.
Het bed heeft een zodanige vormgeving dat het aan de bijrijderskant deels ingeschoven kan worden, daarmee ruimte creërend voor het naar achteren, in een soort relaxstand, verschuiven van de bijrijdersstoel.
Ook een wezenlijk aspect voor de dagelijkse praktijk is de veiligheid. In de cabine werd daar onder andere rekening mee gehouden bij de vormgeving van het bed. Zo is het bovenbed, als dat is gemonteerd, zonder problemen te gebruiken als stalling voor tassen - ze schieten niet van het bed naar voren bij een felle remmanoeuvre. Zonder bovenbed zit er een forse bergruimte tegen de achterwand, die dezelfde functie heeft. De wegklapbare versnellingspook zorgt voor extra bewegingsruimte in de cabine.
Wat de bediening betreft laat de Scania überhaupt een uitstekende indruk achter. Het instrumentenpaneel is overzichtelijk, alle knoppen en schakelaars zitten onder handbereik en zijn bijna intuïtief te vinden.

Uiterlijk ziet de R-cabine er een stuk softer uit dan zijn voorganger, ook al is de oervorm hetzelfde gebleven. Maar door het integreren van kleinere panelen tot enkele grotere delen oogt de cabine toch beduidend anders.
Veiligheid is ook een kwestie van een goed stel remmen, een directe en voorspelbaar reagerende besturing, en de beschikbaarheid van alle elektronische hulpmiddelen waar je als chauffeur vandaag de dag al min of meer mee rekent. Zoals ABS en ASR als uitbreiding van het remsysteem, een elektronisch geregelde bediening van de remmen (EBS) die optimaal gebruik maakt van de remkracht van hulpremsystemen, zoals de motorrem en de retarder als een soort basisuitvoering. De Scania R620 heeft het allemaal, inclusief ESP, het elektronische stabilisatiesysteem dat een combinatie in noodsituaties overeind probeert te houden, en daar meestal ook wel in slaagt.
Bij een auto als de Scania R620 beknibbel je uiteraard niet op uitrusting - wie zich zo'n auto kan of wil permitteren, let niet direct op de eigen massa. Vandaar dat onze trekker rijklaar zo'n 7700 kilo op de schaal bracht. Daarvoor krijg je wel een auto met comfortabele vierbalgs luchtvering - bij de 4-serie domineerde nog de tweebalgs luchtvering, die aanzienlijk minder rijcomfort bood.
Wat de rijeigenschappen betreft valt er op de R-serie van Scania niets aan te merken, de karaktertrekken van de vorige generatie zijn helemaal verdwenen. Zo laat deze Scania zich moeiteloos op koers houden, is hij nauwkeurig te manoeuvreren en wordt de besturing niet beïnvloed door onverwachte effecten van de bewegende cabine.

Samenvattend


De nieuwe Scania R-serie is meer dan zo maar een nieuwe generatie trucks; binnen die generatie is er sprake van een breed skala aan karakters en indrukken. De R620 drukt in zoverre een stempel op het programma dat het een echt topmodel is, het puntje van de piramide dat maar weinig vervoerders zich zullen kunnen en willen veroorloven. Het is een paradijselijke auto, waar je enorm veel plezier aan beleeft, maar waar je ook enorm mee moet uitkijken.

 

Gedistingeerd instrumentenpaneel.

 

     

 

 

Het majestueuze V8 16-liter motorblok

     

 

De Scania V8 modellen voldoen aan de Euro 4 (en Euro 5) emissienormen met behulp van een SCR katalysator en AdBlue inspuiting.

 

     

 

620 PK motorvermogen, niet echt zuinig met brandstof

 

     


Toon / verberg technische gegevens en testresultaten...

TECHNISCHE GEGEVENS EN.....

Motor
Type aanduiding: DC 16 08
Soort: V-motor met drukvulling en intercooler
Aantal cilinders: acht
Boring x slag: 127x154 mm
Cilinderinhoud: 15.600 cc
Compressie: 18:1
Vermogen: 456 kW (620 PK) bij 1900 tpm
Koppel: 3000 Nm bij 1100-1400 tpm
Koeling: vloeistof
Transmissie
Koppeling: enkele droge plaat
Diameter: 430 mm
Bediening: hydraulisch
Versnellingsbak: GRS905
Aantal versnellingen: twaalf
Achteras
Type: enkele overbrenging, hypoïde
Overbrengingsverhouding: 3.80 : 1
Draagvermogen: 11.500 kg
Vering: luchtvering met stabilisator en schokbrekers
Vooras
Type: I profiel
Draagvermogen: 7.500 kg
Vering: parabool met stabilisator en schokbrekers
Wielen en banden
Wielen: 9.00x22.5
Bandenmaat: 315/70R22.5
Chassis
Type: ladderframe
Dwarsliggers: geklonken
Brandstoftank: 400 liter
Remmen
Voetrem: luchtdruk/elektronische schijven voor en achter Parkeerrem: veerrem op achterwielen
Motorrem: ja
Besturing
Stuurhuis: hydraulisch bekrachtigde kogelomloop
Stuurwiel: diameter 45 cm
Draaicirkel: 12,5 meter bij wielbasis 350 mm
Elektr. installatie
24V wisselstroomdynamo 65A, 2x 175 Ah accu's
Cabine
Type: frontstuur cabine, 70 graden kantelbaar
Uitrusting exterieur: gelaagde voorruit
Uitrusting interieur: verstelbare chauffeursstoel, stuurkolomverstelling.
Afmetingen chassis
Wielbasis: 330 370 cm
Lengte: 554 594 cm
Breedte: 250 cm
Hoogte: 389 cm
Chassishoogte: 97 cm
Gewichten
voor achter totaal wett.
Max. asbelasting 7.500 11.500 18.200
Chassisgewicht 7.700
Laadvermogen 10.500

TESTRESULTATEN

Weersomstandigheden
Vrijwel droog, windkracht 3-4, temperatuur zo'n 18 graden
Totaalgewicht combinatie
39,8 ton
Traject 1
(Moerdijk Maastricht) totale afstand 165 km, verbruik totaal 45,7 liter, omgerekend 27,7 liter per 100 kilometer. Geen stop
Traject 2
(Maastricht Reek) totale afstand 135 kilometer, verbruik totaal 44,8 liter, omgerekend 31,7 liter per 100 km. 6 stops.
Traject 3
(Reek Moerdijk) totale afstand 80 kilometer, verbruik totaal 24,9 liter, omgerekend 31,2 liter per 100 kilometer. 1 stop.
Gemiddeld verbruik
30,4 liter per 100 km. (1 op 3,29)
AdBlue-verbruik: 5,5 liter over totale rit (1 liter op 69 km.)
Acceleratie
50 60 km/uur in 5,57 sec.
60 70 km/uur in 6,93 sec.
70 80 km/uur in 8,10 sec.
80 90 km/uur in 10,89 sec.
Geluidsniveau in cabine
50 km/uur: 62 Db(A)
60 km/uur: 64 Db(A)
70 km/uur: 64 Db(A)
80 km/uur: 65 Db(A)
90 km/uur: 66 Db(A)
Klimvermogen
(gemeten op de Kruisberg bij Maastricht)
Klim met vliegende start 1.38,02, hoogste versnelling 12
Klim met staande start 1.47,32, hoogste versnelling 11


 

© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

Cuppers
almic
Trailned
Hoornweg
Trucks.nl
rdd
meiller
advertise
terberg
facebook
vdl
Autoboek International
Sluitsnel
scania
Capriël Nederland
snapon
HEBIC
Knapen
vako
Middelbos
rino