home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Peugeot Expert 2.1 HDi: Vooruitgang

Stiller, rustiger, zuiniger

Eind vorig jaar lanceerden de Sevel-partners een nieuwe generatie bestellers als opvolgers voor de Peugeot Partner, Fiat Scudo en Citroën Jumpy. De ambities zijn groot, de nieuweling moet de directe concurrentie aangaan met auto's als de Mercedes-Benz Vito en de Volkswagen T5. Qua laadvermogen lukt dat aardig. Maar verder? Wij waren recent op pad met de Peugeot Partner om dat te ontdekken.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 17
Uitgave datum: 01.02.2007
Jaargang: 58


Ambitieus


De nieuwe Expert wil zich in korte tijd bewijzen als dé norm voor compacte bedrijfsauto's, aldus Peugeot. Volgens hen is dat realiseerbaar door de enorme ervaring van Peugeot op het gebied van bedrijfsauto's en de kennis en knowhow die het merk heeft op technologisch gebied.
Ten opzicht van het vorige model biedt de nieuwe Expert volgens de ontwikkelaars meer comfort, meer veiligheid, meer respect voor het milieu en vooral meer laadvermogen. Dat laatste is heel makkelijk te verifiëren in de specificaties, de nieuwste generatie van deze voertuigen heeft op dat gebied zo'n twintig procent meer te bieden dan de vorige generatie.
Onderscheidende details van deze nieuwe generatie zijn verder de opvallende vormgeving, die niet van enige frivoliteit ontbloot is. De nieuwe Expert, en zijn modelgenoten van Fiat en Citroën, neemt duidelijk afstand van met name de Volkswagen T5, koploper in deze klasse, die een stuk zakelijker vormgegeven is, maar gaat ook flink wat stappen verder dan de Mercedes-Benz Vito. Kortom, enige esthetische durf kan de modelbedenkers van Peugeot niet ontzegd worden.
Peugeot claimt verder dat de kostprijs per kilometer is teruggedrongen om aan de eisen van de bedrijfsmatige gebruikers tegemoet te komen. Maar er zijn ook wat aspecten van de vorige generatie gebleven. Net als zijn voorganger wil de nieuwe Expert een "kruising" tussen een bestelauto en een MPV zijn. De auto ziet er modern uit en geeft een idee van kracht, degelijkheid en souplesse, zo filosofeert Peugeot in haar beschrijving van de nieuwe Expert. Ze prijst hem bovendien aan als een heel representatieve auto, een mooi visitekaartje van het bedrijf. Wat in elk geval geldt is dat de styling van de Expert bij alle versies (kort, lang, laag of hoog) bijzonder harmonieus is.

Familieband


Het front van de nieuwe Expert lijkt sterk op dat van andere recente modellen van Peugeot, daardoor zal er over zijn afkomst geen twijfel bestaan en wordt de Expert niet snel verwisseld met de soortgenoten van Fiat en Citroën, ook al zijn ze onderhuids vrijwel aan elkaar gelijk.
Op de grille prijkt de nieuwste versie van de leeuw uit Sochaux, in glanzend chroom. Hij is gepositioneerd boven een grote, grijze voorbumper die een integraal onderdeel van het front vormt. De koplampunits hebben, zoals tegenwoordig gebruikelijk, een vormgeving die met een grote mate van dichterlijke vrijheid werd getekend. Door de toepassing van nieuwe productietechnieken hebben de ontwerpers de ruimte gekregen om te spelen met dat soort componenten, en ze maken er goed gebruik van. De heldere glazen zorgen voor een grote lichtopbrengst, de clignoteurs zijn in de lampunits geïntegreerd. De brede, ver naar voren geplaatste voorruit biedt een goed zicht door zijn oppervlakte van 1,68 vierkante meter. Het uitstekende zicht wordt nog eens versterkt door de spiegels met dubbele glazen, die een goed beeld bieden van de verkeerssituatie rondom de auto. De flanken van de auto zijn afgewerkt met forse beschermstrips, terwijl de wanden zelf zo vlak mogelijk zijn uitgevoerd, om een goede basis te vormen voor het aanbrengen van een bedrijfsnaam of reclame.
Bij het ontwikkelen van een nieuw model kijk je altijd goed naar wat de concurrentie inmiddels aan vooruitgang geboekt heeft. De constructeurs van Peugeot, die verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van de nieuwe Expert en de zustermodellen van Citroën en Fiat, hebben dat ook gedaan, maar hun voorbeelden niet exact gekopieerd. Zo hebben de meeste concurrenten tegenwoordig een vergrendeling van de tankdopklep, die gekoppeld is aan de afstandsbediening van de sloten. Heb je de auto met die afstandsbediening afgesloten, dan is ook die klep vergrendeld. Bij de nieuwe Expert is dat nog niet zo, daar heb je nog de contactsleutel nodig om de tankdop te ontgrendelen en los te draaien.
Waar ze wel goed naar hebben gekeken, is de functionaliteit van de laadruimte. Was die bij de vorige generatie Expert niet al te groot, door de wat bolle vormgeving van de zijwanden, bij deze nieuwe expert is de laadruimte redelijk hoekig geworden en daardoor tot in de kleinste hoeken efficiënt te gebruiken. Prima detail: de vloer van de laadruimte was afgewerkt met een houten vloer, de naden tussen die vloer en de carrosserie waren gevuld met kit, zodat er geen vuil in kan achterblijven.

Praktisch


Zo zijn er wel wat meer praktische details te vinden in de nieuwe Expert. Zo is bijvoorbeeld aan de bovenkant van de linker achterdeur standaard een derde remlicht aangebracht. Bij de uitvoeringen met verhoogd dak lopen de deuren helemaal tot in het dak door, zodat de hele laadhoogte efficiënt te benutten is bij het laden en lossen.
Overigens hadden wij voor onze test de versie van de Expert met laag dak, in de verwachting dat de vraag naar deze uitvoering wat groter zal zijn dan naar de versie met hoog dak. Die versie met laag dak heeft al een aanzienlijk groter laadvolume en -vermogen dan de voorloper, het laadvolume van de lage versie met korte wielbasis nam toe van vier tot vijf kuub. De meeste ruimte bieden de versies met lange wielbasis en hoog dak, het laadvolume van deze uitvoering steeg van vijf naar zeven kuub.
De hoogte van de laadruimte bedraagt 1.449 mm bij de lage versie en 1.750 mm bij de hoge versie. Daarnaast is de nuttige lengte van de laadvloer gestegen tot 2.254 mm bij de korte variant en 2.584 mm bij de lange. De breedte tussen de wielkasten (1.245 mm) is groot genoeg om europallets (1.200 x 800 mm) te kunnen vervoeren. Het nuttig laadvermogen steeg tot 1.000 en 1.200 kg.; bij de vorige versie bedroeg dat nog 810 en 930 kg. Daarmee is de nieuwe Expert duidelijk gegroeid in zijn mogelijkheden, het is een aanzienlijk praktischer en efficiëntere truck dan zijn voorganger.
De vormgeving van de laadruimte is aanmerkelijk rechthoekiger dan voorheen. Op de laadvloer zijn 8 sjorogen aangebracht om lading stevig vast te zetten. De wanden van de laadruimte zijn tot halve hoogte bekleed met beschermingspanelen. De achterdeuren kunnen normaal onder een hoek van 90 open, maar als de deurvangers losgemaakt worden kan de openingshoek tot 180 vergroot worden. Standaard wordt de laadruimte afgesloten door twee achterdeuren, maar als alternatief is een grote achterklep leverbaar, al dan niet met een achterruit.
De laadruimte is ook te bereiken via de palletbrede schuifdeur aan de rechterzijde van de auto. Deze schuifdeur is opgehangen in een geleiderail aan de bovenzijde. In het midden en aan de onderzijde zijn rails ter ondersteuning van de deur aangebracht. De deur is te voorzien van een vaste ruit of een schuifruit, zodat er bijvoorbeeld een dubbele cabine te monteren is voor de Nederlandse markt. Alle uitvoeringen zijn optioneel te leveren met een extra schuifdeur aan de linkerzijde - handig vooral als er een dubbele cabine gemonteerd moet worden.

Keuzemogelijkheden


Onze testauto had een veiligheidsrek achter de bestuurdersstoel met aan de onderzijde een schot over de volle breedte van de auto.
In zo'n uitvoering werkt de laadruimte een beetje als een klankkast, het heeft een duidelijk geluidsversterkend effect. Wil je een zo rustig mogelijke auto, dan is het aanbrengen van een separatieschot, al dan niet met ruit, de beste oplossing. Peugeot heeft die oplossing op haar lijstje staan. Voordeel van die uitvoering is ook dat het laadruim zich beter laat beveiligen. De laadruimte is niet vanuit de cabine toegankelijk, terwijl de deuren naar de laadruimte met behulp van een schakelaar op het dashboard afzonderlijk te vergrendelen of te ontgrendelen zijn. Handig: bestelauto's met een separatieschot hebben in het midden van de dakconsole een extra bergvak dat vanuit de laadruimte te bereiken is.
Overigens was het geluidsniveau in onze testauto niet uitzonderlijk, met 74 dB(A) bij 120 km/uur en 72 dB(A) bij 100 km/uur. Het best te horen waren de afrolgeluiden van de achteras, met name het motorgeluid is door een goede isolatie ontzettend laag. Kies je voor een separatiewand dan levert dat naar onze inschatting een afname van het geluidsniveau op tot onder de 70 dB(A).
Het is interessant om bij de nieuwe Peugeot Expert goed naar het optielijstje te kijken, er staan enkele interessante zaken op. Bijvoorbeeld luchtvering voor de achteras. De nieuwe Peugeot Expert kan geleverd worden met deze vorm van vering, inclusief automatische hoogteregeling. De grote voordelen van dit systeem zijn de lage doorrijhoogte van maar 1,90 meter, waardoor de auto een ondergrondse parkeergarage kan binnenrijden, maar ook het constante karakter van de rijhoogte en het veercomfort, ongeacht de belading van de auto.
Als extra kan bij deze optie een handmatige hoogteregeling worden ingebouwd voor het bij stilstand laten zakken of stijgen van de auto, om het laden en lossen te vereenvoudigen.
Wat de afwerking van de cabine betreft volgt de nieuwe Expert de tendens die we bij vrijwel alle bestelautofabrikanten zien: het uitrustingsniveau is vergelijkbaar met dat van een personenauto, wat comfort en afwerking betreft is eigenlijk alleen het beste goed genoeg. De bestuurdersplaats van de Expert lijkt dan ook op die van een MPV. Wat niet helemaal onverwacht is, want op basis van de Expert is ook een MPV-achtige variant leverbaar voor personenvervoer. En waarom zou je die anders gaan uitvoeren dan een bestelauto, nietwaar? De zitpositie in de Expert is dan ook vergelijkbaar met die van een gewone personenauto.

Onder architectuur


Opvallend is de 1,68 m² grote voorruit die de auto niet alleen een bijzonder karakteristiek uiterlijk geeft, maar ook zorgt dat er veel licht binnen valt.
De cabine is overigens onder architectuur ontworpen, hij werd getekend door Pininfarina, bekend van allerlei automotive frivoliteiten als snelle sportauto's, die zich met de Expert waagde aan het ontwerpen van componenten voor een bestelauto. Het is hem gelukt er iets moois van te maken, maar met name het dashboard ook een grote functionaliteit te geven, met bijvoorbeeld een grote en diepe bergruimte aan de passagierskant waar makkelijk een forse voorraad documenten in onder te brengen is. Daarnaast zijn er verschillende andere opbergmogelijkheden in de vorm van bakjes, open bergvakken en bergvakken met een klep.
Ook bijzonder praktisch zijn een open bergvak tegen het dak, afsluitbaar dashboardkastje met verlichting, bergvakken in de portieren, kleine bakjes en bekerhouders. Bij de uitvoering met tweepersoons passagiersbank zit er een extra bergvak onder deze bank.
Gebleven in het interieur is een aantal opmerkelijke details, zoals de versnellingspook op het dashboard en de hendel van de handgreep aan de uitstapkant. Die positie van de versnellingspook biedt, in combinatie met een tweezitsbank aan de passagierskant, de mogelijkheid om makkelijk van links naar rechts door de cabine te schuiven; de positie van de handrem links is wat dubieus, met name met de stoel in de laagste stand. Wel weer positief: het stuurwiel is in hoogte en diepte verstelbaar.
Al naar gelang de uitvoering kan de nieuwe Expert uitgerust worden met vier airbags, namelijk twee frontairbags en twee zijairbags. De airbag aan passagierszijde is bijzonder, omdat hij geschikt is voor zowel de versies met afzonderlijke stoelen voorin, als voor de uitvoeringen met een 2-zits bank. Deze airbag heeft een inhoud van 100 liter, en komt in de plaats van het grote bergvak aan de passagierskant.
Aangedreven werd onze testauto door de 2.0 HDi motor met een hoogste vermogen van 120 PK (88 kW), voorzien van common rail inspuiting. Op die motor is bijzonder weinig aan te merken, in combinatie met een zesversnellingsbak levert het een uiterst aangename aandrijflijn op, die bovendien behoorlijk zuinig is: wij kwamen uit op een gemiddeld verbruik van 8,4 liter per 100 kilometer, ofwel bijna 12 kilometer per liter brandstof.

Samenvattend


Was de vorige generatie Expert een beetje een vlees-noch-vis-auto, doordat hij met zijn afmetingen en functionaliteit eigenlijk te groot was voor het kleine bestelautosegment en te klein voor het 2,8 tons segment, met de nieuwe heeft Peugeot in zoverre raak geschoten dat hij duidelijk positie heeft gekozen, namelijk als directe concurrent van de Volkswagen Transporter, de Mercedes-Benz Sprinter en niet te vergeten de Renault Trafic. Peugeot doet dat met een auto die een goede vergelijking heel interessant maakt - hij is niet meer de minste van dit kwartet, maar heeft een enorme vooruitgang geboekt.

 

 

     

 

 

     

 

 

     


© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

Autoboek International
Trucks.nl
Middelbos
Sluitsnel
HEBIC
vdl
Hoornweg
advertise
Capriël Nederland
rino
terberg
almic
Knapen
Trailned
meiller
Cuppers
snapon
facebook
scania
vako
rdd