home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Neoplan Starliner: Trendsetter

Topmodel van MAN-dochter

Man Truck & Bus Nederland heeft grootse plannen op busgebied, naast de lijnbussen moeten er ook op het gebied van de toerbussen zaken gedaan worden. Tot nu toe meed MAN die markt min of meer in Nederland. Eén van de verklaringen daarvoor was altijd dat Van Hool MAN aandrijflijnen monteert in haar bussen, en dat MAN Van Hool niet in de wielen wilde rijden. Voor zover dat destijds al een argument was, op dit moment is het dat zeker niet meer; MAN wil op toerbusgebied net zo'n rol spelen als ze inmiddels doet bij de lijnbussen.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 3
Uitgave datum: 20.07.2006
Jaargang: 58


Goed voorbeeld


Het voorbeeld van EvoBus, dat met de Mercedes-Benz en de Setra bussen goed scoort op de Nederlandse markt, zal bij die besluitvorming ongetwijfeld een belangrijke rol hebben gespeeld.
De afgelopen dertig jaar heeft MAN weinig aandacht besteed aan de Nederlandse toerbusmarkt, los van wat ondersteuning voor een bedrijf als Zuideind, dat in ons land met een Spaanse Noge carrosserie op MAN chassis vaste grond onder de voet probeerde te krijgen. Belangrijk aspect bij het creëren van een goede entree op een nieuwe markt is het voor jezelf neerzetten van een krachtig en indrukwekkend imago - MAN Truck & Bus doet dat met het vlaggenschip van Neoplan, de Starliner, die recent naar Nederland werd gehaald. Wij maakten van de aanwezigheid van de Starliner in Nederland gebruik om de bus mee te nemen voor een rij-impressie.
Neoplan maakt overigens pas sinds een jaar of vijf deel uit van de MAN organisatie, daarvoor was ze incidenteel actief op de Nederlandse markt. Als busbouwer is ze vooral sterk in het creëren en produceren van mooie toerwagens, met de Starliner als voorlopige hoogtepunt. Als busbouwer heeft Neoplan van ouds her een bijzonder vooruitstrevend imago gehad, qua vormgeving waren haar bussen altijd al een lust voor het oog en trendsettend in de markt.
Winstgevend was die aanpak klaarblijkelijk niet altijd, want eind jaren negentig raakte Neoplan in de problemen; in 2001 werd ze overgenomen door MAN en een jaar later ondergebracht in de MAN-dochter NeoMAN. Binnen die groep concentreert Neoplan zich min of meer op de toerbussen; de stads- en streekbussen zijn het dominante terrein geworden van MAN. In zoverre heeft er zich binnen de NeoMAN groep een soort boedelscheiding voltrokken, het is niet meer zo dat beide merken in alle segmenten van de markt actief zijn, ze leggen de nadruk op datgene waar ze het best in zijn. Bij Neoplan zijn dat de toerbussen voor het topsegment van de markt, bij MAN de lijnbussen. Het betekent overigens niet dat ze uit de andere markten volledig vertrokken zijn: Neoplan heeft nog steeds zijn Centroliner stadsbus en MAN zijn Lion's Star toerbus - tenslotte laat je je trouwe klanten niet in de kou staan.

Prachtige vormgeving


De Starliner is het jongste product van Neoplan, ze werd twee jaar geleden op de IAA gelanceerd. Ze kan worden gezien als een soort basisvormgeving voor de huidige generatie Neoplan toerbussen, inmiddels heeft het merk een nieuwe Cityliner gelanceerd waarin veel van de stijlkenmerken van de Starliner terug te vinden zijn.
Uitwendig is de Starliner een indrukwekkend ogende bus, met de wat oplopende rij koplampen links en rechts die als een soort hoorns of zware wenkbrauwen, maar net wat je er als beschouwer in wilt zien, op de voorkant prijken. In combinatie met de enorme glazen koepel die als een soort laag voorhoofd bovenop de voorruit rust en de overgang naar het dak vormt, levert het een front op dat een zekere agressiviteit niet ontzegd kan worden. Dat wat aanvallende karakter wordt nog een beetje versterkt door de iets voorover geplaatste voorruit, die de indruk wekt dat de Starliner continu klaar is voor de sprong. Dat krachtdadige beeld sluit uiteraard heel goed aan bij de plannen die MAN met toerbussen heeft op de Nederlandse markt; psychologisch is de Starliner als aanjager van de MAN busplannen op de Nederlandse markt daarom een goede keus.
Een rijimpressie van een bus begint uiteraard met het instappen. Wat daarbij als eerste opvalt is dat deze bus een vrij lage instapdeur heeft, als consequentie van de gekozen vormgeving. Want door de aanwezigheid van de glazen koepel boven de voorruit kon de deur niet ver naar boven doorgetrokken worden en krijg je dus een hoogdekker met de instapdeur van een dubbeldekker. Niet dat je als passagier je hoofd stoot bij het instappen, maar het wijkt wat af van het verwachtingspatroon.
Eén van de volgende zaken die opvallen is dat deze bus tot aanzienlijk kleinere afmetingen wordt gereduceerd zodra je achter het stuur zit. De voorruit zit tamelijk laag, en de chauffeursstoel dientengevolge ook. Als chauffeur zit je dus dichter bij de weg. Het levert het voordeel op dat je een aanzienlijk beter uitzicht hebt over de weg en het verkeer om je heen dan je in eerste instantie verwacht.
De voorruit is gebogen, zodat de blik in de spiegel rechts in elk geval niet wordt gehinderd door de A-stijl. Links zal die stijl voor veel chauffeurs wel door de spiegel lopen, afhankelijk van hun postuur. Niettemin, als chauffeur heb je een uitstekend zicht op vrijwel alles wat zich in de onmiddellijke omgeving van de bus afspeelt, met een minimale dode hoek door de lage zitpositie van de chauffeur. Wel heb je boven je een enorme glazen koepel, als een soort hemel van glas die alle licht doorlaat, maar gelukkig niet alle warmte. De koepel is getint en ongetwijfeld zodanig behandeld dat de warmte van het zonlicht grotendeels wordt tegengehouden.

Indrukwekkend uitzicht


Het interessante van die koepel is dat hij de passagiers in de bus een prachtig panoramisch zicht naar voren biedt, waar ze uiteraard niet alleen van willen genieten bij stralende zonneschijn, maar ook bij regenachtig weer.
Om dat mogelijk te maken heeft de koepel een vrij forse ruitenwisser, die ongeveer tachtig procent ervan regenvrij houdt. De uitwendige vormgeving van de bus kenmerkt zich verder door vrij forse A- en B-stijlen en door enorme glaspartijen, waarbij met name de B-stijlen het zicht naar opzij voor de passagiers op de tweede rij stoelen fors beperkt. Het beste zit je op de eerste rij, met een prachtig uitzicht naar voren maar ook een vrijwel ongehinderd zicht naar links en rechts.
Het interieur ziet er prachtig uit, voor de passagiers is het binnenin de bus genieten van een zeer fraaie vormgeving, en van volop licht en lucht. Die fraaie vormgeving zit hem in de bestoeling, maar ook in de belijning van de verschillende andere elementen, zoals de verlichting, de vliegtuigachtige bagagebakken boven het hoofd van de passagiers en warmte- en stralingwerende ruiten in de rand van het dak. Het hele interieur heeft een wat theaterzaalachtige allure, waar een high-brow designer de scepter heeft gezwaaid tijdens de ontwerpfase in plaats van een simpele vormgever uit de autoindustrie.
Een vondst is de nachtverlichting, die bestaat uit een soort lichtblauwe sterrenrij aan weerszijden langs de randen van het plafond. Aangevuld wordt ze met verlichtingselementen tegen het dak, waarmee de individuele stoelen worden verlicht.
Ook wat geluidsniveau betreft is het een uiterst comfortabele bus, zoals we tijdens onze rijimpressie ondervonden. We hebben ze niet zelf gemeten, maar volgens de fabrikant bedraagt boven de achterste zitplaatsrij, waar de motor is geplaatst, het geluidsniveau 63 dB(A) bij 100 km/uur. Voorin bedraagt het 61 dB(A), waarmee deze Neoplan Starliner uiterst stil is. De hoogte van de bus - de Starliner heeft een hoogte van bijna vier meter - speelt daarbij ongetwijfeld een rol. Want door die hoogte is de motor diep weg te moffelen onder de carrosserie, en te omgeven met een forse partij geluidwerend materiaal. Kortom, voor de passagiers is het een bijzonder mooie bus, hoewel de bagagevakken voor het mooi wel erg hoog tegen het dak zitten en de kleppen wat kracht vragen bij het sluiten. Daar staat weer tegenover dat de stoelen een brede rugleuning hebben en uitstekende steun bieden. Ook de inwendige afwerking van de bus is goed, er is geen sprake van scherpe of uitstekende delen die in geval van een aanrijding voor letsel zouden kunnen zorgen.

Perfect te rijden


Praktische aspecten die vooral de vervoerder zullen aanspreken, zijn de spiegels, die niet al te ver voor de bus uitsteken en op relatief eenvoudige beugels zijn geplaatst, zodat de vervangingskosten bij een eventuele schade beperkt zijn.
Nadeel van de positie van de linker spiegel, voor wat langere chauffeurs, is dat hij enigszins verscholen gaat achter de A-stijl. Bij het afbuigen naar links is het voor menig chauffeur een kwestie van goed achter die A-stijl kijken voor je een volledig beeld hebt van het verkeer links van je.
Maar dat zijn details die aan het karakter van de Starliner weinig afdoen - het is een hoogwaardige, mooie en uitgekiende bus, met o.a elektronisch geregelde schokdempers, die de bus een enorme stabiliteit geven. Ook de versnellingsbak wordt elektronisch geschakeld; bij de Starliner is het zelfs al zover dat het interface van de TipMatic gerobotiseerde versnellingsbak onder het dashboard is gemonteerd, omdat je in de praktijk niet meer hoeft te doen dan de voorkeuzeknop van deze bak in de juiste stand te draaien. Voor de rest is het een kwestie van gas geven, remmen en sturen.
Bij het achteruit manoeuvreren komt er een display omhoog in het dashboard en wordt er een camera achterop de bus actief, die een redelijk duidelijk beeld geeft van de situatie achter de bus; in combinatie met de beide forse zijspiegels biedt dat de chauffeur de mogelijkheid om in de meeste gevallen zonder hulp van iemand anders achteruit te manoeuvreren.
De werkplek van de chauffeur ziet er verder goed uit, alle belangrijke instrumenten en schakelaars zijn rondom hem heen gegroepeerd op een halfrond gebogen instrumentenpaneel. De audiovisuele installaties zijn aan het zicht onttrokken in afsluitbare vakken onder het dashboard.
De Starliner is te leveren met een lengte van 12.990 of 13.990 cm, de beide uitvoeringen zijn herkenbaar aan het niet of wel aanwezig zijn van een extra bergruimte voor het motorluik opzij - onze testbus had die extra bergruimte niet, ergo bedroeg de lengte 12.990 cm. Het gewicht inclusief passagiers en bagage bedraagt ruim 21 ton op het kenteken, wat betekent dat een tandemstel achter noodzakelijk is. De tweede as van dat tandemstel wordt elektronisch gestuurd door middel van het ZF RAS-systeem. Dat systeem begint pas volop te werken bij snelheden onder de 40 km/uur, bij hogere snelheden wordt het geleidelijk uitgeschakeld. Het effect is dat je bus het mooist en kortst manoeuvreert bij lage snelheden, je haalt hem dan mooi om rotondes en allerlei andere hindernissen heen. Doordat de wielbasis niet meer dan 6.200 cm bedraagt tussen de eerste en de tweede as, is de Starliner ondanks zijn wat grotere lengte niet lastiger te manoeuvreren dan een standaard 12-meter bus.

Motorprimeur


Aangedreven werd onze testbus door een 480 PK sterke MAN dieselmotor met een koppel van 2300 Nm tussen 1000 en 1300 Nm - daarmee had deze bus voldoende aan vermogen en trekkracht in huis om snel te accelereren en moeiteloos met tempo 100 over de snelweg te laveren.
Die motor bleek bij nadere beschouwing een primeur te zijn - ingebouwd in de bus was de nieuwe MAN D26 dieselmotor in Euro 4 uitvoering, die pas tijdens de komende IAA formeel als nieuw product zal worden gelanceerd door de Münchenaren. Technisch is de D26 gebaseerd op de D20, wat betekent dat hij beschikt over dezelfde vooruitstrevende details, zoals een enkele cilinderkop voor het hele blok, en een gescheiden koeling tussen het blok en de kop, zodat de kans op lekkende koppakkingen vrijwel wordt uitgesloten. De D26 weegt iets meer dan 1.000 kilo, en is daarmee ongeveer tien procent lichter dan de D28, die tot nu toe in dit type bussen van MAN en Neoplan werd gemonteerd.
Aan de Euro 4 normen voldoet de motor door uitlaatgasrecirculatie, verder heeft hij een PM-Kat om de deeltjesuitstoot onder controle te houden. De motor heeft om de 120.000 kilometer een onderhoudsbeurt nodig - bij een door MAN aangegeven totale technische levensduur van de motor van 1,5 miljoen kilometer betekent dat twaalf geplande onderhoudsbeurten tijdens zijn actieve loopbaan.
De Neoplan Starliner deed ook leentjebuur bij MAN voor wat betreft de wielophanging, niet alleen de aangedreven achteras is een MAN-product maar ook de onafhankelijke voorwielophanging is door hen ontwikkeld. Diezelfde voorwielophanging wordt ook gebruikt als basis voor de sleepas; je past de besturing en de veerkarakteristiek wat aan en je hebt een bijzonder comfortabele sleepas. Die wielophanging, in combinatie met de ZF Servocomtronic besturing, geeft de Neoplan Starliner een uiterst stabiel stuurgedrag, er hoeft vrijwel niet gecorrigeerd te worden. Dit ZF stuursysteem heeft een snelheidsafhankelijke bekrachtiging, wat betekent dat de hydraulische druk in de bekrachtiging hoger is bij lage snelheden dan wanneer er met een vlot tempo over de snelweg wordt gereden. Het effect daarvan is dat je als chauffeur onder alle omstandigheden hetzelfde gevoel met de weg hebt.

Samenvattend


Het is in alle opzichten een pracht van een bus, die Neoplan Starliner, met een opwindende vormgeving van binnen en van buiten, een groot comfort voor de passagiers en de chauffeur, een aandrijflijn die de chauffeur een enorm bedieningsgemak biedt, en met een wegligging als van een strijkijzer op een strijkplank. Niks mis mee dus, behalve misschien de prijs. Want bij MAN laten ze zich voor zoveel moois goed betalen - de prijs van de Neoplan Starliner ligt rond de 350.000 euro.

 

 

     

 

 

     


© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

Autoboek International
facebook
terberg
Capriël Nederland
Trucks.nl
Cuppers
vdl
almic
Trailned
scania
Hoornweg
rdd
HEBIC
baat
advertise
snapon
rino
Middelbos