home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Isuzu NQR 75: degelijk alternatief

Met geautomatiseerde versnellingsbak

Na zo'n twee jaar van afwezigheid is Isuzu weer terug op de Nederlandse markt. Een nieuwe importeur haakt in op het voorwerk dat de afgelopen jaren door Blom uit Katwijk werd gedaan, die alvast een dealernetwerk en een bescheiden rollend park op de weg zette. De nieuwe importeur Alcopa begint dus niet in een kaal landschap, maar heeft al een kleine basis voor het uitbouwen van dat netwerk. Bovendien heeft ze een mooi nieuw bedrijfsautoprogramma, dat pas vorig jaar op de Europese markt werd gelanceerd. Wij reden met het topmodel uit dat programma, de NQR75.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 24
Uitgave datum: 11.05.2006
Jaargang: 57


Ambitieuze plannen


De nieuwe importeur heeft duidelijk ambitieuzere plannen met Isuzu dan Blom als eerdere importeur. Alcopa, de nieuwe Benelux-importeur, heeft daar ook de mogelijkheden toe.
Voor Blom was de grote handicap dat ze behalve Isuzu-importeur ook DAF dealer was - dus vormde de ruimte die het DAF dealerschap bood min of meer de basis voor het Isuzu importprogramma. Dat betekent dat een 7,5 tons auto eigenlijk al tot de grensgevallen behoorde, omdat DAF een model in die gewichtsklasse heeft. Bij Alcopa kunnen ze met enig enthousiasme wijzen op de grotere Isuzu's, en aankondigen dat hun programma uiteindelijk niet beperkt zal blijven tot 7,5 ton GVW, zij zien ruimte in de markt voor Isuzu's in de hogere gewichtsklasse.
Daarbij speelt ongetwijfeld een rol dat Isuzu zelf ook ambitieuze exportplannen heeft, deze grootste Japanse bedrijfsautoproducent zet op grote schaal importschappen op in de hele wereld, in een poging om een wereldwijd distributienetwerk op te zetten voor haar hele voertuigprogramma. Waarbij ze zich in Japan overigens ongetwijfeld realiseren dat Isuzu vooral concurrerend is in het segment tot ongeveer 15 ton GVW, in de gewichtsklassen daarboven heeft het merk een relatief mager en enigszins verouderd aanbod. Steun heeft Isuzu bij haar expansieplannen van het Japanse handelshuis Mitsubishi Corporation, dat inmiddels een belang van zo'n acht procent in Isuzu motors heeft opgebouwd, en daarmee de opvolger is van General Motors als grootste aandeelhouder in Isuzu Motors.

Degelijke auto


De Isuzu N-serie in zijn huidige vorm is van redelijk recente datum. Gelanceerd werd hij in Japan in 2005 en in Europa begin dit jaar, door de Britse dochter van Isuzu Motors, die de activiteiten op het Europese continent aanstuurt.
De N-serie is er als 3,5 tonner, als truck voor de gewichtsklasse tot 6,5 ton en als 7,5 tonner. In de Europese markt doet zich echter al enige tijd een tendens in de richting van andere uitersten voor, de nadruk ligt er steeds meer op lichtere trucks tot 3,5 ton, en zwaardere trucks van rond de twaalf ton GVW. De Duitse 'Maut' is aan die laatste ontwikkeling niet vreemd. Vandaar dat Isuzu in het vernieuwde N-programma een sterk accent legt op de gewichtsklasse van 3,5 ton, bijvoorbeeld door de keus te bieden uit een smalle en een brede cabine.
De 3,5 tonner met brede cabine heeft een behoorlijke technische reserve, omdat hij is gebaseerd op een vijftons chassis. Bij de 6,5 en 7,5 tons versies is het aanbod aan uitvoeringen beperkter, Isuzu levert in deze gewichtsklassen twee motorvermogens en drie wielbases/ chassislengtes tot een maximale opbouwlengte van 6.500 mm.
Aangedreven wordt de NQR75 door een 5,2 liter dieselmotor met een hoogste vermogen van 110 kW of 150 PK bij 2.300 omwentelingen per minuut en een hoogste koppel van 404 Nm tussen de 1.500 en 2.600 omwentelingen per minuut, volgens de specificatie. Het betekent dat de koppelcurve vanaf 1.500 omwentelingen per minuut volkomen vlak verloopt en hoog blijft op het moment dat de vermogenscurve al weer wat terugloopt. Zoiets associeer je met een enorm trekgrage motor, die de aandrijflijn voortdurend onder druk houdt en in staat is om veel wisselingen in belastingen op te vangen zonder te schakelen. Nu zul je daar bij de handgeschakelde versie ongetwijfeld enig effect van merken, maar bij onze testauto was de invloed van die vlakke koppelcurve aanzienlijk minder, merkbaar omdat hij voorzien was van een NEES automatisch geschakelde versnellingsbak.
Onderdeel van deze motor vormt weer een ander typisch Japans detail: namelijk een motorrem - Japanse truckfabrikanten bouwen die standaard in op elke truck, ongeacht de gewichtsklasse, dus vind je hem ook op deze 7,5 tonner, en zelfs op de lichtere Isuzu's. Hij wordt bediend met een knop op het dashboard, en is zodanig te schakelen dat hij er automatisch in komt zodra het gaspedaal wordt losgelaten, of handmatig wordt ingezet. Je zou verwachten dat deze motorrem is gekoppeld aan de automatisch geschakelde NEES versnellingsbak, in die zin dat de bak automatisch een stap terugschakelt zodra de motorrem wordt ingeschakeld, om op die manier het effect van die rem te vergroten. Maar zo werkt het - nog - niet bij Isuzu en ongetwijfeld ook niet bij de meeste andere Japanse merken.

Diverse schakelopties


De NEES is een verbeterde uitvoering van de Smoother E Autoshift automatisch geschakelde bak, die Isuzu al sinds 2002 levert op de Japanse markt, maar die daarbuiten tot nu toe nog niet werd aangeboden.
Wie denkt dat deze bak wel te vergelijken zal zijn met een doorsnee Europese bak met geautomatiseerd schakelsysteem, heeft het mis, de opbouw is totaal anders. Weliswaar is het uitgangspunt ook hier een conventionele handgeschakelde automaat, maar geschakeld wordt die bak elektromagnetisch, dus zonder perslucht of hydrauliek. Door middel van elektrische stappenmotoren worden de verschillende versnellingen geselecteerd en geschakeld, met een afzonderlijke motor voor de even versnellingen en voor de oneven versnellingen en de achteruit.
Bij de meeste Europese geautomatiseerde schakelsystemen bedient zo'n systeem niet alleen de versnellingsbak, maar ook de koppeling. Bij Isuzu is dat niet nodig, de droge-plaatkoppeling die standaard wordt gemonteerd tussen een handgeschakelde bak en de motor is bij de NEES vervangen door een natte meerplaats koppeling en een koppelomvormer, die de verbinding slippend houdt. De Isuzu NEES versnellingsbak heeft dus meer van een volautomaat dan een doorsnee Europese bak met een geautomatiseerd schakelsysteem - in wezen zijn bij Isuzu alleen de tandwielen overeind gebleven, alles eromheen werd radicaal veranderd tot een bak met een geheel eigen architectuur.
De Isuzu NEES biedt een aantal schakelopties; uiteraard volautomatisch, maar daarnaast handmatig sequentieel. Verder zijn er een normale en een eco-stand, en kan de wegrijversnelling geprogrammeerd worden. Standaard is de tweede versnelling, de wegrijversnelling, maar met een druk op de knop is de eerste versnellinbg te kiezen als de wegrijversnelling. Daarnaast heeft de bak een aparte PTO-schakeling, die de bediening van de krachtafnemer net zo makkelijk moet maken als bij een handgeschakelde bak. Die schakelaar zit links op het dashboard, onder het instrumentenpaneel. Isuzu levert dit geautomatiseerde schakelsysteem overigens alleen op de zesversnellingsbak, en beperkt daarmee de toepassing tot de 7,5 tons chassis.
Merkwaardig detail: hoewel onze testauto was uitgerust met een NEES automatisch geschakelde versnellingsbak, stond op de grille de typenaam Smoother, daarmee de indruk wekkend dat er een Smoother versnellingsbak in dit chassis is ingebouwd. Dezelfde indruk werd gewekt door het instructieboekje, waarin wel gerept werd over de Smoother, maar niet over de NEES. Het gevolg daarvan is dat informatie over de exacte bediening van de NEES en zijn verschillende functieknoppen in het instructieboekje niet te vinden waren.

Feilloos schakelen


Op zich werkte de NEES versnellingsbak feilloos; wel reageert hij wat schokkerig op snelle wisselingen van de belasting, het mist allemaal nog wat souplesse.
Het heeft ongetwijfeld te maken met het zo goed als gloednieuw zijn van de NEES versnellingsbak - er zal de komende tijd ongetwijfeld nog het een en ander aan fijnslijpwerk aan met name de software worden uitgevoerd.
De bak wordt bediend met een schakelunit op de middenconsole, waarin vrijwel alle knoppen en de hendels, die nodig zijn voor het kiezen van de verschillende schakelfuncties, zijn verenigd. Alleen de bediening van de PTO is op een andere plek ondergebracht, zoals we al zagen - die zit links op het dashboard onder het instrumentenpaneel.
Behalve de al genoemde constructieve verschillen tussen de Isuzu NEES en Europese geautomatiseerde versnellingsbakken is er ook nog een operationeel verschil. Springt een Europese gerobotiseerde bak automatisch terug in de automatische stand, na een handmatige ingreep, bij de NEES moet je als bestuurder zelf die automatische functie weer selecteren. Het is heel simpel te doen: duw de hendel naar rechts en de bak werkt weer volautmatisch. Vergeet je het, dan loop je de kans de motor te smoren.
De NQR75 maakt deel uit van de geheel vernieuwde N-Serie, die vorig jaar werd gelanceerd op de Europese markt. Hij zal in de markt de concurrentie aanmoeten met voertuigen als de Mitsubishi Fuso Canter, met wie hij veel overeenkomsten heeft, zoals de indeling, met de motor tussen de voorwielen en de instap voor de vooras, maar ook met voertuigen als de Mercedes-Benz Atego, de Renault Midlum of de DAF LF, die qua rijeigenschappen en comfort op een wat hoger niveau zitten. De importeur probeert de Isuzu's wat sterke punten mee te geven door op de auto een garantietermijn te geven van vijf jaar, en een aantrekkelijke prijs. Daarmee moet een wat lagere restwaarde gecompenseerd worden, want die zal ongetwijfeld op dit moment nog op een wat lager peil liggen dan bij de Europese concurrenten, ook al is Isuzu druk bezig om naamsbekendheid en een netwerk op te bouwen in Midden- en Oost-Europa - typische markten voor gebruikte voertuigen uit West-Europa. Sterkste punt blijft voorlopig echter nog de NEES versnellingsbak, weinig Europese merken kunnen zo'n soort bak al bieden op hun distributiechassis. Wat Isuzu verder nog mist is luchtvering als optie - als de importeur daar een oplossing voor weet te vinden, betekent dat meteen een enorme stap vooruit voor het comfort en het imago.

Samenvattend


De nieuwe Isuzu NQR75 is een veelbelovend alternatief voor het 7,5 tons segment, als de importeur tenminste kans ziet om de auto iets op te waarderen met bijvoorbeeld luchtvering als optie. In combinatie met de NEES gerobotiseerde versnellingsbak ontstaat er dan ineens een auto die op dit moment nog een redelijk uniek concept vormt in het distributiesegment. Wil je daar als Isuzu van profiteren, dan wordt het een kwestie van snel actie ondernemen - de toeleverindustrie heeft er ongetwijfeld een oplossing voor, of bedenkt er graag een.

 

 

     

 

 

     


© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

Cuppers
Capriƫl Nederland
almic
Autoboek International
terberg
vdl
HEBIC
scania
advertise
Middelbos
Trailned
rdd
rino
facebook
Hoornweg
baat
Trucks.nl
Anema Trucks & Spare Parts
snapon