home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Setra Topclass S411 HD: Perfectionist

Wendbare tienmeter bus

Sinds ruim een jaar is de Setra TopClass busserie op de markt, die langzaam maar zeker zijn definitieve programmabreedte krijgt. Recent toegevoegd werd de S 411 HD bus met een lengte van tien meter, en een dubbeldekker, de S 431 DT. Wij waren met eerstgenoemde een dagje op pad, het werd in twee opzichten een opvallende rit.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 12
Uitgave datum: 28.11.2002
Jaargang: 54


Eigen rol


Setra maakt sinds enkele jaren deel uit van Evobus, dat op haar beurt een dochteronderneming is van DaimlerChrysler.
Binnen Evobus heeft Setra haar eigen positie: ze is het merk van de absolute luxebussen, voor wat betreft het toervervoer. Een Setra is een bus waar je eigenlijk geen optielijstje bij nodig hebt, omdat alles er al zo'n beetje in en op zit.
Setra is ook het merk dat in het toervervoer de nichemarkten bespeelt, bijvoorbeeld met een korte tienmeter bus of met een dubbeldekker, bussen die in het programma van zuster Mercedes-Benz niet in zo grote omvang voorkomen voor het toervervoer. Bij Mercedes-Benz concentreren ze zich meer op de standaard afmetingen.
Door die verdeling van taken heeft de twee-merken-politiek, die bij Evobus wordt gehanteerd sinds de overname van Setra, een zodanige inhoud gekregen dat de verkopers van Mercedes-Benz en Setra elkaar niet meer voor de voeten lopen bij de klanten, maar er elk een eigen verhaal te vertellen hebben.
Bij Setra is dat vooral een verhaal van exclusiviteit. Setra bussen zijn geen serieproducten, maar worden redelijk individueel op wens van de klanten ingericht. Die exclusiviteit hebben ze ook uiterlijk, het nieuwe TopClass programma ziet er bijzonder goed uit en onderscheidt zich qua vormgeving en styling duidelijk van de concurrenten in deze klasse. Met als meest opvallende detail "la linea", de opvallende striping over de zijkant van de bus, van boven de zijruiten naar de onderkant van de voorruit. Hij is het symbool waaraan je elke Setra uit het nieuwe TopClass programma onmiddellijk herkent.

Vlaggenschip


Goedbeschouwd zijn ze er bij Evobus uitstekend in geslaagd om binnen hun organisatie het merk Setra een wat ander imago te geven. Ze hebben kans gezien om het, wat betreft uitstraling, boven de Mercedes-Benz bussen te tillen.
Een bus wordt weliswaar niet uitsluitend afgerekend op zijn uiterlijk, maar de eerste indruk speelt toch wel een heel belangrijke rol. Bij de TopClass is die eerste indruk positief. De swingende La Linea-strip vormt één van de redenen, maar daarnaast ook de manier waarop de rest van het uiterlijk is vormgegeven en de verschillende elementen als ruiten, spiegels en koplampen zijn weggewerkt in het geheel.
Opvallend zijn de forse buitenspiegels voorop de bus, ooit door Setra uitgevonden en nu vrijwel algemeen toegepast - ze zaten voor het eerst op de Setra 300-serie bussen. Vergeleken met de spiegels van die serie zijn deze nog wat verder verbeterd, zodat ze een onbelemmerd zicht geven op vrijwel de hele voor- en zijkant van de bus. Je vraagt je af waarom dit soort spiegels niet ook gewoon op vrachtwagens zit, met hun dode-hoek-problematiek. Ze vormen een efficiëntere oplossing dan wat er daar op dit moment gebeurt met een woud aan spiegels. De buitenspiegels van de Setra bieden de chauffeur de ruimte om tot op de millimeter precies te manoeuvreren.
De zijkanten van de TopClass zijn mooi glad, zonder uitstekende delen, zodat ze goed schoon te houden zijn. Hetzelfde geldt voor de achterkant, die ook mooi strak en glad is uitgevoerd. De remlichten en clignoteurs zitten niet alleen in de achterlichtunits boven de bumper, ze hebben ook een goed zichtbare doublure hoog achter de achterruit.
Letterlijk een onopvallende plaats in de vormgeving hebben de deuren, ze springen er niet meteen duidelijk herkenbaar in die functie uit en onderbreken dus de belijning niet. Ze zijn slim weggewerkt in een intelligent spel van glas en vormgeving.
De zijruiten zijn in de bus gelijmd, wat ook een belangrijke bijdrage levert aan de strakke indruk die de bus maakt. Ook de luiken van de bagageruimte zijn helemaal vlak, er zijn nergens ribbels of randen waar zich vuil kan ophopen.

Klein schakelpookje


Voor de chauffeur gaat er achter het stuur van de TopClass een wat andere wereld voor hem open dan hij waarschijnlijk gewend is. Zo gebeurt de bediening van de versnellingsbak niet langer met behulp van een lange pook naast de chauffeursstoel, maar met een klein pookje dat zich op een console op het dashboard bevindt.
Het is niet alleen wennen aan de andere positie van de schakeleenheid, maar ook aan het schakelproces zelf. De verschillende versnellingen liggen redelijk dicht bij elkaar, zodat de chauffeur die gewend is om met forse halen van de ene naar de andere versnelling te gaan, zich nu enige fijngevoeligheid eigen zal moeten zien te maken. Heeft-ie dat eenmaal onder de knie, dan is het schakelen een fluitje van een cent, dankzij de luchtdrukbekrachtiging in het schakelsysteem.
De inhoud van het instrumentenpaneel is fors gereduceerd, er zit alleen nog een toerenteller en een snelheidsmeter op. Alle andere functies worden bij de TopClass elektronisch gecontroleerd, zodat de gebruikelijke aanvullende batterij meters en waarschuwings- of controlelichtjes kon worden vervangen door een eenvoudig display tussen de beide nog overgebleven meters. In dat display is normaal gesproken niets te zien, alleen als er zich een probleem voordoet of er iets anders gebeurt dat de chauffeur per sé moet weten, verschijnt er een mededeling. Voor de chauffeur betekent het een enorme rust: hij hoeft eigenlijk nauwelijks nog iets in de gaten te houden maar kan zich helemaal concentreren op het rijden.
Zelfs de bediening van de radio is te volgen in het display: daar verschijnt, wat je met de knoppen op de audioapparatuur hebt ingesteld.
Waar de chauffeur verder veel aan heeft, zijn de beide buitenspiegels van de TopClass. In elke armatuur zitten twee spiegels, beide spiegels zijn zodanig geplaatst dat ze samen een goed zicht bieden over de hele voor- en zijkant van de bus. Een dode hoek aan de rechter kant is er vrijwel niet, zonder van positie te veranderen kun je vanuit je stoel de voor- en zijkant goed overzien. Als hulpmiddel bij het achteruit rijden zijn er als optie sensoren achterin de bus te monteren, die werken op lampjes in de spiegels. Die lampjes geven aan hoe groot de afstand is tussen de achterkant van de bus en een obstakel. Onze testbus had die sensoren overigens niet.
Het hele instrumentenpaneel is iets om de chauffeur heen gewelfd, waardoor alle schakelaars en de versnellingspook zich goed onder handbereik bevinden..

Eigen deur voor de chauffeur


Duitse bussen hebben traditioneel een eigen deur voor de chauffeur, zo ook de Setra TopClass. In die deur zitten drie bergvakken, waar je als chauffeur alle persoonlijke bezittingen en handige zaken in kwijt kunt.
Een attachékoffertje is er niet in te stouwen, daarvoor is een speciale ruimte voorzien in de bagagebakken tegen het dak. De chauffeursdeur is van buitenaf alleen te openen met een sleutel, en van binnen met een handgreep.
Wat rijcomfort betreft blijft er bij de nieuwe TopClass ook weinig te wensen over. Hij biedt een goed veercomfort, en met het relatief kleine stuur is de bus probleemloos te manoeuvreren, hoewel hij enige neiging heeft naar overstuur. Door de grote wielinslag van 58 graden is de draaicirkel heel klein, deze tienmeter bus is binnen een straal van 17,3 meter te keren. Stuurwiel, stuurkolom en de stoel zijn verstelbaar, zodat je als chauffeur een individuele zithouding kunt instellen. Tenslotte heeft de chauffeur ook nog de beschikking over een eigen verwarmings- en ventilatiesysteem, zodat hij de temperatuur helemaal onafhankelijk van het passagiersgedeelte kan instellen.
Ook het passagiersgedeelte grenst aan het perfecte - als je een bus bouwt die gericht is op de topklasse van de markt laat je daar uiteraard geen steken vallen in de vorm van een slordige afwerking of niet goed doordachte constructies of materialen. Er is dan ook niets van enige onvolkomenheid te merken. Het geluidsniveau is met 66 dB(A) voor- en achterin en bij de middendeur 64 dB(A) laag.
Met een instaphoogte van 35 cm en een stahoogte in het middenpad van 210 cm geeft de bus aan de passagiers een eerste indruk van makkelijke toegankelijkheid en een ruim interieur. De totale breedte van de bus is 255 cm, vijf centimeter meer dus dan bij de vorige generatie. Die extra centimeters zijn helemaal ten goede gekomen aan de breedte van het middenpad. Om veilig te kunnen in- en uitstappen in het donker is in de spiegelarm een lamp gemonteerd die de deuropening verlicht.
De verlichting en de uitstroomopeningen van de ventilatie zijn per zitplaats in een cluster aan de vensterkant onder de bagagebak bevestigd.

V6 motor


De Setra TopClass bood in de door ons gereden bus ruimte aan een dubbele reisleiding, er zijn twee reisleidersstoelen voorin gemonteerd.
Die dubbele bestoeling is een optie, standaard wordt een enkele reisleidersstoel gemonteerd. De zitting van deze stoelen heeft een functie gekregen bij het instappen door tegen de onderkant ervan een handrail te monteren. Bij de buitenste stoel is hij horizontaal gemonteerd, bij de binnenste stoel schuin oplopend.
Neergeklapt biedt de stoel een comfortabele werkplek aan de reisleider, met voor zich een praktisch werkblad in de vorm van het vlakke deksel van de koelkast, die voor hem in het dashboard is ondergebracht.
De aandrijflijn van de Setra TopClass S 411 HD bestaat standaard uit een Mercedes-Benz OM 501 LA zescilinder V-motor, in tegenstelling tot de zescilinder lijnmotor of de V8, die in de overige bussen uit het TopClass programma wordt gemonteerd. De V6 is te leveren met verschillende vermogens, in onze testbus leverde hij een hoogste vermogen van 300 kW (408 PK) bij 2000 tpm en een hoogste koppel van 1900 Nm bij 1080 tpm. Ruim voldoende voor een bus die weliswaar een GVW heeft van 18 ton, maar dat door zijn beperkte lengte en ruimte voor maximaal 36 passagiers zelden of nooit zal halen - zo'n 15 ton is het maximum dat deze bus geladen op de schaal brengt.
Achter deze motor zit standaard een handgeschakelde Mercedes-Benz zesversnellingsbak. Weggereden wordt er in principe in de eerste versnelling, het aantal overbrengingsverhoudingen is te klein om er een over te slaan.

Samenvattend


De nieuwe Setra TopClass is een waardige opvolger van zijn voorganger, en een mooie aanvoerder binnen het Evobus toerwagenprogramma. De 10-meter versie, die wij reden, is een bijzonder wendbare bus en een prachtige basis voor bijvoorbeeld een VIP-bus. De aandrijflijn valt op door zijn souplesse en rust. Een ideale bus, kortom, maar wel met een exclusief prijskaartje.

 

 

     

 

 

     

 

 

     

 

 

     


© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

Capriël Nederland
HEBIC
rdd
vdl
Trucks.nl
scania
meiller
rino
Autoboek International
Middelbos
Trailned
Cuppers
terberg
baat
Hoornweg
advertise
snapon
Tibeg
almic
facebook