home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

DAF CF65: gaatjesvuller

Aansluiting tussen LF en CF75/85

Bijna elke truckfabrikant heeft ze wel in zijn programma: van die modellen, die de gaatjes in het programma opvullen, maar een beetje moeilijk te definiëren zijn wat betreft het exacte inzetgebied en de toepassingsmogelijkheden. DAF heeft zo'n model in de vorm van de CF65, een model dat de overgang vormt tussen de LF en de rest van de CF serie.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 21
Uitgave datum: 30.03.2006
Jaargang: 57


Opvulling in breed programma


Eén van die toepassingsmogelijkheden is het distributievervoer, dat er in allerlei soorten en maten is, van just-in-time vervoer van kleine zendingen tot het zo efficiënt mogelijk bevoorraden van warenhuizen en supermarkten.
Een uniforme oplossing voor het distributievervoer bestaat er dan ook niet - het is één van de sectoren waar maatwerk nog een grote rol speelt. Dat maatwerk vind je ook terug in het aanbod aan modellen, die differentiatie gaat zo ver dat er elementen uit bestaande series samengevoegd worden tot weer nieuwe varianten, om een gamma met zo klein mogelijke tussenstappen te kunnen bieden.
In het zware distributiesegment bestaat het aanbod van DAF sinds begin 2001 uit het CF programma, onder te verdelen in de CF65, CF75 en CF85. Van die drie is de CF75 in wezen de meest universele truck, in te zetten als solovoertuig, als trekker voor een aanhanger, of als trekker voor bijvoorbeeld een cityoplegger.
Uit het streven naar een zo breed mogelijke fijnmazigheid komt dan een chassis tevoorschijn als de DAF CF65, die vooral voor solowerk geoptimaliseerd is, bijvoorbeeld door de eigen massa zo laag mogelijk te houden. De CF65 is opgebouwd uit elementen van de LF-serie en van de overige CF-serie.
Uit het LF-programma stammen de motoren - aangedreven wordt de CF65 door de CE-motoren, waarbij CE de afkorting is van Cummins Engine - in dit geval een zescilinder 5,9 liter dieselmotor. Leverbaar is die motor in drie uitvoeringen wat betreft de prestaties, met een vermogen tot 184 KW/250 PK bij 2500 tpm voor de krachtigste variant en een hoogste koppel van 950 Nm bij 1200-1600 tpm in die uitvoering. De twee overige varianten bieden een vermogen van 136 kW/185 PK en een koppel van 700 Nm, en van 162 kW/220 PK en een koppel van 820 Nm. De sterkste variant overlapt daarmee min of meer de 75CF met de lichtste motorisering - het vermogen is exact hetzelfde, maar het koppel ongeveer 100 Nm lager. Achter deze motor zit standaard de Eaton 6309 achtversnellingsbak, een volledig gesynchroniseerde bak met een korte pook en korte schakelwegen. De enkelvoudige droge plaatkoppeling wordt hydraulisch bediend en kreeg standaard luchtdrukbekrachtiging voor een lage pedaalkracht.

Inzetomstandigheden


Het verschil in koppel van deze 250 PK sterke motoren uit de DAF-stal geeft al een beetje aan waar de CF65 en de CF75 goed in zijn: de CF75 als bakwagen in distributiewerk met wat grotere afstanden, waarbij er incidenteel met een aanhanger wordt gereden, of als trekker/oplegger combinatie. En de CF65 in niet al te gecompliceerd distributiewerk over korte afstanden, zonder aanhanger of met een lichte aanhanger.
Onze testauto was dan ook voor zo'n typische vorm van vervoer uitgevoerd, hij was voorzien van een Groenewold opbouw voor het vervoer van personen- of bedrijfsauto's. Wij reden hem met als lading een Ford Transit en een Ford Transit Connect, waardoor de totale massa van het voertuig op krap 14 ton kwam.
Op zich lijkt een autotransporter een vrij simpele opbouw te hebben, qua volume stelt het allemaal niet veel voor. Maar een autotransporter is helemaal opgebouwd uit staal, en daardoor brengt hij toch behoorlijk wat gewicht op de schaal, ook al stelt het qua volume zo op het oog weinig voor. Het DAF CF65 chassis waarop hij werd opgebouwd, weegt leeg net geen 5.600 kilo. Inclusief opbouw komt het totale voertuiggewicht op 10.561 kg, ofwel bijna een verdubbeling. Anders gezegd: ruim een derde van het beschikbare nuttige laadvermogen - een DAF CF65 met een wielbasis van 570 cm en een achteroverbouw van 265 cm kan in totaal iets minder dan 14.000 kg meenemen - wordt opgeslokt door de opbouw. Veel ruimte voor gewichtsbesparing lijkt er ook niet te zijn: wil je een zo veelzijdig mogelijke auto hebben, die ondanks zijn beperkte afmetingen zoveel mogelijk voertuigen kan meenemen, dan moet bijvoorbeeld de ruimte boven het dak gebruikt worden.
Aan de andere kant is die ruimte er ook voor wat betreft de verdeling van het beschikbare gewicht over de opbouw en de lading: auto's zien er volumineus uit, maar wegen verhoudingsgewijs weinig, ze bestaan vooral uit ingesloten lucht.

Stabiel


Dat is ook te merken aan de rijeigenschappen en de wegligging, met het totaal gewicht van 13,9 ton heeft de DAF CF65 geen enkele moeite, hij zit daarmee eigenlijk onderdeellast te rijden.
Wat rijeigenschappen betreft is de 65CF een truck die het nodige te bieden heeft. Onze testauto was voorzien van luchtvering op de achteras en paraboolveren voor, een combinatie die garant staat voor een uitstekend veercomfort. De cabine is redelijk straf afgeveerd, die combinatie van een straffe cabinevering en een comfortabele chassisvering voorkomt dat de cabine te beweeglijk wordt op trajecten met veel oneffenheden. In principe vangt de chassisvering die oneffenheden op, de cabinevering komt niet verder dan wat licht deinende bewegingen.
Ook de rolstabiliteit is goed, ondanks een vrij volumineus ogende lading van een dikke Transit aan boord. Kortom, echt presteren hoefde onze testauto niet, hij kon het allemaal op zijn sloffen aan.
Voor een distributietruck is wendbaarheid een belangrijke eigenschap, de DAF CF65 is een auto die het de chauffeur in dat opzicht niet al te moeilijk maakt, hij laat zich makkelijk in elke richting dirigeren. Door het grote ruitoppervlak en de flinke spiegels is het zicht bij die manoeuvres goed, de chauffeur ziet precies wat het effect is van zijn stuurbewegingen.
Tot het rijcomfort rekenen we ook het geluidsniveau in de cabine, hoe stiller het daar is, des te aangenamer. Met een geluidsniveau van rond de 70 dB(A) bij 85 km/uur doet de DAF CF65 het goed, het is een stille cabine.

Lichtgewicht


Het huidige CF-programma is de opvolger van het gelijknamige programma. Alleen stond bij de vorige generatie de extensie CF achter de type-aanduiding, terwijl hij er bij de huidige serie voor staat.
Een klein maar essentieel verschil. Het betekent bijvoorbeeld een geluidsniveau in de cabine dat zo'n 3 dB lager ligt dan bij de vorige generatie. Het lijkt weinig, maar betekent in wezen een halvering van het geluid dat je hoort in de cabine.
Tweede belangrijke detail: de huidige CF-generatie is lichter dan de vorige. Door toepassing van andere materialen werden enkele tientallen kilo's bespaard op de eigen massa, zonder dat het ten koste gaat van de duurzaamheid van het chassis. Door het chassisframe te maken uit een andere staalsoort, werd er materiaaldikte en dus gewicht bespaard.
Vooral van belang voor distributievoertuigen is dat de CF-cabine aantrekkelijk oogt. Hij heeft een vriendelijk en verre van agressief uiterlijk, en is daarmee een truck waarmee men zich als vervoerder of eigenvervoerder probleemloos onder het winkelende publiek kunt mengen. Het is een belangrijk aspect voor distributievoertuigen.
Het dashboard van de DAF CF65 is helemaal van deze tijd, de instrumenten zijn gegroepeerd rond een centraal informatiedisplay waarop de belangrijkste gegevens worden getoond. De dashboardinstrumenten bevinden zich in een aan de bovenkant halfrond uitgevoerd instrumentenpaneel, dat precies in de bovenste helft van het stuurwiel past. Doordat de vorm van het stuurwiel en het dashboard op elkaar zijn afgestemd, is het zicht van de chauffeur op de instrumenten een stuk beter dan bij de vorige generatie.
Voor de rest heeft de DAF CF65 een goed en modern chassis, met o.a. inmiddels schijfremmen rondom. De remmen worden elektronisch aangestuurd (EBS), wat betekent dat er heel gelijkmatig wordt afgeremd, dankzij een verdeling van de remkracht over de wielen op basis van de belasting.

Praktisch


Een makkelijke in en uitstap zijn essentieel voor een distributietruck. De CF65 cabine heeft daarom deuren die tot 90 graden openen.
DAF combineert die wijd openslaande deuren met twee goed geplaatste handgrepen in de deuropening, waarvan de linker opvalt door zijn lengte. Hij komt tot ruim boven het stuurwiel uit, wat vooral belangrijk is bij het uitstappen. De eerste greep is dan vaak naar het stuurwiel, omdat zich dat het dichtstbij bevindt, terwijl je in wezen veiliger uitstapt als je de handgreep gebruikt. Op 315/65R 17,5 banden heeft onze testtruck een vloerhoogte van iets meer dan een meter. Die ruimte is comfortabel te overbruggen met twee goed geplaatste opstaptreden.
Wat verder opvalt in de CF65-cabine is de aanwezigheid van volop bergruimte: op verschillende locaties in de cabine bevindt zich voldoende ruimte voor het opbergen van alles wat je als chauffeur tijdens het werk nodig hebt of graag in je buurt hebt, inclusief uitsparingen voor flessen en blikjes.
De stoelen zijn ruim verstelbaar: in totaal 20 cm in lengte en 12,5 cm in hoogte. In combinatie met de flexibele stuurkolom kan iedere chauffeur een ideale zitpositie vinden. Want die kolom heeft een hoog knikpunt, waardoor een veel comfortabeler zithouding kan worden gecreëerd en de chauffeur letterlijk meer achter dan boven zijn stuur kan zitten, zoals je nog geregeld ziet bij distributievoertuigen. De stuurkolom kan maximaal 15 in hoek en 85 mm in hoogte worden versteld. De ontgrendeling van de stuurverstelling gebeurt door middel van luchtdruk met een knopje op de stuurkolom. Na enkele seconden vergrendelt het verstelmechanisme automatisch.
De CF65 heeft verder comfortabele stoelen met geïntegreerde hoofdsteun en een aan de stoel gemonteerde 3 punts veiligheidsgordel. De cockpitachtige vormgeving van het dashboard geeft een optimale bereikbaarheid van hendels en schakelaars, het kleine stuurwiel ligt goed in de hand.

Samenvattend


De DAF CF65 is typisch zo'n gaatjesvuller - een model dat de eigenschappen van aanpalende modellen probeert te combineren in een geheel eigen voertuig, en daarmee een aansluiting te creëren binnen het programma. Met de CF65 heeft DAF dat netjes opgelost - het is een keurige auto die de flexibiliteit van een distributietruck combineert met de uitstraling en het imago van een full-size truck. Voor wie daar gevoelig voor is, of om een andere reden iets in deze richting zoekt, is de CF65 in elk geval een truck om even goed bij stil te staan.

 

 

     

 

 

     


© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

terberg
Trailned
rino
Middelbos
vdl
HEBIC
meiller
rdd
scania
snapon
facebook
advertise
almic
Capriël Nederland
Hoornweg
Cuppers
Trucks.nl
Autoboek International
Tibeg
baat